دبیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانههای دیجیتال ادامه داد: دوازدهمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال به همت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، صدا و سیما، مرکز ملی فضای مجازی، اپراتور همراه اول، مرکز مدیریت حوزه علمیه، جامعهالمصطفی و معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار میشود.
ضعف در کپی رایت عاملی برای رسمیت نیافتن داراییهای فکری و معنوی است
همچنین سیدابوالحسن فیروزآبادی در جمع فعالان کسب و کارهای مجازی با اشاره به اینکه نوع نگاه ما به حوزه فرهنگی فضای مجازی و یا اصولاً به حوزه فضای مجازی این است که زیرساخت و پیشران آن اقتصاد است، گفت: حتی پیش از توسعه فضای مجازی در دنیا، شاهد ظهور و بروز صنعت و اقتصاد فرهنگی در جهان بودیم که با توسعه فضای مجازی، این صنعت بسیار پیچیدهتر و تعداد بازیگران بسیار متنوعتر شد.
وی با بیان اینکه شکل اقتصادی این فضا پلتفرمی است و همه حوزههای اقتصاد، علم و سیاست به شدت اجتماعی شدهاند، افزود: در مرکز ملی فضای مجازی کشور، اقتصاد دیجیتال را در حوزه خدمات و اقتصاد فرهنگ را در حوزه محتوا میبینیم.
فیروزآبادی ادامه داد: در حال حاضر در اقتصاد محتوا سه رکن «رسانه و پیامرسانها»، «آموزش» و «سرگرمی» را مورد توجه قرار میدهیم و معتقد هستیم که توسعه آن باید متقارن متوازن باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر رفع مشکلات اقتصاد فرهنگی گفت: باید توازن جغرافیایی نیز داشته باشیم و اکنون تراکم در تهران است و اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال در استانها کار خوبی است.
وی گفت: اقتصاد فرهنگی ما کوچک است که عوامل و دلایل زیادی دارد و یکی از مشکلات مساله کپیرایت است که باید آن را حل کنیم و تا زمانی که به داراییهای فکری و معنوی رسمیت ندهیم و از حقوق ناشی از این داراییها دفاع نکنیم، نمیتوانیم از اقتصاد فرهنگی دفاع چندانی بنماییم و به صورت زنجیرهای مشکلات دیگری به وجود میآید.
فیروزآبادی تاکید کرد: اگر میخواهیم در این زمینه توسعه یابیم، باید اقتصاد فرهنگی از فرهنگمان شروع شود. در مرکز ملی فضای مجازی کشور تلاش میکنیم تا مشکلات کلیدی همچون گمنامی و حریم خصوصی را حل کنیم.
توجه بر تولید محتوی فضای مجازی در نمایشگاه رسانههای دیجیتال قم
در ادامه این مراسم، محمدرضا بهمنی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، در جمع فعالان کسب و کارهای مجازی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال در قم به نوعی محل تغییر ریل نمایشگاههایی است که 11 دوره برگزار شده است، گفت: با این حرکت نمایشگاه را از یک رویداد عمومی به یک رویداد تخصصی تبدیل کردیم که تخصصی بودن این نمایشگاه ویژگیهای مثبتی دارد.
بهمنی ادامه داد: انشاءالله با همت بخش خصوصی این نمایشگاه به صورت فصلی برگزار خواهد شد و امسال نیز سه نمایشگاه دیگر در سایر استانهای کشور در این زمینه برگزار خواهیم کرد.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به ویژگیهای نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه به افق توسعه کسب و کارهای فرهنگی در بستر فضای مجازی توجه میکند و از این لحاظ انتظار میرود که به محلی برای رویش قراردادها و فعالیتهای جدید در حوزه فضای مجازی تبدیل شود.
وی ویژگی دیگر این رویداد را توجه به تولید محتوا در فضای مجازی در کنار کسب و کار در این فضا عنوان کرد و افزود: ویژگی دیگر این رویداد این است که با قابلیت بخش خصوصی برگزار میشود و باید باور به توانمندیهای بخش خصوصی کانون توجه دستگاههای حاکمیتی قرار بگیرد.
بهمنی با اشاره به سابقه فعالیتهای دیجیتالی در قم بیان کرد: قم در دهههای هفتاد و هشتاد در زمینه دیجیتال فعال بود و از آن زمان در استفاده از فضای جدید و دیجیتالی کردن محتوای علوم اسلامی پیشگام بوده است.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به محتوای حوزه معارفی و مناسکی و محتوای فکری و اندیشهای که در این فضا وجود دارد، گفت: در شرایط فرهنگی موجود، نیازمند تقویت محتوا در هر دو حوزه در فضای مجازی هستیم که به طور حتم این کار از ظرفیت موجود در قم برمیآید و انشاءالله شکوفایی دوباره را در این زمینه شاهد باشیم.
نظر شما