شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
به رغم شعارها، همچنان در حق ناشران تالیفی‌کار کم لطفی می‌شود

اکثر ناشران استان قم که به نمایشگاه کتاب تهران آمده بودند، از متعادل نبودن قیمت کاغذ و در نتیجه افزایش قیمت کتاب ناراضی‌اند و به همین میزان از کمیت‌گرایی در تخصیص غرفه‌ها گلایه‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی روز آخرش را سپری می‌کند که حضور ناشران قُمی در این دوره بسیار پررنگ‌تر از دوره‌های قبل بود؛ بیش از ۲۳۰ ناشر از این استان با عرضه ۱۲ هزار عنوان کتاب، خود را به نمایشگاه رسانده بودند. خبرنگار ایبنا از چند غرفه ناشران قمی در نمایشگاه گزارشی تهیه کرده که از نظر مخاطبان می‌گذرد.

علی ابوالقاسمی مدیر توزیع و فروش مجموعه آثار آیت‌الله جوادی آملی در زمینه حضور این نشر در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: آثاری که امسال در نمایشگاه عرضه کردیم، 250 عنوان بود. از جمله آثار جدیدمان که دربرگیرنده 15 عنوان بود، جلد 20 مجموعه تسنیم، اعجاز در قرآن، کوثر اربعین و تحریر الااصول بود.

ضعف اطلاع‌رسانی در بخش‌های مختلف نمایشگاه مشهود بود
وی افزود: در ارتباط با خود نمایشگاه، مشکلی نداشتیم و مشکل اصلی که وجود دارد، بحث کاغذ است؛ ما 10 عنوان جدید داشتیم اما به خاطر شرایط کاغد نتوانستیم آنها را به نمایشگاه برسانیم. امیدواریم بعد از نمایشگاه شرایط کاغد بهتر شود تا بتوانیم تازه‌های نشرمان را به بازار کتاب بفرستیم.
 

حسن جوزدانی از نشر دیجیتال پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی هم درباره محصولات جدید این نشر گفت: محصولی که در نمایشگاه ارائه کردیم، یک اپلیکیشن کتابخوان بود که روی سیستم عامل‌های مختلف قابل نصب است. این محصول علاوه بر مطالعه کتاب، امکانات پژوهشی خاصی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. محیط  اپلیکیشن برای راحتی مخاطب خیلی ساده طراحی شده و مخاطب با استفاده از آن، به 4000 عنوان کتاب دسترسی دارد.

وی افزود: کتاب‌های ما بیشتر در موضوعات علوم اسلامی در دسته‌بندی‌های مختلفی از قبیل تاریخ، تفسیر، حقوق، دفاع مقدس و ... قرار دارند.

این مقام مسئول در غرفه نشر دیجیتال پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی همچنین گفت: از جمله نواقص نمایشگاه امسال، این بود که هیچ غرفه و راهرویی در سالن عمومی برای نشر دیجیتال در نظر نگرفته‌اند و عمده‌ترین مشکل هم اطلاع رسانی است. در هر راهرویی باید غرفه‌ای برای اطلاع رسانی باشد تا مردم راحت‌تر به کتاب‌ها، غرفه‌ها و محصولات مد نظرشان دسترسی پیدا کنند.
 

ملاک فروش، باید مردمی باشد نه سازمانی
نادر یزدانی مسئول بازاریابی و فروش بوستان کتاب قم نیز با تاکید بر ملتهب بودن بازار کتاب و تاثیر اوضاع اقتصادی بر این بازار گفت: با توجه به اوضاع تورمی پیش آمده، حدس ما این بود که امسال استقبال ضعیف باشد؛ اما بحمدالله استقبال خوبی از غرفه بوستان کتاب مخصوصاً کتاب‌های چاپ اول، مجموعه آثار علامه طباطبایی، انسان معاصر و پرسمان دین صورت گرفت.

