یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
باید برای فارغ‌التحصیلان علم اطلاعات و دانش‌شناسی مشاغل جدید تعریف شود

مدیر گروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید مشاغل جدیدی نه‌تنها در کتابخانه‌ها؛ بلکه در تمامی سازمان‌هایی که به این رشته نیازمندند، مشخص و تعریف شود.

عصمت مومنی، مدیر گروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی(کتابداری) دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آموزش دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه‌ها بیان کرد: هر رشته‌ای سیر تحول داشته‌است و این رشته نیز همانند دیگر رشته‌ها سیر تحولی خود را برای رسیدن به تکامل طی کرده‌است. علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ابتدا رشته کتابداری و علوم اطلاع‌رسانی بوده‌است؛ اما از سال 1392 به رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تغییر نام داد و با ارائه سرفصل‌های متنوع، سعی بر آموزش دانشجویان این رشته بوده‌است.

مومنی با بیان تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در آموزش دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی اظهار کرد: کارکرد دانشگاه‌ها، آموزش و پژوهش است. اگر دانش‌آموختگان خوبی در این رشته تربیت کنیم، آن‌ها مطالبه‌گر خواهند شد؛ اما اگر بحث‌های جدی این رشته به‌خوبی آموزش داده نشود و دانشجویان در این امر به‌درستی هدایت نشوند، مطمئنا دانشجویان مطالبه‌گری تربیت نخواهند شد و در جامعه به‌دنبال ردیف‌های شغلی این رشته نخواهند رفت.

وی با اشاره به تفاوت‌های موجود در سرفصل‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و بازار کار عنوان کرد: تصویری که از آموزش دانشگاه‌ها و بازار کار می‌بینیم؛ یک رابطه تعامل‌گونه است؛ یعنی بازار باید نیاز خود را اعلام کند تا دانشجویان براساس آن آموزش ببینند.

مدیر گروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر، آموزش مبتنی بر تولید یک‌سری اطلاعات و دانش است که متاسفانه در تولید این اطلاعات دچار ضعف و شکاف هستیم. صاحب‌نظران این رشته باید بتوانند مباحث آموزشی را به بازار کار نزدیک کنند؛ اما گاهی صرف یادگیری این مسائل کافی نیست و دانشجو پس از یادگیری با بی‌توجهی بازار کار مواجه می‌شود که فراموشی این آموزش‌ها را در پی خواهد داشت.

دغدغه جذب کتابدار 
مومنی بیان کرد: رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به‌دلیل دارابودن ماهیت اطلاعات در بالاترین قسمت هرم دانشی قرار گرفته‌؛ درصورتی که بالاترین دغدغه جامعه امروز، تامین نیازهای اولیه است و امکان ضعیفی برای محقق شدن محتواهای اطلاعاتی و دانشی در این فضا وجود دارد.

وی ادامه داد: تفاوت و فاصله میان آموزش و بازار کار این رشته باید توسط مدرسان کامل شود. نکته قابل توجه در این بحث این است که تعداد استادان این رشته برای تدریس مصادیق‌وار مفاهیم آموزشی این رشته بسیار کم است؛ البته دانشجویان نیز باید مطالبه‌گر باشند تا بتوانند مصادیق این رشته را در خارج از محیط دانشگاه‌‌ها پیاده‌سازی کنند.

مدیر گروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات آموزش دانشجویان این رشته در دانشگاه‌ها گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، ناهمخوانی مباحث آموزشی با عناوین و سرفصل‌ کتاب‌های آموزشی است.

وی افزود: چالش دوم این است که مشاغل جدیدی برای فارغ‌التحصیلان علم اطلاعات و دانش‌شناسی تعریف نشده‌است و این مشاغل نه‌تنها در کتابخانه‌ها بلکه باید در تمامی سازمان‌هایی که به این رشته نیازمندند، مشخص و تعریف شود.

مومنی با اشاره به اینکه بخشی از کارکردهای این رشته در جامعه، دانشگاه‌ و کتابخانه‌ها جانمایی نشده‌است، گفت: هنوز مشاغل جدیدی تحت آموزش‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی تعریف نشده و ردیف‌های شغلی برای آن درنظر گرفته نشده‌است.

وی ادامه داد: این موضوع کمی برای دانشجویان سوال‌برانگیز است و صاحب‌نظران این رشته باید متناسب با آموزش‌های ارائه‌شده به دانشجویان این رشته ردیف‌های شغلی برای آن درنظر بگیرند و دانشجویان به‌صورت ساختارمند در کتابخانه‌ها و مراکزی که نیازمند بحث‌های علمی هستند، جذب شوند.

مومنی درباره تعامل میان کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای ورود به بازار کار عنوان کرد: نزدیک‌ترین همسایه کارکردی با این رشته کتابخانه است؛ اما صرفا کتابخانه نیست و نباید باشد.

وی ادامه داد: تعامل میان دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها به‌عنوان همسایه‌های کارکردی وجود دارد اما این تعامل گاهی در جذب و بروز یافته‌های جدید این رشته در کتابخانه‌ها کمرنگ می‌شود و باید برای عملکرد بهتر و پوشش نیازهای یکدیگر برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها