حجتالاسلام علیاکبر مظاهری گفت: کتاب به تبلیغ و تبیین نیاز دارد و رسانهها باید هر روز به آن بپردازند. مشکل محسوس صنعت نشر ما کمبود ویترین است.
وی افزود: کتاب باید در دسترس همگان باشد و ویترینی برای نمایش دائمیاش درنظر گرفته شود. کتاب را باید پیوسته تبلیغ کرد، ولی متأسفانه در رسانهای مثل صدا و سیما جایگاه چندانی برای تبلیغ کتاب وجود ندارد.
نویسنده کتاب «خانهای در بهشت» گفت: ازسوی دیگر ضعف ناشران و نویسندگان در پدید آوردن اثری جذاب و خواندنی به کاهش میل به خواندن کمک میکند. ناشران و نویسندگان باید به این مسئله توجه داشته باشند که کتاب خوب و جذاب بسیار کم است. یعنی یا کتابهای ما ضعف محتوایی دارند و یا به شکل زیبا و در قالبی دلنشین عرضه نمیشوند، بنابراین رغبتی در خواننده ایجاد نمیکنند.
حجتالاسلام مظاهری ادامه داد: بسیاری از دانشجویان من علاقهمند هستند رمانهای خارجی را بخوانند چون معتقدند این کتابها جذاباند. معتقدم اگر کتابهای پرمحتوا با قلمهای پرتوان نوشته شوند، بیتردید خوانندگان خوبی پیدا میکنند.
وی همچنین با اشاره به کمبود کتابفروشی در کشور اظهار کرد: موضوع دیگر این است که بیشتر کتابهای خوب در دسترس مردم قرار ندارند. در چند خیابان کتابفروشی وجود دارد؟ بنابراین یکی از آسیبها در صنعت نشر ما کمبود فروشگاههای کتاب است. اگر کتاب، مانند گوشی موبایل تبلیغ و عرضه میشد، بهنظرم وضعیت فعلی کمی تفاوت پیدا میکرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: چندی پیش کتاب زندگینامه استاد بهاءالدین خرمشاهی تجدیدچاپ شد. استاد خرمشاهی در این کتاب سخنی را به این مضمون بیان کرده است: «من به دوستان و همکارانم میگویم که من را از مسافرکشی علمی رها کنید تا راحتتر بنویسم.» بهنظرم اکنون کار اغلب نویسندگان سفارشینویسی شده است. مسافرکشی علمی یعنی همان سفارشینویسی و این از غنای محتوایی آثار میکاهد.
سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که میخوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبانماه ۱۴۰۱ برگزار میشود.
نظر شما