مسئول بازاریابی و فروش بوستان کتاب افزود: دوستان غرفه‌دار وقتی از استقبال حرف می‌زنند، مبنای آن‌ها فروش کتابشان از هر طریقی است. گاهی این فروش به سبب خرید نهادها و ارگان‌ها افزایش پیدا می‌کند اما منظور من از استقبال، فروش مردمی و تک‌فروشی در غرفه بود؛ مثلاً خود من 600 عدد الهی‌نامه را تک فروشی کردم و این برای من خیلی جالب بود.

یزدانی با اشاره به اینکه هنوز خیلی از کتاب‌های این نشر با قیمت قدیم عرضه می‌شود، تصریح کرد: ما امسال تغییری در قیمت برخی کتاب‌هایمان ایجاد نکردیم. مثلاً دوره هفت جلدی هزار و یک کلمه آیت‌الله حسن‌زاده آملی 180 هزار تومان بود در حالی که اگر بخواهیم این اثر را با چاپ جدید عرضه کنیم، واقعاً باید یک جلدش را با همین قیمت به چاپ برسانیم. ضمن اینکه بوستان کتاب تا 20 درصد برای مخاطبین تخفیف در نظر گرفته بود.

وی ادامه داد: متاسفانه غرفه‌دارها همچنان با مشکلاتی که در نمایشگاه‌های سیزدهم و چهاردهم بود، دست به گریبان بودند. روزهای اول باید غرفه‌دار، متراژ غرفه، جانمایی و امکاناتی که مراجعه مخاطب را تسهیل می‌کند، می‌دانست و هنوز این مشکلات بعد از سالیان متمادی همچنان پابرجاست.
 

کتاب‌هایمان را با پایین آوردن حاشیه سود عرضه کردیم
محمد کوکب قائم مقام انتشارات صدرا نیز با ارئه اطلاعاتی از حضور این موسسه انتشاراتی در نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت: ما 85 عنوان کتاب در نمایشگاه داشتیم که 5 عنوان مربوط به کتاب‌های چاپ اولمان بود. قیمت کتاب‌ها به سبب افزایش قیمت کاغذ خیلی بالا رفته است و در برخی موارد چاره‌ای نداشتیم جز افزایش قیمت؛ اما سعی کردیم با کمترین افزایش و پایین آوردن حاشیه سود، کتاب‌هایمان را در نمایشگاه عرضه کنیم. به همین منظور برای تسهیل خرید مشتری 30 درصد تخفیف هم در نظر گرفتیم.
 

متصدی انتشارات امام علی ابن ابی طالب (ع) وابسته به دفتر آیت الله مکارم شیرازی هم از فراهم نبودن پارکینگ خودروها گفت و بیان کرد: جا داشت رسیدگی بیشتری در نمایشگاه صورت می‌گرفت و تمهیداتی بهتری برای پارکینگ ناشران و مردم در نظر گرفته می‌شد. در این زمینه هماهنگی ضعیف بود و شرکت کنندگان در نمایشگاه با مشکلاتی مواجه بودند.

وی در رابطه با کتاب‌های موجود در غرفه گفت: امسال با 2 عنوان کتاب چاپ اولی و اکثر کتاب‌های قبلی مان شرکت کرده‌ایم. 2 عنوان کتاب چاپ اولی جلد سوم عرفان اسلامی و جلد 12 منتخب الآثار من بحارالانوار هستند. کتبی که اینجا موجود است، اکثرا فایل پی دی اف شان به صورت رایگان در سایت آیت الله مکارم شیرازی بارگذاری شده و علاقه مندان می‌توانند آن‌ها را دانلود کنند.
 

 2 سال ناشر برگزیده بودیم اما این ملاک‌ها در تخصیص غرفه نادیده گرفته می‌شود
حامد اشتری که مدیریت بخش داستان نشر کتابستان را بر عهده دارد، با اشاره به عرضه 90 عنوان کتاب در غرفه این نشر در نمایشگاه کتاب تهران که 40 عنوان آن‌ها کار جدید به حساب می‌آیند، گفت: انتشارات کتابستان سعی می‌کند دو محور را مد نظر قرار دهد؛ اول جذابیت برای مخاطب و دیگری حفظ جایگاه ادبی خودش و سعی می‌کند بین این دو لبه حرکت کند. ناشری که به این صورت حرکت می‌کند، قطعاً باید از طرف سیستم‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: شما خیلی راحت می‌توانید مجوز نشر بگیرید و یکسری رمان زرد با هزینه‌های خیلی کم چاپ کنید و وارد بازار کتاب شوید. به همین سادگی هم می‌توانید در نمایشگاه یک غرفه عریض و طویل را بگیرید!

