شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
شیوه‌های اثربخش تبلیغات در حوزه کتاب

مجید تیموری، رفع دغدغه‌ حرفه‌ای‌ها در حوزه تبلیغ موفق کتاب را منوط به اندازه‌گیری و ارزیابی اثربخش‌بودن یک حرکت تجاری می‌داند و از دو منظر «خالق اثر» و «تولید‌کننده» شیوه‌های تبلیغ موثر را برشمرده است.

خبرگزاری کتاب ایران‌‌(ایبنا)،‌مجید تیموری،‌ مدیر کتاب‌فروشی‌‌های زنجیره‌ای چشمه: وقتی می‌خواهیم با شیوه‌های مدرن بازاریابی و تبلیغات در حوزه کتاب فعالیت کنیم متوجه می‌شویم جعبه ابزارهایمان خالی‌تر از آن است که تصور می‌کردیم. با توجه به نبود بودجه لازم، ناگزیر اهداف و سیاست‌های اجرایی خود را تقلیل دهیم.

 آیا میزان فروش به ناشران اجازه می‌دهد که با معیارهای کسب‌و‌کارهای امروزی وارد این حیطه شوند؟ آیا برنامه‌ریزی برای ایجاد «کمپین‌های تجاری» با هزینه‌های معمول برای این صنف قابل اجراست؟

رفع دغدغه‌ حرفه‌ای‌ها در حوزه تبلیغ موفق، منوط به اندازه‌گیری و ارزیابی اثر بخش‌بودن یک حرکت تجاری است؛ پس ملاحظه می‌کنیم که امکانات لازم، مثل بیلبوردهای بزرگ شهری، تبلیغات تلوزیونی و  کمپین‌های فروش، استفاده از جوایز نفیس و... برای ما مقدور نیست. از طرف دیگر ما چقدر قدرت داریم که در «ایجاد انگیزه» در فرهنگ جامعه مثمرثمر باشیم. به‌صورت واقع‌بینانه ما سهم کمی را به دوش می‌کشیم.
 
ساختار آموزش و پرورش، صدا و سیما، نهادهای فرهنگی نتواسته‌اند سرانه مطالعه یا نشاط فرهنگی را ایجاد کنند که عموم مردم از خواندن کتاب، نشاط پیدا کنند. حتی گاهی با اجرای برنامه‌های به ظاهر حمایتی در راستای تخریب این عنصر فرهنگی گام برداشته‌اند. با همه این اوصاف، باید راهی پیدا کنیم و با خلاقیت‌های فردی و گروهی و در نظر گرفتن روانشناسی تبلیغات در این کار موفق شویم.

من پیشنهاد می‌کنم دو منظر به این موضوع بپردازیم. نخست از منظر «فرد» یعنی خالق اثر؛ نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و.... و از نظر «تولید‌کننده»؛ نشر آن‌را مورد ارزیابی قرار دهیم.
 
از منظر خالق اثر (نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و....)
الف: یک تصور غلط در خالق ایرانی اثر ‌(نویسنده، شاعر، مترجم یا محقق و.... ) به‌وجود آمده است که نباید درباره اثر خودش تبلیغ کند و این تفکر از اساس اشتباه مهلکی است؛ انتظار داریم دیگران ما را کشف کنند و به ارزش اثر ما پی ببرند. شاید تبلیغات دهان به دهان یکی از آن شیوه‌ها باشد.

ب: بی‌توجهی به مبانی برندینگ شخصی یا خالق اثر (نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و....)

ج: عدم پیگیری خالق اثر (نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و....) در خصوص چگونگی و کیفیت چاپ اثر

د: عدم استفاده خالق اثر (نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و....) از ارتباطات موثر در همه سطوح جامعه

ه: عدم تفکر خالق اثر (نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و....) در چگونگی معرفی اثر خود به همه سطوح جامعه

و: عدم استفاده خالق اثر (نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و....) از ابزارهای ارتباط جمعی و فضای مجازی

ز: عدم حضور خالق اثر (نویسنده، شاعر ، مترجم یا محقق و....) در جشنواره‌ها و جوایز ادبی و ...

از منظر تولید‌کننده یا ناشر:
الف: عدم تحلیل دقیق برای ارزش‌گذاری کتاب از منظر محتوایی: نداشتن دبیر تحریریه، سرویراستار و ...

ب: عدم رعایت استانداردهای لازم برای تولید فیزیکی کتاب: نوع کاغذ، نوع جلد و ناظر چاپ و ...

ج: بی‌توجه‌ای به شکل و شمایل ساختاری کتاب: طرح جلد، فونت کتاب، صفحه‌‌بندی و ...

د: عدم ارتباط لازم با مراکز پخش کتاب برای توزیع مناسب

ه: تقویت ارتباطات موثر با کتاب‌فروشی‌ها برای معرفی کتاب‌های تولید شده

و: استفاده مناسب از فضای مجازی برای معرفی با شیوه‌های خلاق و امروزی

ز: تولید محتوا، برای سایت‌های معتبر ادبی و روزنامه‌های کثیرالانتشار برای معرفی کتاب‌ها

ح: به‌کارگرفتن کارشناسان معتبر برای بررسی و نوشتن نقد و چاپ آن در مجلات معتبر و پر بازدید

ط: برگزاری رونمایی و جلسات نقد و بررسی در مراکز و نهادهای فرهنگی کشور

ی: شرکت در جشنواره‌های معتبر کشور و حضور در مناسبت‌های فرهنگی

م: ایجاد مکانیسم مناسب برای حضور فعال در حوزه‌های عمومی کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها و...

ق: دعوت از سلبریتی‌های فرهنگی برای معرفی فعالیت‌های نشر و کتاب

ف: حضور و مشارکت ناشران در تولید برنامه‌های فرهنگی در صدا و سیما

ع: تولید ویژه‌نامه‌های داخلی ناشران برای معرفی کوتاه از کتاب‌های منتشر شده

ث: تولید فیلم‌های کوتاه، انیمشن، تیزرهای تبلیغاتی درباره کتاب

گ: استفاده مناسب از تیراژها و اطلاع‌رسانی مناسب در موفقیت اثر در چاپ‌های مجدد

ک: عدم شناخت لازم مخاطب و عدم شناسایی بازار هدف کتاب برای ارائه هر چه بهتر

ض: شناسایی خلاء موجود در بازار کتاب از منظرهای متفاوت برای تولید ضروری آن مبحث

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها