در فصل اول با عنوان «چرا فقر به همه صدمه میزند» اهمیت و ضرورت فقر بررسی شده و دلایل مطالعه فقر از جنبههای علمی مشخص گردید است. همچنین تعاریف متعدد از فقر ارائه شده است. بهداشت، دولت، اقتصاد، زیر ساختها، آموزش و پرورش، از جمله دلایلی هستند که فقر را به وجود میآورند و این فصل بر آنها تاکید میکند. این فصل فرهنگ فقر را سندروم ویژهای میداند که در برخی از شرایط رشد میکند و فقرا را تجسم مجموعه مشترک ارزشها، هنجارها،و الگوهای رفتاری میداند که از فرهنگ غالب و عمومی متفاوت است.
«بررسی مجموعهای از راهحلهای کلان کاهش فقر» عنوان فصل ششم است و بیان میکند: «اگر بخواهیم فقرا را توانمند کنیم و به آنها کمک کنیم به موفقیت برسند، باید شش جنبه بدیهی فقر را در نظر بگیریم و ارزیابی کنیم. اینکه فقرا یک گروه ناهمگن هستند، بخشهای مختلف فقر به کمکهای مختلف برای کاهش آن نیاز دارند، فقرا به کمک همه موسسات نیاز دارند، فقرا برداشتهای متفاوتی از هزینههای تغییر رفتارشان دارند، فقرا پیوسته به فقر وارد و از آن خارج میشوند. چهره واقعی فقر یک چهرهی محلی و متمرکز است.»
فصل یازدهم با عنوان «درک موانع، مزایا، و رقابت برای تغییر» تاکید میکند، چگونه درک عمیقتر موانع، مزایا و رقابت مخاطبین هدفتان به برنامه ریزی و تفکر استراتژیک شما شکل میدهد. موانع دلیلی هستند که مخاطبین هدفتان نمیخواهند یا فکر نمیکنند بتوانند رفتار مد نظر را اتخاذ کنند یا بپذیرند. این موانع میتوانند واقعی یا ادارک شده باشند و همچنین احتمالا براساس عواملی داخلی و خارجی هستند.
بخشهای پایانی کتاب پر است از مثالهای عینی بازاریابی غیر انتفاعی در کشورهای مختلف با موضوعات مختلفی که هریک در پدیدآیی فقر نقش پررنگی دارند. به علاوه اقداماتی را معرفی میکند که کشورها بتوانند مبتنی بر بازاریابی غیر انتفاعی به موفقیتهای قابل توجهی برسند؛ موفقیتهایی که هم جامعه را از هزینههای فراوان نجات دهد، هم افراد با حفظ کرامت انسانی به زندگی بپردازند.
کتاب «بازاریابی غیر انتفاعی: برای موسسات خیریه و مردم نهاد» به همت گردآورندگان: محسن سیفی، ریحانه سادات طبائیان، داریوش هادی مقدم جونقانی، حمیدرضا ابوطالبی از سوی نشر بازاریابی، در 340 صفحه، به شمارگان 1100 و به قیمت 55 هزارتومان منشر شد.
نظر شما