سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
پروپاگاندای رایانشی دستکاری افکار عمومی در بستر اینترنت را توضیح می‌دهد

دستکاری در رسانه‌های اجتماعی معادلی است که برای انتقال بهتر چارچوب معنایی عنوان اصلی کتاب یعنی پروپاگاندای رایانشی انتخاب شده است. پروپاگاندای رایانشی اصطلاحی است که در این کتاب دستکاری افکار عمومی در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را توضیح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «دستکاری در رسانه‌های اجتماعی، پروپاگاندای رایانشی» فرایندهای ماشینی کنترل و فریب افکار عمومی است که از سوی انتشارات همشهری به چاپ رسیده است. با این روش از کاربران در رسانه‌های اجتماعی به منظور تقویت یا سرکوب پیام‌های سیاسی خاص استفاده می‌شود.

روسیه، اوکراین، کانادا، لهستان، تایوان، برزیل، آلمان، آمریکا و چین جز کشورهایی هستند که در این کتاب روند پروپاگاندای رایانشی در آنها از طریق پایش فضای رسانه‌های اجتماعی و بررسی رویدادهای ویژه سیاسی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. 

دستکاری در رسانه‌های اجتماعی معادلی است که برای انتقال بهتر چارچوب معنایی عنوان اصلی کتاب یعنی پروپاگاندای رایانشی انتخاب شده است. پروپاگاندای رایانشی اصطلاحی است که در این کتاب دستکاری افکار عمومی در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را توضیح می‌دهد.

این نوع پروپاگاندا به عنوان یک روش ارتباطی، به استفاده از الگوریتم‌ها، فرایندهای اتوماتیک و عوامل انسانی برای مدیریت فضای کلی رسانه‌های اجتماعی یا توزیع اطلاعات گمراه‌کننده از طریق این پلتفرم‌ها است. به عنوان بخشی از این فرایند، نرم‌افزارهای خودکار مثل روبات‌ها به منظور دستکاری افکار عمومی در طیف متنوعی از  پلتفرم‌ها و شبکه‌های درون اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کتاب پیش رو روند فزاینده دستکاری سیاسی در رسانه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد و خروجی پروژه فراملیتی مؤسسه اینترنت آکسفورد در دانشگاه آکسفورد است که در آن مقالاتی درباره فرایندهای دستکاری افکار عمومی به کمک رسانه‌های اجتماعی در نه کشور درج شده است.

معرفی روش‌ها و روندهای دستکاری سیاسی در رسانه‌های اجتماعی مهمترین هدف نویسندگان کتاب بوده است. مقالات مستقل مربوط به کشورهای مختلف پیشینه، زمینه و سؤالات تحقیق واحدی را دنبال کرده اما به نتایج متفاوتی رسیده‌اند. هرچند مشابهت‌های زیادی نیز در جوامع هدف وجود داشته است. راهکارهای آزموده در کشورهای مختلف برای مقابله فعالانه با فرایندهای دستکاری سیاسی در افکار عمومی نیز از جمله بخش‌های ثابت مقالات کتاب است.

پژوهش‌های انجام شده در این کتاب ماهیتی میان رشته‌ای دارند و در تقاطع حوزه‌های ارتباطات علوم سیاسی، علوم اجتماعی و علوم کامپیوتر به انجام رسیده‌اند. از نظر روش‌شناسی محققان سعی کرده‌اند با رویکردی ترکیبی و با به کارگیری توامان روش‌های کمی و کیفی به سؤالات تحقیق پاسخ گویند. افزون بر این، آنها با مصاحبه‌های متعدد درباره وقایع و رویدادهای سیاسی خاص در کشورهای مختلف نقش پروپاگاندای رایانشی را در این وقایع بررسی کرده‌اند.

بر همین اساس کتاب می‌تواند مسیر جدیدی را در برابر محققان و پژوهشگران فارسی زبان قرار دهد تا با مطالعه روش تحقیق در کشورهای موضوع پژوهش چشم اندازهای نوین برای پژوهش‌های بومی در جامعه ایرانی را در پیش بگیرند علیرغم تعهد حداکثری به زبان فارسی در برگرداندن متن کتاب در پاره‌ای موارد به دلیل اشتهار واژگان انگلیسی در فضای مجازی یا وجود نداشتن معادل رسا برای انتقال درست چارچوب معنایی به ناچار از همان واژگان اصلی استفاده شده است. با این حال تلاش شده حتی‌الامکان توضیحاتی درباره واژگان و مفاهیم غیر فارسی یا مواردی که احساس کردیم ممکن است برای خواننده فارسی زبان آشنا نباشد، در پانوشت‌ها ارائه شود.

برای مطالعه هر فصل به خوانندگان گرامی سه زاویه پیشنهاد می‌شود. زاویه نخست و مهم از منظر روش شناسی نویسندگان است که به مخاطبان دیدگاهی نوین برای پژوهش خواهد داد. زاویه دوم مربوط به اندوخته‌های فنی و تخصصی لازم برای فهم پروپاگاندای رایانشی است که بعد از مطالعه کتاب مخاطبان را در جایگاه پاسداری از حقوق شهروندان صیانت از آزادی بیان و دفاع از دموکراسی و نظامهای مردم سالار قرار خواهد داد. زاویه ی سوم نیز از منظر فهم و شناخت تئوری‌های سیاسی و علوم اجتماعی است که کار بست ابزار پروپاگاندا را برای رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی برجسته خواهد کرد.

کتاب «دستکاری در رسانه‌های اجتماعی، پروپاگاندای رایانشی» نوشته ساموئل سی.وولی و فیلیپ ان.هاوارد و ترجمه عباس رضایی ثمرین و رسول صفر آهنگ در 368 صفحه و با قیمت 150000 تومان از سوی انتشارات همشهری روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها