احمد مسجدجامعی، در آئین پایانی سومین دو سالانه هنر طراحی کتاب «نشان شیرازه» با تقدیر از تداوم برگزاری این رویداد، پیشنهاد داد تا به نام و یاد محمد زهرایی جشنواره هنر طراحی کتاب برگزار شود.
مسجد جامعی، با اشاره به نقش محمد زهرایی در حوزه تولید کتاب بیان کرد: او با وجود گرانی کاغذ موفق شد، ظرفیت و کیفیت جدیدی را ایجاد کند. به یاد دارم کتاب حافظ ابتهاج را به شیوه جدید «کاغذ سفید روی سفید» چاپ و منتشر کرد و این اقدام حرکت قابلتوجی بود.
وی با ابراز خرسندی از تداوم برگزاری جشنواره نشان شیرازه پیشنهاد کرد: بهتراست به نام مرحوم زهرایی، جشنواره هنر «کتابآرایی» برگزار شود. مرحوم زهرایی شخصیت بسیار معتبری بود.
مسجدجامعی با اشاره به دقتنظر مرتضی ممیز به کتابآرائی گفت: به خاطر دارم، مرتضی ممیز از من پرسید، «مقیدی طرحهای جلد قرآن دو رنگ باشد؟» «دلیل این پرسش را جویا شدم.» گفت: «یا باید یشمی باشد و یا قهوهای سوخته و یا نهایت گل و مرغ باشد» همچنان به طرح مساله ادامه میداد و پرسید: «باید جلد سخت باشد؟» و «آیا طراحی جلد قرآن برای گروههای سنی میتواند متفاوت باشد؟» اگر امکان این تغییر وجود دارد پس چرا قرنهاست همچنان رنگها ثابت است؟ بعد ممیز درباره استفاده از جلد نرم برای چاپ قرآن پرسید.
وی ادامه داد: زمان حضورم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش سالانه یک میلیون جلد قرآن نیاز داشت. با حساب سرانگشتی، تولید قرآن با جلد نرم در مقایسه با جلد سخت بسیار اندک بود. از ممیز درباره راههای نگهداری از این جلد پرسیدم، گفت: «راهی پیدا میکنیم» 20 و یا 30 طرح برای این نوع قرآن طراحی کرد از هرکدام، پنج هزار نسخه قرآن چاپ کردیم. برای گروه سنی، جنسیتی و همچنین مقاطع تحصیلی از این قرآن چاپ شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
وی در ادامه بر ظرفیت قابلتوجه رنگ و طراحی بر جلوه بصری کتاب و استفاده از این ظرفیت تاکید کرد.
نظر شما