در این نشست، هاجر تحریری نیکصفت ضمن بیان اینکه در دنیای کنونی با وجود تنوع رسانهها باید با روشهای گوناگون و به گونهای با مخاطب صحبت کرد که در او نفوذ و تأثیر کافی داشته باشد، افزود: فعالیت در این زمینه در راستای جهاد تبیین قرار میگیرد که حضرت آیتالله خامنهای بر آن تاکید دارند و توجه ایشان به بحث فرهنگ و تقابل در برابر فرهنگ غربی که در قالب تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در سالهای گذشته هم تکرار شده است، التزام توجه و تلاش بیشتر در این زمینه را خاطر نشان میکند.
مدیر مجمع خیرین استان گیلان اشاره کرد: در میان تمام زنان نقشآفرین در واقعه عاشورا میتوانیم اشارهای به حضرت سکینه، دختر امام حسین(ع) داشته باشیم. این بانوی گرانقدر که اسمشان امینه یا آمنه بود و لقبشان سکینه، در واقعه عاشورا بر اساس نقلها ۱۰ ، ۱۵ یا ۲۰ ساله بوده و دارای جمال ظاهری و باطنی بودند. ایشان خواهر حضرت علیاصغر بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت ادامه داد: با بررسی ویژگیهای حضرت سکینه میتوانیم دریابیم که چرا امام حسین (ع) به ایشان علاقه ویژهای داشتند. از بارزترین ویژگیهای ایشان میتوان به سیر معنوی که داشتند اشاره کرد. امام حسین (ع) درباره ایشان میفرمایند: او غالبا غرق جلال و جمال الهی است.
تحریری نیکصفت افزود: حضرت سکینه با پسر عموی خود عبدالله اکبر بن الحسن (ع) ازدواج کردند و همسر ایشان هم در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند. حضرت سکینه زمانی که پدر بزرگوارشان راهی میدان نبرد میشدند بسیار بیتاب و گریان بودند. امام حسین (ع) ایشان را در آغوش گرفتند و فرمودند: «وقتی مرا کشتند تو شایستهترینی که بر مزارم بنشینی و برایم گریه کنی ای بهترین زنان». این جمله امام حسین (ع) ضمن بیان جایگاه ویژه حضرت سکینه به ارزش گریستن بر امام حسین (ع) نیز اشاره دارد.
رئیس اسبق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: حضرت سکینه آنقدر سیر معنوی را در سنین کم پیموده بودند که در همان سن ۱۰ یا ۱۵ سالگی به مقام مکاشفه رسیدند. بعد از شهادت پدر بزرگوارشان آنقدر بر پیکر ایشان گریستند که از ضرب سیلی دشمنان بیهوش شدند و هنگامی که به هوش آمدند در حالت مکاشفه امام حسین (ع) را ملاقات کردند که سرودند: ای شیعیان من، هر گاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید و هر گاه از غریب و شهیدی شنیدید برای من نوحه کنید.
تحریری نیکصفت همچنین افزود: از ویژگیهای دیگر حضرت سکینه میتوان به روایتگری ایشان از واقعه عاشورا و پاسخهای صحیح و به جای ایشان در مقابل سخنان شبههافکنانه یزید اشاره کرد. همچنین پشتوانه غنی معرفتی ایشان، دغدغهمندی نسبت به مساله حجاب حتی در اسارت و توانمندی بینظیرشان در سرودن اشعاری درباره وقایع عاشورا از ویژگیهای ایشان است.
همچنین در پایان این نشست، سه نفر از اعضای کانون ادبی راوی به بیان مطالبی پرداختند.
مدنی به معرفی دو کتاب با عنوان «بانوی اندلس» از سید محمدصادق مصباح موسوی و «بانوان محدث شیعه» از سید طیبه موسوی پرداخت و بیان کرد: نگاهی به پیشینه تاریخی زنان از عصر جاهلیت تا عصر رسالت و زمامداری اهل بیت حاکی از آن است که زنان موقعیت اجتماعی و نفوذ در اجتماع را وامدار انقلاب پیامبر هستند. انقلابی که زن و مرد را در دو کفه ترازو قرار داد.
شبرنگ با معرفی عایشه عبدالرحمن معروف به بنت الشاطی، نویسنده و پژوهشگر مصری به بررسی اجمالی آثار وی همچون کتاب «زینب بانوی قهرمان کربلا» و همچنین مطرح شدن مباحثی حول محور ایدههای تاریخی و لزوم کاربرد آن در روایت داستانی پرداخت.
سلیمانی نیز به بررسی نقش حضرت زینب و مادر حضرت قاسم از جنبه مادرانی که برای شهادت فرزندانشان به آنها راهکار نشان میدادند و بر شهادتشان اشتیاق داشتند پرداخت.
کانون ادبی راوی در آذر ماه ۱۳۹۹ با حضور جمعی از بانوان مستعد و توانمند گیلانی در عرصه نویسندگی کار خود را آغار کرد و چاپ کتاب، برگزیده شدن در جشنوارههای گوناگون کشوری، انتشار داستانهای کوتاه در مجلات معتبر سراسری و برگزاری نشستهای نقد کتاب بخشی از فعالیتهای آن به شمار میآید.
نظر شما