نگاهی به نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران در ایستگاه بیست و هفتم
جام جهانی صنعت چاپ با حضور متخصصان و حرفهایهای صنف
بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی در حالی بعد از چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد که به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت حضور بازدیدکنندگان اما حضور افراد متخصص و فعال این حوزه به حرفهای برگزار شدن آن در این دوره کمک کرد.
بسیاری از شرکتها و فعالان حوزههای مختلف با رعایت پروتکلهای بهداشتی از مدتها قبل برای حضور در این رویداد اقتصادی برنامهریزی کرده بودند و با وجود کاهش ۵۰ درصدی سالنهای نمایشگاه و متراژ کلی آن اما رضایت کلی و عمومی غرفهداران را به همراه داشت.
نمایشگاه امسال تخصصی بود
سعید حاجیلو مدیر چاپخانه نقش الماس یکی از شرکتکنندگان امسال نمایشگاه با اشاره به ویژگیهای نمایشگاه بیست و هفتم توضیح داد: امسال نمایشگاه نسبت به دورههای قبل خیليتخصصیتر برگزار شد زیرا به دلیل شرایط کرونا هر فردی این ریسک را نمیکرد که به نمایشگاه بیاید و به همین دلیل ما به نسبت سالهای قبل با بازدیدکنندگان متخصص تر و اصحاب صنف مواجه شدیم.
وی ادامه داد: اگرچه امسال نمایشگاه در وسعت و گستره سالهای قبل برگزار نشد اما توانست به جایگاه نسبتا خوبی در مقایسه با سالهای گذشته باشد و باید بگویم انتظار هم نمیرفت که بازخوردها خوب باشد.
حاجیلو همچنین درباره اهمیت ارتباط با مشتریان در نمایشگاه چاپ نیز گفت: این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای ارتباط فعالان حوزه چاپ با تولیدکنندگان بخشهای مختلف است و ما سالانه تلاش میکنیم با حضور در این رویداد علاوه بر ارتباط با مشتریان قدیمی در زمینه جذب مشتریان جدید نیز فعال باشیم و امسال نیز توانستیم با وجود سایه کرونا این هدف را دنبال کنیم.
تعامل با مسئولان در حاشیه نمایشگاه
امسال نمایشگاه با وجود محدودیتهایی که بیماری کرونا به وجود آورده بود اما با حضور جمع زیادی از مسئولان و فعالان حوزههای مختلف اقتصادی و فرهنگی شامل وزارت صنعت، معدن تجارت، اعضای کمیسیونهایی صنایع و فرهنگی مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود.
احمد ابوالحسنی، رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران در این زمینه گفت: نمایندگان و فعالان حوزه چاپ از استانهای مختلف امسال به نمایشگاه آمدند و دغدغهها و مشکلات خود را بیان کردند و ما نیز تلاش کردیم در بازدید مسئولان حوزههای مختلف از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس کمسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نایب رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به بخش زیادی از این دغدغهها و مسایل بپردازیم.
وی افزود: در این زمینه قرار شده است که بعد از نمایشگاه دیدارهایی با محوریت مشکلات مالیاتی و مسایل مالی و اقتصادی اهالی چاپ با این مسئولان داشته باشیم و رایزنیها برای برگزاری این جلسات تا پایان امسال انجام خواهد شد تا بتوانیم به حقوق واقعی اهالی چاپ دست پیدا کنیم و در این میان تعاملات و صحبتهای خوبی برای رفع مشکلات و دغدغههای اهالی این حوزه شد.
ابوالحسنی همچنین درباره تاثیر کرونا بر نمایشگاه امسال نیز توضیح داد: بر مبنای نمایشگاههایی که امسال در محل دایمی نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شده است نمایشگاه چاپ اولین نمایشگاهی است که در مقایسه با سال قبل فقط با ۵۰ درصد کاهش متراژ همراه بوده و بقیه نمایشگاهها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت سالیان قبل برگزار شدند که این موضوع نشاندهنده اهمیت و قدرت صنعت چاپ است.
وی همچنین تاکید کرد: امسال برگزاری نمایشگاه ثابت کرد کسانی که بهروز و فعال بودند توانستند به شکل قوی و منسجم در در این رویداد شرکت کنند و توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند و در میان محدودیتها هم با خلق نوآوریهای جدید به کسب و کار خود رونق بدهند و بنظرم این موضوع یکی نقاط قوت نمایشگاه در سال جاری بود و مطلع هستیم که قراردادهای کاری خوبی نیز امضا شده است.
جام جهانی صنعت چاپ
سراغ مهدی کاظمی مهیاری مدیر چاپ مهیار میرویم که به گفته خودش چهار روز نمایشگاه را با حجم زیادی از بازدیدکنندگان حرفهای و متخصص صنعت چاپ سپری کرده است. او با ارزیابی وضعیت نمایشگاه چاپ و بستهبندی گفت: امسال با وجود محدودیتهای کرونایی اما تخصصی شدن بازدیدکنندگان نقطه قوت نمایشگاه به شمار میآمد و اگرچه تعداد و کمیت پایین آمده بود اما کیفیت به شدت بالا رفته بود.
وی ادامه داد: ما سابقه هشت دوره حضور پیاپی در این نمایشگاه را داریم و معتقدم که اگر نمایشگاهها در حوزه بازاریابی، فروش و برندینگ مهم نبودند قطعا شرکتها استقبالی از آن نمیکردند.
کاظمی همچنین درباره مزایای تخصصی شدن بازدیدکنندگان نمایشگاه توضیح داد: ما این فرصت را داشتیم که در فضای بهتر و آرامتری با آنها مذاکره کنیم، اگر سالهای قبل سه هزار نفر به غرفه ما میآمدند و باید از میان آنها غربالگری میکردیم اما امسال تعداد محدودتر بود و وقت داشتیم با آنها صحبت کنیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه شبیه نیاز بدن به اکسیژن برای زنده بودن است، یادآور شد: معتقدم که نمایشگاههای تخصصی سکوی پرتاب خوبی برای فعالان هر حوزه است و با توجه به تجربه خوب و موفق نمایشگاه امسال بود پیشنهاد میکنم سالهای آینده هم که کرونا نباشد حضور در نمایشگاه با کارت و دعوتنامه باشد و هر کس نیاز داشت به آن بیاید.
به گفته کاظمی، نمایشگاه چاپ تهران مثل جام جهانی و یک فستیوال بزرگ برای فعالان این حوزه است و یکی از سه ضلع اصلی فروش و بازرایابی است؛ زیرا ما میتوانیم مشتریان خود را به صورت سالانه ببینیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم از سوی دیگر میتوانیم مشتری یکسال قبل خود را از نزدیک دیده و درباره نیازها و خواستههای او برای سال کاری آینده بحث و تبادل نظر کنیم.
استقبال صنف بینظیر بود
جلیل غفاریرهبر رییس هیات مدیره شرکت مهرآوین فجر مجری برگزاری نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران نیز با یک ارزیابی کلی از نمایشگاه توضیح داد: امسال نسبت به مشکلاتی که برای برگزاری نمایشگاه داشتیم ارزیابی ما از فضای برگزاری آن خوب و مثبت است زیرا با توجه به رکود موجود در بازار چاپ کشور همچنین شیوع بیماری کرونا و تعویق زمان برگزاری نمایشگاه شرکتکنندگان و غرفهداران از این رویداد راضی بودند.
وی ادامه داد: امسال شرایط برگزاری نمایشگاه با سختیهای زیادی همراه بود اما غرفهداران و فعالان این صنف در این بحران به نمایشگاه آمدند و امیدواریم بازخورد خوبی هم از حضور در این رویداد گرفته باشند.
غفاریرهبر با اشاره به روند تخصصی بودن نمایشگاه امسال نیز عنوان کرد: در تمام دنیا برگزاری نمایشگاههای مختلف تخصصی است اما در ایران به دلایل مخلف کمتر تخصصی بود و افراد زیادی بدون آگاهی از محتوای نمایشگاه به آن میآمدند که موجب شلوغی سالنها و راهرو میشدند اما امسال هر فردی که وارد نمایشگاه شد کاری داشت یا مشتری بود یا از اهالی صنعت بود که به دنبال ارتباط با همصنفیهای خود به نمایشگاه آمده بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال و عکسالعمل مثبت اهالی نشر امیدواریم سال آینده که کرونا از بین رفت بار دیگر این رویداد بزرگ صنعت چاپ را در متراژ سابق برگزار کنیم و میزبان جمع گستردهتری از فعالان این حوزه باشیم.
نظر شما