این شاعر خراسانی با اشاره به ابعاد دیگری که در شعر سپید وجود دارد، بیان کرد: زمانی که در شعر سپید جملهها کامل آورده میشود، باید جایگاه مناسب همراه با موسیقی درونی در راستای هم به کار برده شود و رعایت ریتم و موسیقی موجب گوشنواز بودن اثر بشود.
وی خطاب به اعضای نوجوان کانون صبا گفت: از به هم ریختگی در جملات به صورت تصنعی خودداری و تلاش کنید با دقت و هوشمندانه به هم ریختگی شاعرانه را در متن اصلی جمله به وجود بیاورید که در این هنگام با شعر موفقتری روبهرو شده و ماندگاری کار در ذهن مخاطب بیشتر میشود.
مؤلف کتاب «از روزهای نیستی و باران» در ادامه به کاربرد ارکائیک زبانی در شعر اشاره کرد و گفت: کاربرد ارکائیک زبان حالت زیبایی به اثر میبخشد و اگر شاعر از این زاویه دید به شعر ورود کند و با مخاطبش وارد گفتوگو شود، زبان را برجسته و ممتاز کرده و یک گام جلوتر میرود.
رنگ آمیز طوسی با بیان اینکه شاعر نباید از کلمات دم دستی در شعر استفاده کند، تصریح کرد: باید بتوانیم یکسری از واژههای قدیمی را نه به صرف قرار دادن در جمله، بلکه با در نظر گرفتن جای مناسب در جمله به کار ببریم و در کنار کلمات امروزی به شکل زیبا که در ذوق مخاطب نزند، احیا کنیم.
وی با بیان اینکه شعر ناخودآگاه بیشتر به سمت اندوه بشری، ناکامیها و دغدغههای انسانی کشیده میشود، اضافه کرد: بعضی وقتها نوجوانان دچار این اشتباه میشوند و در محتوای آیینی و ارائه توصیفها و تعابیر پیچ و تاب و اغراق زیاد به کار میبرند، درحالیکه که امروز مخاطب ما نیاز به درک روشن از مضامین ندارد و به دنبال ارتباط برقرار کردن با اسطورههای ذهن و قلب شاعران است.
این شاعر خراسانی در بخش دیگر این نشست ضمن توصیه به نوجوانان برای آمادگی در حوزه شاعری اظهار کرد: بیشتر تورق کنید و اشعار شاعران قدیم مثل فریدون مشیری و حمید مصدق را بخوانید و قرار دادن اشعار این شاعران کنار شاعران کلاسیک، علاوه بر خط و جهت دادن به شما موجب میشود که زبان خود را پیدا کرده و به زبان امروز و نو شعر بگویید.
وی گفت: بهروز رسانی کلمات قدیمی به شما کمک میکند که نوآوری کنید و شاعران خلاقی شوید. بحث ما شاعر تولید کردن نیست بلکه در این مقطع زمان به شاعرانی نیاز داریم که نگاهشان خلاق و دارای کشف زیبا باشد، اگر بتوانید به این سمت پیش بروید و شگفتی و شعف را در مخاطب ایجاد کنید، آثار آن به خودتان به عنوان شاعر، منتقل میشود.
نظر شما