کتاب با پایههای اصلی سنجش آغاز میشود که در تمام رشتهها مبنای کار محسوب میشود. سپس درباره متغیرهای محتوایی بحث میشود که در مشاوره شغلی سنتی مرسوم است و شیوههای سنجش هر کدام بهطور مفصل ارائه میشود. متغیرهای محتوایی، یعنی سلامت روان، شخصیت، ارزشها، رغبت، چشمانداز زمانی، هوش، هوش هیجانی، استعداد و پیشرفت، متغیرهایی هستند که مورد توجه همه متخصصان رشد شغلی است. برخی متخصصان از متغیرهای محتوایی عبور میکنند و سراغ متغیرهای فرایندی میروند. این متغیرها عبارتاند از: هویت شغلی، بلوغ شغلی، انطباقپذیری شغلی، آمادگی انتخاب شغلی و تصمیمگیری شغلی. علاوه بر جهتگیریِ متمرکز بر نوع متغیر، نوع سنجش نیز متفاوت است. برخی متخصصان بر سنجش کمّی و برخی دیگر بر سنجش کیفی تأکید میکنند؛ بنابراین، سنجشی با عنوان سنجش کیفی نیز به کتاب اضافه شده است تا این نوع جهتگیری را در برگیرد.»
در این کتاب بر سادهنویسی و کاربردی بودن تمرکز شده است؛ بنابراین کمتر به جنبههای نظری پرداخته شده است تا مشاوران بهصورت عملی بهتر بتوانند از آن استفاده کنند. این کتاب میتواند زمینه خوبی برای بحث در حوزه سنجش در مشاوره شغلی تلقی شود. کتاب حاضر برای دانشجویان رشته مشاوره گرایش مشاوره شغلی در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس «تهیه و کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره شغلی تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
کتاب در چهار بخش و سیزده فصل موضوعات بنیادهای سنجش، سنجش محتوا، سنجش فرایندها و سنجش کیفی مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
نظر شما