مدیر کتابفروشی فرازمند در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
بودجه نمایشگاههای کتاب را صرف طرحهای فصلی کنید
ابراهیم فرازمند معتقد است نمایشگاههای کتاب در ایران، حکم بازار روزی را دارد که تنها عدهای خاص از آن سود میبرند؛ بنابراین بهتر است بودجه آن صرف طرحهای موثری چون طرحهای فصلی کتاب شود.
وی ادامه داد: جمعیت بسیاری از علاقهمندان به کتابفروشی مراجعه کردند اما چون اعتبار اولیه خانه کتاب کفایت نکرد، از 30 آبان تا روز(چهارشنبه 6 آذرماه) به مراجعهکنندگان خود20 درصد تخفیف ارائه کردیم.
فرازمند با اشاره به چالشها و مشکلاتی که در تامین بودجه کتابفروشیها در طرحهای فصلی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: استقبال مخاطبان از این طرحها بسیار خوب است و اما برگزارکنندگان باید سقف اعتباردهی کتابفروشان طرح را افزایش بدهند و بیشتر به توسعه کتابفروشیها و کتابخوانان توجه کنند.
وی با بیان اینکه بودجههای کلان رویدادهایی همچون نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و نمایشگاههای استانی باید به طرحهای موثری چون طرحهای فصلی اختصاص پیدا کند؛ بیان کرد: امسال همزمان با آغاز طرح پاییزه کتاب 98، نمایشگاه استانی کتاب در گیلان برگزار شد ولی نهتنها از فروش کتابفروشیها کاسته نشد، بلکه استقبال بیشتری نسبت به کتابفروشیها صورت گرفت.
به گفته مدیر کتابفروشی فرازمند، نمایشگاههای کتاب در ایران نتوانستهاست معنای اصلی و جایگاه واقعی خود را پیدا کند و بهجای رونمایی کتاب، ارتباط با نویسندگان، ارتباط نویسندگان با ناشر به بازار روزی تبدیل شدهاست که تنها برای عدهای خاص منفعت دارد.
فرازمند تشریح کرد: اساسا برگزاری نمایشگاه کتاب، بهمعنای آشنایی مردم با کتابهای ناشران، نویسندگان و شاعران اتفاق خوبی در عرصه فرهنگ است؛ اما اگر قرار باشد که، نمایشگاههای کتاب به فروشگاههای بزرگی که فقط به فروش آثار خود فکر میکنند، تبدیل شود، بهتر است که از برگزاری آن جلوگیری شود.
وی افزود: بدون اهالی کتابخوان، کتابفروشیها بیمعنا و مفهوم هستند. این اعتبارات باید در قالب طرحهای فصلی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابفروشان و مردم دادهشود؛ زیرا با این کار، علاوه بر رونق کتابفروشیها، مردم هم نسبت به کتابخوانی ترغیب میشوند.
نظر شما