جمال غضنفری، ارائه خدمات یکپارچه برای عموم جامعه، کاهش هزینههای بانکداری و افزایش بهرهوری، افزایش شفافیت، سهولت دسترسی به خدمات بانکی، تحقق عدالت اجتماعی و اثربخشی بانکها را از مهمترین اهداف بلوبانک برشمرد.
امروز این پیشبینی به وقوع پیوسته و نئوبانکها در دنیا مشغول فعالیت هستند و در کشور ما نیز این پدیده به همت تیمی جوان و متخصص سال 1398 در «بلوبانک» محقق شده است.
به منظور معرفی این استارتآپ فناورانه، یکشنبه 25 مهرماه، نشست خبری مدیران «بلوبانک» در خانه کارمان لواسان برگزار شد. در این برنامه، مدیران بلوبانک، ضمن تشریح دستاوردها و برنامههای آینده این شرکت، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در ابتدای این مراسم جمال غضنفری؛ معاون ارشد فنی بلوبانک، درباره مهمترین عوامل راهاندازی و ایجاد این شرکت، گفت: بلوبانک نتیجه تفکر، دوراندیشی و سرمایهگذاری بانک سامان و همراه شدن آن با تیم جوانی است که به راهکارهای نوآورانه تکیه میکند.
وی با اشاره به اهداف بلوبانک، بیان کرد: ارائه خدمات یکپارچه برای عموم جامعه، کاهش هزینههای بانکداری و افزایش بهرهوری، افزایش شفافیت، سهولت دسترسی به خدمات بانکی، تحقق عدالت اجتماعی و اثربخشی بانکها، مهمترین اهداف بلوبانک است. تاکنون 700 هزار نفر در بلوبانک افتتاح حساب کردهاند و بیش از 22 میلیون تراکنش در این نئوبانک ایرانی به ثبت رسیده است.
شروع نئوبانکها
در ادامه این نشست خبری محسن محمدیان؛ مدیر منابع انسانی بلوبانک، با اشاره به تفاوت نئوبانکها با بانکهای سنتی و بانکهای دیجیتال، گفت: نئوبانکها، بهعنوان بانک کاملا دیجیتال توانستهاند ارزشهای زیادی را خلق کنند و مزیتهای فراوانی را در اختیار کاربران خود بگذارند. ازجمله این مزیتها دسترسی آسان، سادگی، شفافیت، بازدهی، امنیت، دادهمحوری، پشتیبانی و برندینگ است.
وی تصریح کرد: آنچه که بلوبانک به دنبال آن است، بازگشت به اصول اولیه یک بانک، بازآفرینی فرآیندها و محصولات بانکی مبتنی بر تکنولوژی روز و در نهایت رفع اصطکاکهای سیستم بانکی و بهبود قابل توجه تجربه مشتریان است. در واقع بلو، قصد دارد طعم دیگری از یک عملیات بانکی روزمره را به مشتریان بچشاند.
محمدیان توضیح داد: نئوبانکها نسل جدید موسسات مالی و بانکی هستند که با تکیه بر فناوریهای روز، مدل جدیدی از بانکداری و خدمات مالی و بانکی را ارائه میدهند. تمامی خدمات نئوبانکها مثل افتتاح حساب، برداشت و پرداخت، صدور کارت و انتقال وجه تنها از طریق گوشیهای هوشمند یا وبسایت ارائه میشود و دیگر خبری از شعبه فیزیکی و فرمهای کاغذی نیست.
به گفته وی قرار گرفتن نئوبانکها در بستر فناوری کمک کرده تا هزینههای این بانکها کاهش پیدا کند به گونهای که هزینههای نیروی انسانی در نئوبانکها یک دهم و هزینههای جذب کاربر تنها یک پنجم بانکهای سنتی است.
