سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
حذف برخی واسطه‌ها با شیوع کرونا زمینه‌ساز تحول در صنعت نشر خواهد شد

اعظم کیان‌افراز، شیوع کرونا را موجب تسریع در توسعه روش‌های فروش و بازار‌یابی کتاب می‌داند و معتقد است، با حذف کتاب‌فروش و موزع به‌عنوان واسط به‌طور تدریجی شاهد نوعی تحول در حوزه نشر خواهیم بود.

اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تحلیل‌ها مبنی بر تاثیر توسعه فروشگاه‌های مجازی کتاب بر حذف تدریجی دو شبکه توزیع و عرضه فیزیکی کتاب بیان کرد: به‌نظر می‌‌رسد، حتی پیش از شیوع کرونا، ظهورغول‌هایی مانند آمازون و توسعه آن در سراسر دنیا، به فعالیت کتاب‌فروشی‌های فیزیکی آسیب وارد کرد. در ایران نیز، از چند سال گذشته فروش اینترنتی کتاب از سوی ناشران، کتاب‌فروشان و همچنین موزعان آغاز شده بود، اما با شیوع کرونا شاهد افزایش فروشگاه‌های اینترنتی هستیم. 
 
وی با بیان این مطلب که مخاطبان کتاب نیز به فروشگاه‌های اینترنتی تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند، افزود: کرونا شیوه‌‌های فروش کتاب را تغییر داده و موجب شده تا فعالیت برخی کتاب‌‌فروشی‌های فیزیکی متاثر شود. به‌نظر می‌رسد مانند بسیاری از مشاغل که امروزه دیگر وجود ندارند، در حوزه نشر نیز برخی فعالیت‌ها، مانند کتاب‌فروشی‌ بسیار محدود خواهند شد؛ البته نه فقط به‌دلیل تاثیرات کرونا، بلکه اینترنت و فناوری‌های نوین، زمینه‌ساز این تغییرات خواهند بود و همه‌گیری کرونا جریان این تغییرات را تسریع و تشدید کرد.
 
افراز ادامه داد: بسیاری از فعالان حوزه نشر که رویکرد سنتی داشتند، متاثر از شرایط فعلی متقاعد شدند که باید به ابزار‌های نوین مجهز و با روش‌های نوین به فروش کتاب اقدام کنند.  
 
مدیر انتشارات افراز، درباره اینکه آیا می‌توان ورود فناوری‌های نوین را آغاز تحول در صنعت نشر دانست؟ گفت: به‌نظر می‌رسد با توسعه فروشگاه‌های مجازی کتاب، موزع به‌عنوان واسطه بین ناشر و مخاطب، حذف و ناشران به‌طور مستقیم با مخاطبان در ارتباط قرار می‌گیرند؛ بنابراین تدریجی شاهد نوعی تحول در صنعت نشر باشیم. با شکل‌گیری این جریان تحولی، کتاب‌فروشان و موزعان حتما باید به استفاده از فناوری‌های نوین و تعامل با مخاطب از این طریق توجه کنند؛ درغیر این صورت با نگاه سنتی نمی‌توان به کسب وکار در حوزه نشر ادامه داد.        
 
افراز با اشاره به تغییر شیوه‌های بازار‌یابی کتاب به‌دلیل حذف برخی واسطه‌ها و ارتباط مستقیم بین ناشر و مخاطب ادامه داد: ارتباط مستقیم مخاطب با ناشر، تاثیر قابل توجهی بر معرفی و فروش کتاب دارد. با تغییر شیوه فروش سنتی که با حضور ویزیتور کتاب در فروشگاه‌ها اتفاق می‌افتاد، در روش‌های نوین نیرو‌های انسانی جدید کنار ناشر قرار می‌گیرند و با تولید محتوا برای کاربر فروشگاه مجازی به جریان فروش کمک می‌کند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها