مدیر کتابفروشی بهجت با انتقاد از نبود فرصت کافی برای اطلاعرسانی طرح پاییزه گفت: در این طرح بهعلت اعلام دیرهنگام برگزاری آن، نتوانستیم تبلیغات و اطلاعرسانی مناسبی داشتهباشیم.
وی افزود: طبق روال هرسال، در طرحهای فصلی خانه کتاب، کتابفروشی بهجت 40 درصد افزایش فروش و استقبال مخاطب داشتهاست اما امسال بهطور ناگهانی با کاهش قدرت خرید کتاب مواجهشدیم که کمی ما را نسبت به حضور در این طرح دلسرد کرد.
رضوانی با بیان این مطلب که بازه زمانی اطلاعرسانی طرح پاییزه کتاب کوتاه بود، اظهار کرد: اگر اطلاعات برگزاری طرح پاییزه یک ماه زودتر اعلام میشد، قطعا میتوانستیم برنامههایی را برای ترغیب مخاطبان تدارک ببینیم؛ اما در این طرح بهعلت اعلام دیرهنگام برگزاری آن، نتوانستیم تبلیغات و اطلاعرسانی مناسبی داشتهباشیم.
وی درباره میزان اطلاع مشتریان از جزئیات طرح، گفت: بیشتر مردمی که در کتابفروشیها رفتوآمد میکنند، از برگزاری طرح پاییزه بیخبرند و یا دیر خبردار شدهاند.
مدیر کتابفروشی بهجت با اشاره به تاثیر گرانیها بر پاییزه کتاب98 تصریح کرد: ما قدیمیترین کتابفروشی در خیابان ولیعصر هستیم که اهالی ثابت کتابخوان همیشه و در همه مواقع به ما رجوع میکنند؛ اما با اعلام تخفیف 20 درصدی، حضور اهالی کتاب در تحتالشعاع قرار داد. تخفیف طرح آنقدر کم است که تاثیر چندانی بر کاهش قیمت کتابها و یا تشویق مردم عادی به خرید و خواندن کتاب ندارد.
وی با بیان اینکه اگر طرحهای فصلی بهصورت مستمر و با یک تخفیف معقول برگزار شود، موثرتر است، خاطرنشان کرد: اگر طرح پاییزه باتوجه به وضعیت گرانی کتاب با تخفیف مناسبتری برگزار شود، مفید و موثرتر خواهد بود و در طول سال مخاطبان را به فرهنگ خرید و خواندن کتاب که هدف اصلی طرحهای فصلی هم همین است، نزدیک میکند.
رضوانی با انتقاد از تبدیل شدن کتاب به کالایی لاکچری در جامعه بیان کرد: قیمت کتاب در جامعه ما بر اساس سطح درآمد مردم تعیین نمیشود. در جامعهای که مردم دغدغههای مهمتری نسبت به کتاب دارند و در نیازهای اولیه زندگیشان ماندهاند، کتاب به کالایی لوکس و گران تبدیل شدهاست؛ پس این طرح نهتنها برای مردم عادی کاربردی ندارد؛ بلکه بیشتر مورد توجه اهالی همیشگی کتاب است.
وی ادامه داد: اگر گرانیها ادامه داشته باشد، مدت زمان طرح باید طولانیتر شود و مبلغ یارانه کتابفروشان و تخفیف اهالی کتاب افزایش پیدا کند.
نظر شما