وی افزود: 15 هزار روش را به ثبت جهانی رساندم که هرکدام کاربردهای مختلفی دارد از جمله چگونگی تقویت حافظه، تصمیمگیری آنی در مدیریت و قدرت تحلیل قوی؛ همچنین در علوم مختلف مانند شیمی، فیزیک و آموزش زبانهای خارجی هم میتوان از این روش بهره برد.
بیات موحد گفت: اولین طرح من در جشنواره خوارزمی برگزیده شد و من نماینده ایران در جام جهانی سوپرمغزهای جهان هستم. هدفمان این است که کودکان را استعدادیابی کنیم تا بتوانند در آینده آنان در این مسابقات شرکت کنند.
وی با اشاره به دیگر سوپر مغزها در سراسر دنیا گفت: هفت نفر در سطح دنیا هستیم که روشهای محاسبات ذهنی را ایجاد کردیم که قابل آموزش است. این روشها به گونهای است که در عدد و رقم محدودیتی ندارد و هدف فعال شدن دو نیمکره مغز است در حقیقت این توانمندی در فرد ایجاد میشود که نیمکره راست عدد را نگه دارد و نیکره چپ محاسبات را انجام دهد.
بیاتموحد با اشاره به مزایای این روش در مغز گفت: این روشها به کشف استعدادها در فرد میانجامد و افراد میتوانند با بهرهگیری از آن به استعدادهای نهفته در مغز خود دست یابند. یکی از تاثیرات این عمل جلوگیری از آلزایمر در سنین میانی است.
این مبدع روشهای محاسباتی درباره اهمیت به روزرسانی ذهن با دنیای امروز خاطرنشان کرد: باید ذهن با پیشرفتهای کنونی همگام شود. شعار من این است که در دنیای کامپیوتر ذهن باید همگام با آن باشد نه متکی به آن. اغلب کشورهای توسعهیافته به خوبی به این موضوع دستیافتهاند و در راستای رسیدن به این هدف، اقدامات گستردهای میکنند.
بیاتموحد گفت: فرد با این تمرینات به قدری توانمندی خود را بالا میبرد که هر دو نیمکره مغزش فعال میشود. از مشکلات کشورها این است که سرعت فرآیندها را با تکنولوژی افزایش دادهاند اما مغز را خیر. اگر هر فردی روزانه نیم ساعت بر اساس کتابهای آموزشی تمرین کند، ظرف مدت دوماه میتواند به قابلیتهای بالایی برسد. لازم به ذکر است که با این روشها مدلسازیهای بسیار گستردهای میتوان انجام داد.
وی ادامه داد: اولین راهکاری که این روش به هر فردی میدهد ساختن رابطه میان مطالب است. برای مثال اگر ما تمام خیابانهای تهران را هم بشناسیم اما ندانیم که آنها چه ارتباطی با یکدیگر دارند تقریبا اطلاعات ما چندان به کار نمیآید. ذهن نیاز دارد اطلاعاتش آدرسدهی شود عدد قدرت توانمندی نظم اطلاعات را دارد و ما میتوانیم با استفاده از این راهکار حافظه بلندمدت ذهن را افزایش دهیم تا از برخی فرآیندهای فرسودهکننده در مغز جلوگیری کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که از چه سنی میتوان این مهارت را کسب کرد گفت: فرد باید حداقل محاسبات اولیه ریاضی را بداند. کودکان از سوم ابتدایی میتوانند شروع به آموزش این روشها کنند. در حقیقت در هر سن و سالی که باشید میتوانید به این بهرهوری برسید.
بیاتموحد گفت: بالا رفتن بهرهوری سازمانها یکی دیگر از از مزیتهای به کارگیری این روش است. وقتی شخصی این مهارت را انجام دهد بهرهوری بهتری میتواند داشته باشد. برای مثال هشت ساعت فعالیت، کارآیی 10 ساعت را خواهد داشت. مثالی در حوزه روزنامهنگاری میزنم: تصور کنید دو نیمکره مغز خبرنگاران فعال باشد علاوه بر اینکه حداقل دو ساعت در زمان این افراد صرفهجویی خواهد شد، صرفه اقتصادی بسیار زیادی هم برای جامعه مطبوعات و رسانه خواهد داشت.
وی با اشاره به توجه مدیران برای بهرهوری بهتر با استفاده از این روش فعالسازی مغز گفت: به کارگیری این روش به سلیقه مدیران بستگی دارد و در واقع خودشان باید بخواهند تا این روشها در سازمانهای متبوعشان آموزش داده شود.
نظر شما