نویسنده در این کتاب تأکید کرده است که «مسائل عقیدتی قابل تقلید نیست و وجدان سليم میگوید که در مباحث مهم عقیدتی به خصوص در مسائل توحیدی باید تابع دلیل موجه عقلی و شرعی بود.»
این کتاب در چهار فصل جمع آوری شده است: فصل اول به مفاهیم و کلیات اختصاص دارد که در آن به بیان مفاهیمیاز قبیل وحدت، عرفان و وجود و برخی از کلمات پرکاربرد مانند: ظهور، اطوار، نمود، شئون و تجلی پرداخته شد و نیز مهمترین تمثیلات عرفا در مورد وحدت وجود و وحدت شخصیه وجود بیان شده است. فصل دوم به تبیین معنای وحدت شخصیه وجود با توجه به کلام سه تن از افراد مطرح اهل عرفان پرداخته شده است.
در فصل سوم شواهد روایی وحدت شخصیه وجود جمع آوری شده است (حجم بیشتر این تحقیق به فصل سوم اختصاص داده شده است) در این فصل به بیان روایات و استدلال به آنها و سپس به بررسی و بیان روایات مقابل آن پرداخته شده است، به همین جهت از حجم روایات فصل چهارم که روایات مقابل نظریه وحدت شخصیه است کاسته شده است.
در فصل فصل چهارم هم به مهمترین روایات مقابل نظریه وحدت شخصیه اشاره شده است که در تضاد کامل با این نظریه اند و دلالت بر تباین بین خالق و مخلوق میکنند. به گفته مولف این روایات بیان میکنند که نظریه وحدت شخصیه وجود در میان منظومه روایات شیعی دارای هیچ جایگاهی نیست.
روایات مطرح شده در فصل چهارم در ذیل چهار عنوان جمع آوری شده اند؛ روایت خلو(جدایی خلق از خالق)، روایات بینونت بین خلق و خالق و روایات عدم ممازجت خلق و خالق، خالق زمان و مکان بودن. در این فصل به بیان 35 روایت در مورد روایات مقابل نظریه وحدت شخصیه وجود پرداخته شده است. «نقد مستندات روایی نظریه وحدت شخصیه وجود» در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 50 هزار تومان به کوشش انتشارات «چتر دانش» منتشر شده است.
گفتارهایی در نقد فسلفه و عرفان
مولف در این کتاب تأکید میکند که دانش کلام جهت دفاع از اصول و عقاید دینی و بیان معارف اعتقادی بنا نهاده شد. علم کلام وظیفه خویش میداند که پاسخی متقن و برگرفته از عقل و نقل به اندیشههای ناصواب مطرح شده در حوزه دین بدهد؛ لذا در این کتاب به بیان برخی از اندیشههای مطرح شده در فلسفه و عرفان و بررسی این آرا پرداخته شده است.
این اثر درقالب مجموعه ای از مقالات منتشر شد که عناوین آن عبارتند از: 1- بررسی ادله نظریه پلورالیزم دینی با تاکید بر کتاب صراطهای مستقیم عبدالکریم سروش 2- تبیین معنا شناختی اراده در منابع وحیانی 3- تبیین معنای اراده خداوند با تأکید بر کلمات ملاصدرا و عالامه طباطبایی 4- شاهد از دیدگاه صوفیه 5- عوالم سه گانه وجود در فلسفه با توجه بر کتاب نهایه الحکمه 6- تشکیک وجود با توجه به کتاب نهایه الحکمه 7- مجرد یامجردات، کدامیک پذیرفتنی است؟.
به عنوان نمونه نویسنده در بخش نقد صراطهای مستقیم مینویسد: «صراطهای مستقیم بدین معناست که هر کسی با هر دینی که دارد در راه رسیدن به قرب الهی و بهشت جاودان است و لو اینکه آتش پرست و... باشد. همه ادیان به طور مساوی از حق بهره مند اند و شما نمیتوانید حقانیت یک دین را ثابت کنید...تمامیادیان به راه حق دعوت میکنند و همگی راه نجات هستند.» سپس به نقد این دیدگاه پرداخته و میگوید:«این بحث در غرب و مسیحیت مطرح شد و بیان میکند که تمامیادیان در رساندن انسان به سعادت یکسان هستند و همگی راه نجات و رستگاری را نشان میدهند. در ایران نیز بیش از چند دهه است که بحث صراطهای مستقیم به میان آمده است و بیشتر به عنوان تعدد ادیان مطرح میشود. با توجه به دستورات موکد اسلام و با توجه به روایات معصومین علیهم السلام، راه نجات منحصر به یک صراط است و سایر راهها به بیراهه ختم میشود و به مقصد نمیرساند.»
«گفتارهایی در نقد فسلفه و عرفان» در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 45 هزار تومان از سوی انتشارات «چتر دانش» روانه بازار نشر شده است.
نظر شما