دبیر نخستین مهرواره «شعر آفرینش» در ادامه به هدف این انجمنها اشاره کرد و گفت: این انجمنها محیط امنی برای شاعران و نویسندگان هستند، همچنین در آنها استعدادیابی و پرورش استعدادهای خلاق انجام میشود و آثاری که از سوی نوجوانان و جوانان خلاق خلق میشود در نشستهایی که در این انجمنها برگزار میشود، مورد نقد و ارزیابی قرار میگیرد. و به منظور تشویق و تقویت بیشتر این انجمنها، امسال تصمیم گرفتیم نخستین مهرواره شعر آفرینش را برگزار کنیم. که براساس آن آثار شعر اعضا به دبیرخانه ارسال و مورد داوری قرار میگیرد. در سال آینده هم مهرواره داستان را خواهیم داشت.
مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادامه داد: براین اساس 900 اثر به دبیرخانه ارسال شد و از سوی داوران این مهرواره شامل حسین تولایی، علی مقیمی و من مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت آثاری به عنوان برگزیده و خوانش در آیین اختتامیه این جشنواره در تهران، انتخاب شدند. همچنین در این برنامه، سه کارگاه تخصصی برای شرکتکنندگان در حوزه هنری برگزار میکنیم که کارگاههای پسران از سوی امیری اسفندقه و علی داوودی هدایت میشود و کارگاههای دختران از سوی فریبا یوسفی و من. علاوه براین کارگاهی هم با حضور عبدالجبار کاکایی برای مربیان این انجمنها برگزار میشود و در این کارگاه آثار آنها خوانش و بررسی شده و درباره معیارهای ترانه سرایی و ترانههای فاخر صحبت میشود.
وی با بیان اینکه این مهرواره در قالب سه روز از اول تا سوم اسفندماه برگزار میشود، افزود: در روز نخست، آثار مربیان با حضور عبدالجبار کاکایی نقد میشود و کارگاه معیارهای ترانه سرایی و ترانههای فاخر برزار میشود. در دومین روز، برگزیدگان آثارشان را از صبح تا عصر قرائت میکنند در طول شب هم دیداری خواهند داشت با 40 نفر از شاعران کشور، آیین اختتامیه هم در روز جمعه (سوم اسفند) از ساعت 8:30 تا 12:30 در سالن غدیر کانون پرورش فکری با حضور فاضل نظری، محسن مومنی شریف، مسئولان ارشد کانون و برگزیدگان، برگزار میشود.
به گفته این شاعر، همچنین در آئین اختتامیه نخستین مهرواره آفرینش، کتاب آثار برگزیده اعضا با عنوان «شعر آفرینش» نیز رونمایی میشود.
امینی درباره آثار نیز توضیح داد: با توجه به اینکه این مهرواره، نخستین دوره خود را سپری میکند، تعداد آثار رسیده قابل قبول بود، آثار ارسالی در قالبهای کلاسیک، سپید، نمایی و آزاد بودند و موضوع مهرواره نیز آزاد بود. درباره کیفیت آثار هم به دلیل اینکه میزان پختگی زبان و تجربههای مطالعاتی در گروه سنی جوان بیشتر است، کفیت آثار هم بهتر است اما به طورکلی کیفیت و کمیت آثار کلاسیک نسبت به سپید و نیمایی بهتر بود.
نظر شما