پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کتاب «عصر جدید؛ دغدغه جدید» در مشهد رونمایی شد

همزمان با ماه مبارک رمضان کتاب «عصر جدید؛ دغدغه جدید» طی مراسمی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مراسم رونمایی از کتاب «عصر جدید؛ دغدغه جدید» روزگذشته با حضور حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا، معاون پژوهشی و حجت‌الاسلام علی رستمیانی، مدیر گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و همچنین رسول حسین‌پور تنکابنی، مولف کتاب در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌ها برگزار شد.
 
این کتاب نگاهی به مقوله معنویت و گرایش های گوناگون آن در درون و بیرون از سرزمین ایران دارد. نگارنده با مطالعاتی که در آثار فراوان نویسندگان و رهبران معنویت نوین داشته ضمن خوانش بی‌طرفانه دیدگاه‌ها و پنداشته‌های آنان سعی کرده، نمود یا کاربست آموزه‌ها و اندیشه‌های طرح شده در فلسفه منطق و عرفان اسلامی آن‌ها را به چالش کشیده و در پایان طرحی معنوی برای زندگی کنونی جامعه ایرانی بر پایه آموزه‌های وحیانی و عقلانی ارائه دهد.
 
این کتاب با دو هدف نگاشته شده، نخست معنویت پژوهی که یکی از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی در جهان معاصر است؛ به گونه‌ای که قرن 20 و 21 را قرن معنویت نامیده‌اند و هدف دیگر اینکه متأسفانه در مراکز علمی و پژوهشی دانشگاهی و حوزوی کلان‌شهر مشهد، معنویت‌پژوهی چندان جاافتاده نبوده و نیست و چونان شهرهای قم و تهران به این مسئله اهمیت داده نشده است.
 
این کتاب از سه بخش عمده تشکیل شده است: بخش نخست با عنوان کلیات واژه شناسی، مفهوم‌شناسی و اصطلاح‌شناسی که خود شامل دو فصل با موضوعات «معناشناسی جنبش‌های نوپدید دینی» و «معنویت» که در آن، دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمان و مغرب‌زمین پیرامون چیستی معنویت ارائه شده است.
 
بخش دوم با عنوان «گرایش‌های معنوی نوپدید؛ انگیزه‌ها و اندیشه‌ها» است، که 13 فصل را در خود جای داده و به مطالعه گزینشی و بررسی و نقد جنبش‌ها و مکاتب معنوی در آسیا و آمریکا (ایالات متحده و آمریکای لاتین) پرداخته است.
 
بخش سوم نیز که با عنوان «عصر جدید و دغدغه زیست معنوی» نامگذاری شده است، بخش پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.
 
در بخشی از این کتاب آمده است: حکمت متعالیه با اجتماع عرفان، فلسفه، کلام، و وحی، منبعی بومی و وطنی است که می‌توان از نهاد آن برنامه‌ای معنوی بیرون کشید و انسان معاصر را از گرایش صرف به معنویت آزاد و رها دور داشت. معنویت مدرن، از استدلال و عقل خود را مبرا کرد و از سویی بیرون از چارچوب دین به شهروندان جوامع غربی ارائه شد. این مساله موجب شد تا نسل جوانِ ناآشنا با حقیقت دین، بهتر و راحت‌تر پذیرای آن شوند. از این روی، ضرورت پژوهش و مطالعه در مقولۀ معنویت در شهرهایی چون مشهد همچنان احساس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها