امیدعلی مسعودی گفت: در جامعه اطلاعاتی همیشه دو روی سکه داریم یک روی بهره برداری کارآمد از آن و روی دیگر تاثیرات منفی آن است.
در ابتدای جلسه، غلامحسین اسلامی فرد به روند تهیه کتاب اشاره کرد و گفت: ما همیشه دغدغه داشتیم که کاری مرتبط با شغل و کارمان انجام دهیم و برای تهیه اینکتاب حدود ۱۰۰ مورد مصاحبه گرفتیم در کنار اینکارها نیز تحلیل محتوا صورت گرفت و خروجیهای هر خبرگزاری را با خودش مورد بررسی قرار دادیم.
وی با بیان اینکه فعالیت برخی از خبرگزاریها در چند سال گذشته تنها محدود به فعالیتهای تلگرامی بود، افزود: با بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که خروجی خبرگزاری فرانسه، توئیتر است که به عنوان رسانه مطرح میشود و این خلاء در خبرگزاریها به ویژه خبرگزاری ایرنا نیز وجود دارد و حجم کمی در محتوای فضای مجازی قرار میگرفت، در اصل یکنوع همگرایی رسانه ای به صورت کمرنگی آن زمان وجود داشت.
اسلامی فر در ادامه بیان کرد: راه حل فعلی برای اینکه خبرگزاریها در کنار خروجی فضای مجازی خود قرار بگیرد، همان همگرایی رسانهای است و باید در کنار تحریریه سنتی یک جمع کارشناس در فضای مجازی داشته باشیم که شورای سردبیری مشترک نیز داشته باشند.
در ادامه این برنامه نیز امید علی مسعودی دیگر، نویسنده کتاب همگرایی رسانهای در مورد وضعیت موجود در رسانهها خاطرنشان کرد: امروزه ما در شرایط تازهای به سر میبریم که شاهد رشد ۴۳ درصدی نفوذ اینترنتی در خانواده ایرانی هستیم این در حالی است که در ابتدا عصر چاپ بود و سپس عصر سیم و تلگراف مسافتها را کوتاه کرد؛ همین تلگراف در نهضتها و انقلابها ازجمله انقلاب مشروطه ایران بسیار موثر و بعد از این عصر، عصر تلفن و سینما تحولات ویژه ای در زندگی بشری ایجاد کرد.
وی افزود: امروزه در هر دقیقه چندین اختراع اتفاق میافتد و آخرین تحول نیز هوش مصنوعی بوده که در کناز مزایای آن کلی بلا میتواند سر انسانها بیاورد. ما معتقدیم در جامعه اطلاعاتی همیشه دو روی سکه داریم یک روی بهره برداری کارآمد از آن و روی دیگر تاثیرات منفی آن است.
مسعودی در ادامه اذعان کرد: اکنون دسترسی به اطلاعات بسیار آسان شده است و ما در خبرگزاریها فیلم، نوشتار و عکس را یکجا داریم چیزی که روزنامهها فاقد این توانایی هستند و این به این معنی نیست که ما روزنامهها را تعطیل کنیم بلکه باید با جریان امروز هم سو باشد و با بخش رسانههای نوین همگرایی پیدا کند.
وی با بیان اینکه روزنامهها در اوج فروش ۳۰۰ هزار تیراژ داشتند، گفت: اگر از اپلیکیشنهای موجود به درستی استفاده کنیم میتوانیم نزدیک به ۶۰ میلیون جذب مخاطب داشته باشیم.
مسعودی در بخش آخر صحبتهای خود به معرفی بخشهای کتاب پرداخت و افزود: فصل اول این اثر کلیات تحقیق، فصل دوم ادبیات تحقیق، فصل سوم پایه تحقیق و فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها را در بر میگیرد، همچنین این کتاب در ۲۲۲ صفحه تنظیم شده و توسط انتشارات استادان قلم به چاپ رسیده است.
نظر شما