سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
کتابخانه‌ها باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند

به گفته حسن‌زاده کتابخانه‌های عمومی مسئولیت ویژه و سنگینی برعهده دارند تا بتوانند آنچه را برای کتابخانه‌های عمومی هزینه می‌شود، در قالب خدمات اجتماعی به مردم بازگردانند.

محمد حسن‌زاده، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی پایگاه اجتماعی هستند، گفت: کتابخانه‌های عمومی بودجه خود را از درآمد شهرداری‌ها که با مالیات مردم تامین می‌شود، کسب می‌کنند؛ بنابراین شایسته خدمات بهتری هستند و کتابخانه‌ها باید با توجه به بودجه‌ای که دارند، پاسخگوی مطالبات مردم باشند.
 
او با تاکید بر اینکه کتابخانه‌ها باید به پایگاه‌های فعال اجتماعی تبدیل شوند، ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی مسئولیت ویژه و سنگینی برعهده دارند تا بتوانند آنچه را برای کتابخانه‌های عمومی هزینه می‌شود، در قالب خدمات اجتماعی به مردم بازگردانند. 
 
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، پرسشگری برای نحوه صرف بودجه کتابخانه‌های عمومی را به‌عنوان محرکی بیان کرد که منجر به اتخاذ تصمیم‌های سنجیده و مبتنی بر تحقیق، توسط نهادهای متولی کتابخانه‌های عمومی خواهد شد. او افزود: تصمیم‌های نشات گرفته از خرد جمعی، در این زمینه می‌تواند مفید باشد. کلید خدمات کتابخانه‌های عمومی، رویکرد آن‌ها است تا بتوانند سرمایه‌گذاری‌هایی که در کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود را در قالب خدمات متنوع، جذاب و موثر به جامعه برگردانند. وقتی جامعه از کتابخانه‌های عمومی استقبال خواهدکرد که آن‌ها به پایگاه اجتماعی تبدیل شوند.
 
کتابخانه‌های عمومی و جبران کم‌توانی مردم در خرید کتاب
به گفته حسن‌زاده، کتابخانه‌های عمومی می‌توانند کم‌توانی مردم را در خرید کتاب که بر اثر گرانی کاغذ به‌وجود آمده است، جبران کنند. او بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی به واسطه بودجه‌ای که دارند، می‌توانند رویدادهایی فرهنگی مختلفی تعریف و اجرا کنند تا مردم بتوانند به وسیله کتابخانه‌های عمومی به جریان‌های فرهنگی دسترسی داشته باشند. همچنین کتابخانه‌های عمومی می‌توانند اجتماعات علمی، ادبی و آموزشی و غیره برپا کنند.
 
او ادامه داد: امیدواریم که نهادهای متولی کتابخانه‌های عمومی بتوانند در این عرضه با به‌کارگیری مدیران شایسته، تغییر رویکرد و عملی کردن پژوهش‌های انجام شده، مسیر خود را به سمت ارتقای اثربخشی و تاثیرگذاری مفید پیدا کنند.
 
ضرورت استفاده از متخصصان
حسن‌زاده با اشاره به مشکل‌های زیرساختی که در مقطعی کتابخانه‌های عمومی را درگیر خود کرده‌بود، توضیح داد: کتابخانه‌ای که مکان فیزیکی یا افراد تحصیل کرده‌ای در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند خدمات مفیدی ارائه کند. در برهه‌ای از زمان متولیان کتابخانه‌های عمومی به دنبال فرآهم آوردن زیرساخت‌های لازم بودند اما با فراهم شدن زیرساخت‌های نسبی و امکانات باید با بهادادن به نیروهای متخصص و افراد تحصیل کرده در این رشته و جمع‌آوری نظرات و ایده‌های آن‌ها و همچنین بهادادن به تخصص در کتابخانه‌های عمومی، به ارتقای خدمت‌رسانی توجه کنیم و بتوانیم از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم.
 
او ادامه داد: فکرمی‌کنم که این روزها بهترین زمان است که بتوانیم از توانمندی نیروهای متخصص در کتابخانه‌های عمومی استفاده کنیم. البته باید با برگزاری دوره‌های تخصصی، به افراد غیرمتخصص که در استخدام کتابخانه‌های عمومی هستند هم آموزش دهیم و دانش آن‌ها را روزآمد کنیم تا بتوانند خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها