شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اقدام جسورانه‌ای بود

محمود آموزگار، ‌برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را فرصتی برای برخورداری از فناوری‌های نوین دانست که با اتکا بر آن، می‌توان کتاب‌فروشی‌ها را در حوزه فروش‌های نمایشگاهی سهیم کرد.

محمود آموزگار، مدیر‌مسئول انتشارات کتاب آمه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اقدام جسورانه‌ای بود و به‌نظر می‌رسد، نیازمند کسب این تجربه بودیم؛ چراکه تا از فناوری‌های روز در این حوزه استفاده نکنیم به نواقص احتمالی آن پی نمی‌بریم.
 
وی با اشاره به بهره‌مندی کشور‌های پیشرفته از فناوری‌های نوین در حوزه نشر ادامه داد: نتیجه مقایسه وضعیت فروش کتاب در نیمه اول سال 2019 و سال 2020  که آغاز تاخت و تاز ویروس کرونا در آمریکا بود، روند افزایشی را نشان می‌دهد. استفاده از فناوری اطلاعات و دیجیتال در حوزه نشر دلیل اصلی افزایش میزان فروش در این مدت اعلام شده است. محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها و ممنوعیت‌ها عبور و مرور زمینه‌ افزایش مراجعه به سایت‌های فروش را فراهم کرده است.
 
مدیر‌مسئول انتشارات کتاب آمه با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران همانند نمایشگاه فیزیکی با نواقص و کاستی‌هایی مواجه شد، افزود: در نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب تهران در یکی‌دو‌ روز نخست با عیوب و نواقصی مانند قطعی دستگا‌ه‌های پُز مواجه بودیم که به‌مرور برطرف می‌شدند؛ در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز مشابه این اختلا‌ل‌ها وجود داشت که در زمان مناسب و کوتاهی، شناسایی، برطرف می‌شدند.
 
آموزگار با اشاره به استقبال قابل توجه مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بی‌تردید در تجزیه و تحلیل‌های مختلف حوزه نشر تغییراتی را ایجاد خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر دیده شدن کتاب‌فروشی‌ها در طرح‌های حمایتی و رویدادهای کتاب‌محور، بیان کرد: واقعیت این است که برگزاری نمایشگاه به اتکاء یارانه، زمینه‌ساز رقابت نابرابر بین دو حلقه زنجیره نشر یعنی ناشران و کتاب‌فروشان است.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال گذشته، عزم جدی برای توجه بیشتر به کتاب‌فروشان داشته و به‌نظر می‌رسد تخصیص این یارانه‌ها به ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی کتاب نقیض این حمایت‌ها باشد؛ بنابراین در قالب جدید برگزاری نمایشگاه باید اهمیت کتاب‌فروشی‌‌ها در نظر گرفته شود.     

مدیر‌مسئول انتشارات کتاب آمه با اشاره به قابلیت‌های فناوری‌ها نوین در حوزه دیجیتال گفت: مهارت استفاده از فناوری دیجیتال به برگزار‌کنندگان نمایشگاه مجازی کمک می‌‌کند تا زمینه حضور کتاب‌فروشی‌‌ها در این قالب دیده و شاید بخشی از فرآیند توزیع به کتاب‌فروشی‌ها محول شود؛ به‌عبارت دیگر اطلاعات کتاب‌فروشی‌‌ها به داده‌های سامانه نمایشگاه مجازی کتاب افزوده و تحویل کتاب از سوی آخرین حلقه نشر انجام شود و بهره ببرند. فرصت بررسی و مطالعه بیشتری فراهم شده تا مسائل و معضلات نشر به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها