پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
«نخستین رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب» تجدید چاپ شد

«نخستین رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)» تأليف مصطفی لعل شاطری که در سال جای به عنوان کتاب سال استان خراسان رضوی برگزیده شد، به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستين اثر تحقیقِ علمی و منسجم در زمینه تاثرپذیری هنر ایران در سه حوزه موسیقی، نمایش و نقاشی ایرانی از غرب که در شهريور 97 از سوی نشر مرندیز چاپ شده بود، در اسفند ماه سال جاری به چاپ دوم رسید و به بازار کتاب عرضه شد.
 
نخستین رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب، از یک مقدمه و پنج فصل مجزا تشکیل شده است. در فصل اول، روابط فرهنگی‏ -‏ هنری ایران با کشورهای اروپایی، از مغولان تا ابتدای عصر قاجار، بررسی شده ‏است. مطالب این فصل، که مقدمه‏‌ای برای ورود به بحث اصلی محسوب می‌شود، میزان روابط فرهنگی‏ - هنری دوران حکومت مغولان، آق‌‏قویونلوها، صفویه، افشاریه و زندیه را با غرب به صورت مجمل بیان می‌‏کند. در فصل دوم، زمینه‏‌های مؤثر در روند نفوذ غرب در ایرانِ دوره قاجار، و به‏‌ویژه عصر ناصری، ذکر شده است، زیرا این عوامل مهم‏ترین علل رواج سبک‏‌های غربی محسوب می‏‌شوند که شامل حضور مبلغان مذهبی، اعزام محصلان به اروپا، تاسیس دارالفنون و سفرهای ناصرالدین‏‌شاه به فرنگ است. در این فصل، کوشیده شده به شکل مستقل و مجزا به میزان تاثیر این عوامل با دیدی علمی و به دور از جانب‏داری‏‌های رایج پرداخته شود.
 
فصل سوم به بیان جایگاه موسیقی در دربار ناصرالدین‏‌شاه و تاثیر غرب بر آن اختصاص یافته ‏است. در پی سفرهای ناصرالدین‏‌شاه به غرب و از سویی جذب معلمان اروپایی و آغاز به کار آنان در دارالفنون، نخستین گام‏‌های حضور آموزش موسیقی به سبک و سیاق غربی، به‏‌ویژه در حوزه موسیقی نظامی، با تلاش‏‌های مسیو لومر فرانسوی فراهم شد که سایر حوزه‌‏های فعالیت‏‌های موسیقایی مرتبط را نیز تحت تأثیر نسبی خود قرار داد. بر این اساس، در فصل سوم به تشریح و تبیین این جریان پرداخته شده‏ است.

 

 
در فصل چهارم، میزان تاثیر غرب بر نمایش ایران، که از قدمتی کهن برخوردار است، بررسی و مداقه شده ‏است. با آغاز نمایش‏نامه‌‏نویسی به سبک و سیاق اروپایی در آثار افرادی همچون آخوندزاده و تبریزی و پس از ترجمه نمایش‏نامه‌‏های نویسندگان غربی، به‌‏ویژه مولیر و سپس اجرای این آثار در تماشاخانه دارالفنون، که به تقلید از تماشاخانه‏‌های فرنگ ساخته شده‏ بود، نخستین اقدامات به‏ منظور اشاعه و گسترش نمایش به ‏سبک غربی در پرتو حمایت ناصرالدین‏‌شاه انجام پذیرفت. از این رو، در فصل چهارم به‏ صورت مبسوط واکاوی این امر مد نظر مولف قرار گرفته است.
 
فصل پایانی به یکی دیگر از حوزه‌‏های هنری متاثر از سبک‌‏های هنری غرب می‏‌پردازد. نقاشی از دوره صفوی دستخوش تغییراتی‏ -‏گاه بنا به علایق پادشاهان و گاه از سوی هنرمندان این عرصه‏ شد و این امر تا دوره قاجار ادامه یافت. با ورود به عصر ناصری، بنا به دلایلی همچون علایق مفرط شاه، حضور نقاشان اروپایی در دربار و حضور معلمان ایرانیِ فراگرفته فنون هنری غرب، به‌‏ویژه سبک‏‌های ایتالیایی، این هنر روندی متفاوت را طی کرد؛ چنان‏که افرادی همچون صنیع‌‏الملک و کمال‏‌الملک به تقلید نسبی از سبک‏‌های غربی روی آوردند و به‏‏‌تدریج آن را به سبکی غالب و رایج مبدل کردند.

چاپ دومِ نخستین «رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)»، به قلم مصطفی لعل شاطری، در قطع رقعی و 328 صفحه به قیمت 40000 تومان در اسفند ماه سال جاری از سوی انتشارات مرندیز منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها