حسینی ایجاد رویکردهای تازه، ساختارشکنی مفید و دید نو در شعر را از عوامل جذب مخاطب دانست و گفت: زمانی که در شعر رویکردهای تازه و دید نو ایجاد میکنیم، اثر جذابتر شده و مخاطب از دریچهی نگاه شاعر، جهان شعر را کشف میکند و نکتهی مهم برخورد شاعرانه با موضوع و کشف نکتههایی که به ذهن هر کس خطور نمیکند، است.
نویسنده اثر «گلوی ساعت شنی» شعر و داستان را دو گونه قدرتمند و پرخواننده برای بیان حرفها و دغدغههای انسانی، در ادبیات برشمرد و اضافه کرد: شعر مجموعهای از آرایههای ادبی است که در یک ساختار به هم پیوسته ترکیب میشوند. در این میان باید به مرز میان شعر و متن ادبی توجه کنیم چراکه رعایت نکردن این موارد، موجب میشود که اثر به ثمر ننشیند و به هدف خویش نرسد.
این شاعر لرستانی تأکید کرد: هنگام سرودن شعر باید مراقب باشیم که در دام متن نیفتیم و در واقع اجازه ندهیم که پروانهی شعر در تارهای عنکبوت متن گرفتار شود.
مربی ادبی باسابقه کانون ادبی استان لرستان در ادامه به لزوم رعایت ایجاز در شعر اشاره کرد و افزود: کار شاعر این است که مختصر و مفید حرف بزند و یکی از روشهای ایجاز این است که به مخاطب اجازه دهیم در سرودن شعر همراهمان شود.
حسینی عنوان کرد: شاعر باید اقدام به هرس کردن شعر خویش کند و توجه داشته باشد که وقتی قرار است همهچیز را بگوید، اجازهی تامل را از مخاطب خویش سلب میکند.
وی در پایان به تشریح تشخیص، مراعات نظیر، سنخیت میان عناصر مختلف تشبیه، ماهیت مجاز و واجآرایی در شعر برای نوجوانان شرکتکننده در این نشست پرداخت.
نظر شما