مدیر بخش داستان نشر کتابستان افزود: در حق نشرهایی که مولف هستند و در زمینه ترجمه، هدفدار کار می‌کنند و گفتمانی جلو می‌روند، کم لطفی می‌شود. همین الان اگر به داخل و بیرون غرفه نگاه کنید، ما هیچ جایی نداریم. نه مشتری می‌تواند به راحتی به کتاب‌ها دسترسی پیدا کند و انتخاب راحتی داشته باشد و نه جایی برای حضور مهمان‌هایمان داریم. همین ناشر 2 سال ناشر برگزیده بوده است. آیتم‌های مختلفی باعث می‌شود که یک نشر ناشر برگزیده سال شود ولی متاسفانه در تخصیص غرفه از این آیتم‌ها خبری نیست و صرفاً کمیت ملاک تخصیص غرفه قرار می‌گیرد و هیچ نگاه کیفی به این موضوع نمی‌شود.
 

بی‌نظمی و سرمای هوا، مشکلات اصلی بخش کودک
انتشارات یوتا که اولین حضورش را در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تجربه می‌کرد، با مجموعه کتاب‌های رنگ آمیزی و داستانی همراه با تکنولوژی واقعیت افزوده ارائه کرده بود. ریحانه فضلی‌خانی مدیرمسئول انتشارات یوتا در رابطه گفت: در تجربه نخست دریافتیم که داشتن محصول متفاوت به تنهایی نمی‌تواند برای یک ناشر برگ برنده باشد. موقعیت مکانی غرفه، متراژ آن، شهرت برند انتشارات، استفاده از امکانات تبلیغاتی نمایشگاه از دیگر عوامل موفقیت یک ناشر در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران است.

مدیرمسئول انتشارات یوتا افزود: با توجه به اولین حضور رسمی انتشارات یوتا در نمایشگاه و بر اساس آمار تطبیقی همکاران دیگر از میزان فروش امسال و سال گذشته، به نظر می‌رسد تغییر محسوسی در تعداد فروش کتاب به نسبت سال گذشته به چشم نمی‌آید، اما با توجه به افزایش قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ و سایر هزینه‌های سربار، این میزان فروش کفاف ادامه کار به میزان سال گذشته را نخواهد داشت.

وی از اهداف آینده این نشر گفت و ادامه داد: محصولات امسال انتشارات یوتا برای رده سنی الف و ب بوده است. یکی از اهداف امسال ما توجه به گروه سنی جوان و نوجوان است. از دیگر برنامه‌های آتی ما تمرکز روی فروش، به خصوص بازاریابی محصولات برای صادرات به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق و کشورهای آسیای میانه است.

فضلی‌خانی به مشکلات نمایشگاه هم اشاره کرد و یادآور شد: عدم رعایت ترتیب حروف الفبا در تخصیص غرفه‌ها در برخی از راهروها و سالن‌ها، نامرتب بودن فضای بخش کودک نمایشگاه از جمله ستون‌های نیمه کاره و سقف‌ها و موکت‌ها، سرد بودن هوای سالن‌های بخش کودک، نامناسب بودن برخورد بعضی از کارمندان، اطلاع رسانی‌های نامناسب که موجب سردرگمی مراجعین بود، و اختصاص ندادن پارکینگ به ناشران کودک از مشکلات این نمایشگاه بود.

وی در پایان گفت: برپایی بخش کودک در سالن‌های تکمیل شده با امکانات و تجهیزات مناسب، فراهم کردن زمینه‌ای برای استفاده از تبلیغات داخلی نمایشگاه برای ناشران دیگر مخصوصاً ناشرانی که محصولات متنوع و متفاوت برای عرضه دارند، می‌تواند در برگزاری مناسب‌تر نمایشگاه موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها