نمایش «مکبث زار» با ترکیب هوشمندانه آیینهای جنوبی کشور و تراژدی مکبث یک نمایش جدید با هویت ایرانی و کشش بسیار زیاد برای مخاطب ایجاد کرده است، که در هر لحظه اجرا مخاطب را بیشتر به عمق داستان فرو میبرد.
این نمایش اقتباسی آزاد از نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر است و داستان آن به شرح زیر است:
«تراژدی شرح زندگی پرحادثهٔ سرداری دلیر و لایق بهنامِ مکبث است. دانکن، پادشاه شریف و مهربان اسکاتلند، او را از میان هواخواهان خود برمیکشد و به وی لقب و منصب میبخشد، اما مکبث براثرِ تلقین جادوگران و وسوسه نفس و به اغوای زن جاه طلب خویش در شبی که پادشاه مهمان اوست او را در خواب به قتل میرساند و با این قتل جهنمی برای خویش به وجود میآورد. مکبث از آن پس گرفتار عذاب وجدان میشود، چندانکه هر آهنگی و هر درکوفتنی او را هراسان میکند.»
از نمایشنامه مکبث در تئاتر ایران اقتباسهای فراوانی صورت گرفته است؛ از جمله:
نمایش «مکبث» با بازی بابک حمیدیان و کارگردانی رضا ثروتی
نمایش «مکبث» به کارگردانی جمشید ملکپور
نمایش «مکبث» به کارگردانی علی کوزهگر
و یکی از مشهورترین و پرمخاطبترین اقتباسها سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است اما این نمایش چیزی فراتر از یک اقتباس معمولی و کلیشهای بود؛
نویسنده در نمایشنامه با ترکیب هوشمندانه آیینهای جنوبی کشور و تراژدی مکبث یک نمایش جدید با هویت ایرانی و کشش بسیار زیاد برای مخاطب ایجاد کرده است، که در هر لحظه اجرا مخاطب را بیشتر به عمق داستان فرو میبرد. نویسنده اختلالات ذهنی مکبث را که ناشی از عذاب وجدان بود تلمیح به مراسم زار بوشهر میکند که گویا مکبث پس از قتل دانکن به سلطه ارواح و اجنه درآمده است.
از نقاط قوت انکار ناپذیر نمایش «مکبث زار» علاوه بر فیلمنامه، میتوان به طراحی لباس خوب، اجرای بازیگران و موسیقی زنده و زیبای بوشهری در حین نمایش اشاره کرد. این نمایش مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفته است؛ آنها «مکبث زار» را یکی از شانسهای اصلی جوایز جشنواره فجر میدانند.
«مراسم زار» نام یک مراسم خاص و کمی ترسناک است که در جنوب ایران، به ویژه هرمزگان و جزیره قشم برای خارج کردن جن و ارواح خبیثه از بدن افراد انجام میشود. به اعتقاد مردم بومی، افرادی که بیمار شدهاند و با درمانهای معمول بهبود نیافتهاند؛ احتمالا «هوایی» شدهاند و یک جن یا روح سرگردان وارد کالبدشان شده است.
نظر شما