مدیر منابع انسانی بلوبانک، در ادامه به کمپین جدید این شرکت با عنوان «زمین بازی را عوض میکنیم» اشاره کرد و از اهداف بلوبانک برای تحول در ارائه خدمات مالی و خلق بانکی دوست داشتنی خبر داد. به بیان محمدیان، بلوبانک میخواهد ناممکن را ممکن کند و برای همین با ارائه تجربه کاربری آسان و بهبود رابطه کاربران با بانکها توانسته زمین بازی را به نفع مشتریان عوض کند.
خلق حس جوان و جذاب
در بخش دیگری از این مراسم، احمد ابراهیمی؛ مدیر محصول بلوبانک، از سه عامل «خلق تجربه ساده و آسان»، «خلق حس جوان و جذاب» و «پشتیبانی درجه یک» به عنوان مهمترین ارزشهای بلوبانک نام برد.
به گفته وی، تجربه آسان بلوبانک باعث شده تا کاربران بلوبانک در هر زمان و مکانی بتوانند افتتاح حساب کنند. براین اساس 60 درصد افتتاح حسابها در ساعات غیرکاری از 16 تا 6 بامداد اتفاق افتاده است. 25 درصد از مشتریان بلوبانک در شهر تهران و 75 درصد از سایر شهرها اقدام به افتتاح حساب کردهاند. مشتریان بلوبانک پس از اتمام افتتاح حساب خود که به شکل کاملا مجازی و آنلاین انجام میشود، میتوانند کارت بانکی خود را از میان رنگهای دلخواه خود انتخاب کنند.
مدیر محصول بلوبانک با اشاره به طراحی منحصربهفرد کارتهای بلوبانک، گفت: با وجود همه چالشها که در طراحی، ساخت و چاپ کارتهای عمودی بلو داشتیم اما توانستیم به کمک تحقیق و توسعه گسترده، کارت بانکی منحصربهفردی خلق کنیم که علاوه بر جذابیت بصری، مقاومت بالایی هم دارد. بلولاین، سرویس پشتیبانی 24 ساعته بلوبانک است که از طریق چت آنلاین به کاربران پاسخ میدهد. به گفته مدیر محصول بلوبانک، این سرویس تاکنون توانسته رکورد پاسخگویی به پنج هزار چت در یک روز و میانگین زمان انتظار 12 ثانیهای را به ثبت برساند.
برای استارتآپها، خلق ارزش و رشد و توسعه محصول، مهمتر از سوددهی است
در بخش پایانی این مراسم، مدیران بلوبانک به پرسشهای خبرنگاران حاضر پاسخ دادند.
جمال غضنفری، معاون ارشد فنی بلوبانک در پاسخ به سوالی درباره نحوه ارتباط این نئوبانک با بانک سامان، گفت: براساس مجوزی که داریم در حال حاضر بلوبانک بهعنوان شعبه دیجیتال بانک سامان فعالیت میکند، اما همه زیرساختها به شکل کاملا مستقل آماده شده و هر زمانی که بانک مرکزی مجوز فعالیت نئوبانکها را صادر کند، آمادگی داریم تا بهعنوان بانک مستقل فعالیت خود را آغاز کنیم.
موضوع به سوددهی رسیدن بلوبانک، یکی دیگر از سوالاتی بود که معاونت ارشد فنی بلوبانک در پاسخ به آن توضیح داد: براساس نقشهراهی که طراحی کردیم، طبیعتا نقطه سودآوری را درنظر گرفتهایم، اما در حال حاضر ما در قدمهای اولیه هستیم. ضمن اینکه برای استارتآپها، خلق ارزش و رشد و توسعه محصول، مهمتر از سوددهی است و این شامل بسیاری از استارتاپهای مطرح جهان میشود.
احمد ابراهیمی؛ مدیر محصول بلوبانک نیز در پاسخ به سوالی درباره فعالیتهای آینده بلوبانک، گفت: اهداف بزرگی را برای آینده درنظر گرفتهایم، بهعنوان مثال در حال حاضر خلق محصولی ارزشمند برای توزیع گسترده اعتبارات خرد یکی از اهداف ما است.
نظر شما