سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
چگونه درباره پیام‌های رسانه‌ای انتقادی بیاندیشیم؟

این کتاب به کودکان، نوجوانان و جوانان می‌آموزد که چگونه درباره پیام‌های رسانه‌ای(به ویژه پیام‌های تصویری) به صورتی انتقادی بیاندیشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب به کودکان، نوجوانان و جوانان می‌آموزد که چگونه درباره پیام‌های رسانه‌ای(به ویژه پیام‌های تصویری) به صورتی انتقادی بیاندیشند. همه ما روزانه در معرض هزاران تصویر رسانه‌ای قرار می‌گیریم. این تصاویر به سرعت از جلوی چشمانمان رد می‌شوند  و به ما فرصت تفکر نمی‌دهند. به نظر می‌رسد که جادوی تصاویر به نحوی طراحی شده که تفکر انتقادی ما را دور بزند. پیام‌های رسانه‌ای، با دقت و به گونه‌‌ای طراحی شده است که قابل درک باشد و احساسات ما از جمله (ترس و نا امنی) را تحریک می‌کند و عواطف، احساسات و قضاوت‌های ما را به چالش می‌کشد.

ظاهرا به نظر می‌رسد که تصاویر، نمایشگر حقیقتند. ما بدون پرسش، تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیریم و فکر می‌کنیم که مطابق واقعیت هستند؛ رفتارهایمان را  با توجه به تصاویر رسانه‌ای شکل می‌دهیم؛ گویی از دنیای اطراف جدا شده‌ایم. اکنون در برنامه‌های درسی مدارس، چگونگی ارزیابی و تحلیل این پیام‌ها به ما آموزش داده می‌شود بنابراین کمتر تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیریم. ما در خرید محصولات، چگونگی دستیابی به توانایی و انگیزه‌هایی که در روز انتخابات بر اساس آن‌ها رای می‌دهیم، ناخودآگاه از رسانه متاثر می‌شویم. آموزش سواد رسانه‌ای به دانش اموزان کمک می‌کند در زندگی خود هوشمندانه رفتار کنند.
 
این کتاب با تمرین‌هایی سرگرم‌کننده و فانتزی قصد دارد نسل جدید دانش‌آموزان را در زمینه‌ی درک نقادانه تصاویر رسانه‌ای با سواد کند. به محض اینکه ابزار تحلیل به دانش آموزان داده شود تا درباره آنچه می‌بینند فکر کنند، در می‌یابند که به صورت شگفت انگیزی باهوش و توانمند هستند. دانش آموزان در رفتار خود چگونگی کاربرد مهارت‌های کسب شده جدید و بینش استفاده از آنها را نشان می‌دهند. مهارت‌هایی که در این کتاب ارائه می‌شود، سرگرم کننده نیز هست و به دیگر رشته‌ها از جمله ریاضیات، سیاست و روانشناسی نیز قابل تعمیم است. تفکر انتقادی درباره آمار رسانه‌ای به علم ریاضیات مرتبط می‌شود. درک نقش رسانه در ایجاد تشویش و اضطراب، اطلاعاتی را درباره علم روانشناسی و سیاست به ما می‌دهد. تحلیل داستان‌هایی که به نمایش در می‌آیند، درباره نوشته‌های روشن و واضح به ما آموزش می‌دهند. این فهرست همچنان ادامه دارد. مردم بیشتر از آموختن اینکه چگونه عاقلانه رفتار کنند و تصمیم بگیرند، رابطه‌ای سوال برانگیز و جدید با رسانه برقرار می‌کنند و می‌آموزند که چگونه زندگی خود را متحول کنند. آنها خود را متفاوت و مثبت می‌پندارند. خوانندگان به زودی در این کتاب می‌آموزند که مهارت سواد رسانه‌ای می‌تواند در تمام جنبه‌های زندگی به کار گرفته شود.
 
این کتاب با توضیحاتی عمومی درباره مفهوم سواد رسانه‌ای آغاز می‌شود: از جمله فرم‌های مختلف رسانه و اینکه چگونه مصرف کنندگان در معرض آنها قرار دارند. از سوی دیگر پیشینه تاریخی هر رسانه در ابتدای هر قسمت کتاب آمده است. این توضیحات به دانش آموزان اجازه می‌دهد که درک کنند که چگونه هر قسمت در طول زمان تغییر کرده یا به شکل جدیدی از فرم‌های رسانه‌ای تبدیل شده است.
 
در هرقسمت از این کتاب از دانش آموزان درباره تحلیل رسانه‌ایشان به شیوه‌های گوناگون سوال پرسیده می‌شود. همچنین در هر قسمت پیشنهاداتی به دانش آموزان ارائه می‌کند و به آنها فرصت می‌دهد تا مثال‌های ملموسی از رسانه مورد مطالعه بیان کنند. سپس از آنها خواسته می‌شود آنچه را برای ارائه دانش سواد رسانه‌ای به کار می‌رود تحلیل کنند. بخش نهایی کتاب هم به معلمان و دانش آموزان منابع بیشتری برای مطالعه سواد رسانه‌ای پیشنهاد می‌دهد.
 
کتاب «سواد رسانه‌ای: روش‌هایی برای باسواد شدن در زمینه رسانه، آشنایی با قالب‌های مختلف رسانه‌ای، تفسیر پیام‌های منتشر شده در رسانه» تالیف ملیسا هارت به ترجمه سیده فاطمه معین و مریم جعفریان با شمارگان 500 نسخه در 156 صفحه به بهای 160 هزار تومان از سوی انتشارات همشهری روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها