آلن وات میگوید: «هیچ قانونی وجود ندارد. از نیمکرۀ چپ مغز خود دوری کنید و به ناخودآگاه خود اجازه دهید کارهای سخت را انجام دهد. کتاب «رماننویسی در 90 روز» بهوضوح بیان میکند که چگونه ساختار داستان را با آشفتگی تخیل درگیر کنیم و به ما یادآوری میکند که نوشتن در واقع کاری سرگرمکننده است؛ درحالیکه اغلب همۀ ما این نکته را فراموش میکنیم».
آلن وات نویسنده، کمدین، بازیگر، مدرس و فیلمنامهنویس کانادایی است. او بعد از برگزاری کلاس تابستانۀ فیلمنامهنویسی در دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس در سال 2002، آزمایشگاه نویسندگان لسآنجلس را تأسیس کرد؛ جایی که به نویسندگان میآموزد چگونه اولین پیشنویس رمان خود را در سه ماه بنویسند. این کتاب در واقع یک کارگاه آموزشی است که با انجام تمرینهای نویسندگی و دستور کار روزانه سبب میشود نویسنده در طی نود روز به اولین پیشنویس خود دست یابد.
او با راهاندازی کارگاهی آموزشی که سرانجام محتوای آن در قالب این کتاب ارائه شد، توانست به نویسندگان جوان یا غیرحرفهای کمک کند تا با بهرهگیری از یک دستور کار روزانه در طی نود روز اولین پیشنویس رمان خود را بنویسند. تعدادی از کارآموزان این کارگاه بهتدریج به نویسندگانی پرفروش تبدیل شدند و جوایز ادبی مهمی به دست آوردند؛ همچنین نویسندگانی مانند آلن زادوف (نویسندۀ مجموعۀ «قاتل ناشناس») و آتوسا مشفق (نویسندۀ آمریکایی ایرانتبار و نامزد نهایی جایزۀ ادبی «منپوکر») این کتاب را راهنمای خود دانستهاند. کتاب آلن وات به کشف خصلتهایی مانند کنجکاوی، صبر، ایمان و تسلیم در هنگام رماننویسی توجه میکند که از نظر او از ابزارهای حیاتی یک نویسنده است.
این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول روند انتقال داستان از تخیل به صفحه را شرح میدهد و خواننده را از طریق چند تمرین نوشتاری ساده و مؤثر برای دسترسی به داستان آماده میکند. بخش دوم مجموعهای از نود دستور کار روزانه است که خواننده را در سفر قهرمان داستان راهنمایی میکند. از آنجایی که نویسندگان معمولاً در نیمۀ راه گیر میکنند و در «ایدۀ» داستان خود غرق میشوند، این کتاب به خواننده و نویسنده نشان میدهد که چگونه و چرا گیر کرده است و چطور به پایان اولین پیشنویس خود برسد. بخش سوم خلاصهای از تمرینهای نوشتاری جریان سیال ذهن است که به خواننده کمک میکند به تصاویر نهفته در داستان خود دسترسی پیدا کند و سؤالاتی را طرح کند تا در لحظات مهم سفر قهرمان، تصاویر را از ناخودآگاه فرا بخوانند. به این ترتیب ساختار داستان (که اغلب به صورت فرمول آموزش داده میشود) به سکوی پرشی تبدیل میشود و مخاطب را آزاد میکند تا دوردستهای تخیل خود را کشف کند.
آلن وات میگوید: «هیچ قانونی وجود ندارد. از نیمکرۀ چپ مغز خود دوری کنید و به ناخودآگاه خود اجازه دهید کارهای سخت را انجام دهد. کتاب «رماننویسی در 90 روز» بهوضوح بیان میکند که چگونه ساختار داستان را با آشفتگی تخیل درگیر کنیم و به ما یادآوری میکند که نوشتن در واقع کاری سرگرمکننده است؛ درحالیکه اغلب همۀ ما این نکته را فراموش میکنیم».
فهرست مطالب کتاب:
مقدمۀ مترجم
بخش اول: مروری کلی بر فرایند رماننویسی
بخش دوم: 90 دتور کار روزانه
هفتۀ اول: تصور جهان داستان
هفتۀ دوم: ساختار داستان
هفتۀ سوم: انگیزۀ روایت
هفتۀ چهارم: دستیابی به جزئیات بیشتر
هفتۀ پنجم: پردۀ اول ـ شروع
هفتۀ ششم: پردۀ اول ـ استدلال مخالف
هفتۀ هفتم: پردۀ اول ـ قهرمان تصمیم میگیرد
هفتۀ هشتم: پردۀ دوم: قهرمان ما امید کاذب را تجربه میکند
هفتۀ نهم: نقطۀ میانی داستن ـ قهرمان ما متعهد است
هفتۀ دهم: ساختار پردۀ دوم ـ قهرمان ما رنج میبرد
هفتۀ یازدهم: ساختار پردۀ دوم ـ قهرمان ما تسلیم میشود
هفتۀ دوازدهم: پردۀ سوم ـ قهرمان دست به عمل میزند
پایان: پردۀ سوم ـ قهرمان به خانه باز میگردد
بخش سوم: تمرینهای نگارشی جریان سیال ذهن
انتشارات مروارید کتاب «رماننویسی در 90 روز» نوشته آلن وات و ترجمه پروانه موفقی در 220 صفحه را روانه بازار نشر کرده است.
نظر شما