لطفالله میثمی از انتشار جلد سوم خاطراتش خبر داد
در «تولدی دوباره» به اختلافهای درونی مجاهدین در زندان پرداختهام
لطفالله میثمی میگوید: جلد سوم خاطراتم به مسائل درون زندان و اختلافهای ایدئولوژیک درونگروهی مجاهدین مربوط میشود و به ویژه اختلافهایی که با مسعود رجوی پیدا کردیم.
درباره کتابهای تازه خودتان و انتشارات صمدیه بگویید.
ما چند کتاب تازه در نمایشگاه کتاب امسال داریم. یکی از این کتابها جلد سوم خاطرات من است که با نام «تولدی دوباره» منتشر شده است. کتاب دیگر «سخنرانیهای احمدآباد» نام دارد که امیر طیرانی آن را گردآوری کرده است و در آن سخنرانیهایی که بر سر مزار دکتر مصدق در احمدآباد صورت گرفته گردآوری شده است. کتاب دیگر نشر صمدیه «نامههای یک سرباز» نام دارد که در آن نامه زندهیاد مصطفی شعاعیان به دکتر مصدق گردآوری شده است.
بخشی از فعالیتهای انتشارات صمدیه به ترجمههای مربوط به حوزههای عمومی و سیاسی مربوط میشود. چه کتابهای تازهای در این حوزهها منتشر کردهاید؟
یکی از کتابهای ترجمه ما «ضد دانش» نام دارد که به این میپردازد که چگونه تئوریهای توطئه، پزشکی جعلی، علم ساختگی و تاریخ دروغین ما را محاصره کردهاند. این کتاب را دامیان تامپسون نوشته و سهراب و مرتضی خلیلی شورینی ترجمهاش کردهاند.
گویا یکی از ترجمههای خودتان هم به تازگی منتشر شده؟
بله. کتابی درباره نئوکانها یا نومحافظهکاران آمریکا را هم با ترجمه من منتشر شده است. این مجموعه که «امپراتوری در آینه» نام دارد گردآوری مقالههایی است که در زمان حمله آمریکا به عراق در نشریات مختلف منتشر کردم و در آن درباره واقعیت جنگ مدرن و مسئله حمله آمریکا به عراق مطالب قابل توجهی آمده است. کتاب دیگری هم به نام «اندیشههای متفکرین عرب» به اهتمام آقای امیر رضایی منتشر شده است.
جلد سوم خاطرات شما چه بازه زمانی را شامل میشود؟
این کتاب از شب 28 مرداد 1353 که من نابینا شدم آغاز میشود و تا آزادی از زندان یعنی 8 آبان 1357 ادامه پیدا میکند.
دو جلد پیشین خاطراتتان چه گستره زمانی را شامل میشد؟
اولین جلد خاطرات من «از نهضت آزادی تا مجاهدین» نام داشت که از خردسالی تا اول شهریور 1350 یعنی تاریخ دومین بازداشت من را شامل میشد و جلد دوم خاطراتم که «آنها که رفتند» نام گرفته است از اول شهریور 1350 تا 28 مرداد 1353 را شامل میشد.
موضوع محوری جلد سوم خاطراتتان چیست؟
جلد سوم خاطراتم به مسائل درون زندان و اختلافهای ایدئولوژیک درونگروهی مجاهدین مربوط میشود و به ویژه اختلافهایی که با مسعود رجوی پیدا کردیم.
درباره دو کتاب «سخنرانیهای احمدآباد» و «نامه یک سرباز» هم توضیح دهید.
هر دوی این کتابها را امیر طیرانی گردآوری کرده است. کتاب سخنرانیهای احمدآباد پیشتر در یک ناشر دیگر هم منتشر شده بود و بیشتر سخنرانیهای آن بر مسئله نفت متمرکز است. کتاب نامه یک سرباز هم اولین اثر مفصل مصطفی شعاعیان است که در سال ۱۳۴۱ منتشر شده و دکتر مصدق نیز در ۲۰ مهر ۱۳۴۱ به این نامه پاسخ داده است.
شما شعاعیان را از نزدیک میشناختید. درباره شخصیت او و تاثیری که بر فضای مبارزات دهه چهل و پنجاه داشت چه اطلاعاتی میتوانید به ما بدهید؟
مرحوم شعاعیان شیوه مبارزاتی خاصی داشت. او اهل گفت وگو و آزاداندیشی بود و به هیچ عنوان جریان های چپ ایرانی را که اکثراً استالینیستی بودند قبول نداشت و به شدت نیز به نقد آنها می پرداخت. بهرام آرام نقل میكرد كه مصطفی با احمد رضایی خیلی دوست بود و رضایی برای چاپ كتاب «نگاهی به روابط شوروی و نهضت انقلابی جنگل» تلاش بسیاری كرد. وقتی هم که احمد شهید شد و شعاعیان خواست كه پنهان شود، رضا رضایی بسیار به او كمك كرد. از دیگر ارتباطهای میان مجاهدین و شعاعیان میشود به ماجراهای مربوط به کتاب «دفاعیات مجاهدین» اشاره کرد که شعاعیان در نوشتن مقدمه آن خیلی کمک کرد. یادم میآید وقتی كتاب «امام حسین (ع)» را چاپ كردیم و تقریبا 20 نسخه برای بچههای فداییان خلق فرستادیم، آنها كتابها را پس فرستاده بودند با این انتقاد كه كتاب خیلی ایدهآلیستی است. اما مصطفی كتاب را خیلی پسندید و به نقد فداییان خلق پرداخت.
او گفت چه معنی دارد كسی كه سمبل ضدیت با ظلم است و شعار عدالت میدهد، ما بگوییم ایدهالیست است! بعدا كه مجاهدین مصطفی را برای مخفی کردن تحویل فداییان خلق دادند در همان زمان بحثهای میان آنها شروع شده بود و فدائیان كتاب «تحكیم سوسیالیست» را نوشتند مبنی بر اینكه كار استالین پایههای سوسیالیسم را تحكیم كرده است. اما مصطفی به آنها انتقاداتی داشت كه منجر به انزوایش شد. انزوایی كه باعث جدایی از فداییان خلق شد و عاقبت تنهای تنها شد و بعدها ماجرای كشته شدنش پیش آمد. اما یكی از ویژگیهای شعاعیان، نقد به دگماتیسم اصالت ابزار بود و میگفت ما از دو چیز رنج میبریم دگماتیسم چپ و دگماتیسم راست.
به عنوان آخرین سوال درباره حضور در نمایشگاه و وضعیت انتشارات صمدیه هم توضیح دهید.
وضعیت انتشارات بسیار پرنوسان است و این نوسان از وضعیت قیمت کاغذ نشات میگیرد. تمام کاغذهایی که وارد ایران شده مربوط به قبل میشود و با ارز 3200 تومانی وارد شدهاند اما قیمتی که کاغذ به دست ناشر میرسد بر مبنای ارز آزاد فعلی محاسبه میشود. با یک حساب دو دو تا چهار تا میشود فهمید که این رفتار کاملاً خلاف است و گویا مافیایی پشت ماجرای کاغذ وجود دارد که اجازه نمیدهد بازار نشر وضعیت باثباتی را تجربه کند.
نظر شما