یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
برای ایجاد بازار فرهنگی به پژوهش نیاز داریم

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه فیروزه با اشاره به تلاقی اقتصاد و فرهنگ در جریان تولید کالاهای فرهنگی، بر وجود ظرفیت‌های بومی برای ایجاد بازارهای فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه چهارمین دوره جایزه فیروزه صبح یکشنبه ۱۶ دی ماه با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدحسین سجادی نیری؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز، علی فریدونی؛ دبیر چهارمین دوره جایزه فیروزه و ایوب دهقانکار؛ مشاور معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوستان گفت‌وگو برگزار شد.

محسن جوادی در این مراسم، با اشاره به ابداع جایزه فیروزه گفت: جایزه فیروزه از ابداعات وزیر محترم در دوران فعالیت در معاونت امورفرهنگی است‌. امیدواریم این بذر ارزشمند با فعالیت دوستان پربارتر و به درختی تنومند تبدیل شود.

وی افزود: جایزه فیروزه با هدف تشویق و تقدیر از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی برگزار می‌شود و کالاهای فرهنگی، تلاقی اقتصاد و فرهنگ است. همکاری بخش‌های مختلف از جمله ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و همچنین دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در این دوره موثر بود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ایران به دلیل ظرفیت و تداوم قومی -از سیستان و بلوچستان و کردستان و دیگر مناطق- می‌تواند در حوزه کالاهای فرهنگی فعالیت قابل توجهی داشته باشد.

جوادی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های قومی برای ایجاد بازارهای فرهنگی بیان کرد: باید به موازات تولید به ایجاد بازارهای فرهنگی توجه کرد.

وی بخش استارتاپ‌های فرهنگی در این دوره قابل توجه دانست و بیان کرد: استارتاپ‌ها امسال به جایزه فیروزه افزوده شد و بخش پژوهش‌ها نیز بسیار با اهمیت است؛ چراکه بدون پژوهش نمی‌توان به مرحله ایجاد بازارهای فرهنگی رسید.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بر ضرورت توجه به اشتغال فرهنگی و اقتصاد فرهنگ تاکید کرد.

جایزه فیروزه با نگاه ویژه به نهادهای علمی و صنفی
فریدونی در ادامه این آئین درباره جزئیات چهارمین دوره این رویداد بیان کرد: نوشت افزار، اسباب‌بازی، کالاهای فرهنگی و کالای فرهنگی خانواده‌محور مانند دوره‌های گذشته جزو بخش‌های اصلی بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این پژوهش‌های فرهنگی و استارتاپ‌های فرهنگی جزو بخش‌های ویژه این دوره از جایزه فیروزه است.

دبیر جایزه فیروزه افزود: در بخش‌های اسباب‌بازی هزار و ۷۰۰ اثر، نوشت افزار، دو هزار و ۶۰۰ اثر، هدایای فرهنگی، دو هزار و ۵۰۰ اثر، بررسی شدند.

وی با بیان اینکه در هر گروه ۲۰۰ اثر به مرحله نهایی داوری رسیدند، ادامه داد: در بخش اسباب‌بازی-کتاب، ۹۵ و در بخش کالاهای فرهنگی خانواده‌محور ۱۲۰ و در بخش پایان نامه ۵۷۰ اثر ارسال شد که ۲۰۶ مقاله در مرحله نخست بررسی و در نهایت ۶۰ مقاله به مرحله نهایی رسید.

فریدونی گفت: از بین ۱۱۱ استارت آپ نیز ۵۰ استارآپ به مرحله نهایی رسید.

وی با اشاره نقش نهادهای علمی ماند دانشگاه بیان کرد: امسال در برگزاری جایزه فیروزه، نگاه ویژه‌ای به اصناف مختلف داشتیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها