وی میگوید این روزها در اینستاگرام میلیونها عکس و تصویر وجود دارد که به کار هیچکس نمیآید و تنها سرگرمی لحظهای برای آنها به همراه دارد؛ ولی تصاویر کتابها حداقل میتواند برای مدتی کوتاه آنها را از این بیماری رهایی دهد.
آمارها حاکی از این است که بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه مستقیم وجود دارد. به عقیده روزنامهنگار و خبرنگار ایندیپندنت، بازار کتاب معاصر بهشدت تحت تاثیر شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام قرار دارد و حتی میتوان گفت نوع مطالعه داستان و رمانها را نیز تعیین کرده است.
این روزها اگر کاربران اینستاگرامی از کتابی خوششان بیاید، شانس فروش آن کتاب بالا میرود و این حقیقت را ناشران خوب درک کردهاند و به خاطر همین حتی به طور اختصاصی کاربرانی فعال را برای تبلیغ کتابهای خود استخدام میکنند. اینستاگرام این امکان را برای هر ناشر فراهم میکند که رایگان در این فضا برای خود تبلیغ کنند و خیلی از کتابفروشی ها از این امکان استفاده کردند حداقل به صورت محلهای علاقهمندان به کتاب را به مغازه خود جذب کردند.
کتابفروشی بوکس مجیک در شهر بروکلین به خاطر استفاده از اینستاگرام یکی از فعالترین کتابفروشیهای این شهر شده است. فروشگاه کتاب لست بوک لسآنجلس نیز یکی از خردهفروشانی است که در سال 2011 تاسیس شده؛ ولی حالا به یکی از پربازدیدترین مراکز کتاب در شهر تبدیل شده است؛ چون بیشتر تبلیغاتش را در اینستاگرام متمرکز کرده است.
لینا نورمینگتون یکی از مدیران تبلیغاتی انتشارات پنگوئن قبلاً یک صفحه اینستاگرامی برای انتشارات وینتیج ایجاد کرده بود که موفقیت در این کار باعث ورود به انتشارات پنگوئن شد تا در این انتشارات نیز صفحه مشابهی ایجاد کند. وی میگوید هشتگهای کتاب توسط کاربران کتاب تاثیر زیادی در گرایش مردم به سوی کتاب شده است و حتی میتوان گفت ذائقه مردم نیز در کتابخوانی و انتخاب داستان توسط این هشتگها تعیین میشوند.
حتی خود نویسندههای جوان نیز برای تبلیغ کتاب خود بخشهای جذاب آن را به صورت تصویری در اینستاگرام به اشتراک میگذارند. صفحات اینستاگرام به کاربران اجازه میدهد علاوه بر تصاویر و ویدئوها، متنهای خود را نیز درج کنند. چند ماه پیش کتابخانه عمومی شهر نیویورک در پروژهای خلاقانه چند کتاب مشهور مثل آلیس در سرزمین عجایب نوشته لوئیس کارول را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که گزارشها میگوید تا کنون 40هزار کاربر اینستاگرام از طریق صفحه اختصاصی کتابخانه نیویورک این کتاب را مطالعه کردهاند.
اشتراک تصاویری از رمانهای دلخواه به یکی از فعالیتهای اصلی کاربران اینستاگرام تبدیل شده است و تقریباً هیچ کاربری وجود ندارد که حداقل یک مرتبه پستی درباره کتابخواندن خود در این شبکه منتشر نکرده باشد. باید گفت اینستاگرام در احیای بازار کتاب آمریکا نقش موثری داشته است؛ حتی موج اینستاگرامی کتاب باعث شده تا تعداد زیاد دیگری از کاربران اینستاگرام برای عقبنماندن از سایرین به کتابفروشیها مراجعه کرده تا با کتابها عکس بگیرند و روی صفحه اینستایشان با هشتگهای مربوط به کتاب به نمایش بگذارند.
نظر شما