چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
پست به یاری کتاب آمد/ تخفیف‌های 20 تا 60درصدی پست کتاب

تفاهم‌نامه همکاری معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران امضا شد و دراین تفاهم‌نامه تخفیف‌های 20 تا 60 برای ارسال کتاب‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تفاهم‌نامه همکاری معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین نعمتی؛ مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمد احمدی‌؛ معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نادر قدیانی؛ مدیر مسئول انتشارات قدیانی صبح امروز چهارشنبه 30 آذر در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب امضا شد.
 
پست می‌تواند حلقه نشر را کامل کند
در این این مراسم محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه پست می‌تواند حلقه فرآیند چاپ را تکمیل می‌کند، گفت: زمانی که کتاب تولید و چاپ می‌شود باید روشی در نظر گرفته شود تا این کتاب به دست خواننده برسد که این امکان یا از طریق کتابفروشی‌ها یا از طریق ارسال کتاب در بسته‌های کوچک از طریق اداره پست انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این زمینه شرکت ملی پست وظیفه مهمی بر عهده دارد و امیدوارم سهم این شرکت علاوه بر بعد معنوی، در توسعه اجتماعی اقتصادی ایران نیز موثر باشد و در این میان خوشحالیم که هم‌زمان با آغاز هفته وحدت این تفاهم‌نامه امضا می‌شود و این وحدت از رهگذر کتاب خواندن و مطالعه است.
 
جوادی با اشاره به نامتوازن بودن نسبت ناشران و کتابفروشان در کشور، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه نشر این است که تعداد ناشران و کتابفروشان تناسب ندارد و اگرچه باید متناسب با تعداد ناشران، کتابفروش داشته باشیم اما این رابطه معکوس است و شرکت پست خلاء‌های دسترسی به کتاب در شهرهای کوچک و مناطق محروم را پر می‌کند.
 
پست رسالت اجتماعی و فرهنگی دارد
حسین نعمتی؛ مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی گفت: شرکت پست در ارائه خدمت‌رسانی در حوزه اجتماعی  و فرهنگی رسالت ویژه‌ای دارد و خوشحالیم که توانستیم در این زمینه قدم برداریم و به مردم کمک کنیم.
 
وی ادامه داد: ما تلاش داریم از ظرفیت‌های شرکت ملی پست در زمینه توزیع کتاب به دست خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان استفاده کنیم تا فرهنگ کتابخوانی توسعه و ترویج داده شود.
 
نعمتی با بیان اینکه از مدت‌‌ها پیش برنامه‌ریزی برای تفاهم‌نامه انجام شده است، یادآور شد: کارشناسان ما به همراه کارشناسان خانه کتاب مدت‌ها تلاش کردند تا طرحی داشته باشند تا بتوانیم بیشترین تخفیف‌ها را برای ارسال و توزیع کتاب به نقاط مختلف کشور داشته باشیم.
 

نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب دیگر سخنران این نشست با اشاره به امضای تفاهم‌نامه موسسه خانه کتاب و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی گفت: امیدواریم ناشران و کتابفروشان و در کل همه مردم از ثمرات این تفاهم‌نامه که در هفته کتاب امضا می‌شود، استفاده کنند، چون ثمره کار ما باقیات صالحات برای همه مردم است.
 
وی با بیان اینکه توزیع کتاب و هزینه‌های آن یکی از دغدغه‌های کتابفروشان و ناشران است، افزود: در این زمینه شرکت ملی پست و موسسه خانه کتاب ینز دغدغه دارد و به همین دلیل تلاش کردیم طرحی که طی سالیان گذشته پایه‌گذاری شده بود را در قالب این تفاهم‌نامه دنبال کنیم و در این زمینه برای گسترش خدمات فرهنگی توسعه و نهادسازی داشته باشیم.
 
حسینی‌پور ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، در دیدار با مدیرعامل شرکت ملی پست دیدار داشتیم و قرار شد که جلساتی برای امضای دوباره تفاهم‌نامه بین دو مجموعه داشته باشیم که خوشبختانه امروز به نتیجه رسید.
 
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه درباره مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست نیز گفت: در این برنامه این دو نهاد وظیفه دارند که برای حمل و نقل محصولات فرهنگی تسهیلاتی در نظر بگیرند تا کتاب و مجلات با حداقل هزینه در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. البته قرار است آیین‌نامه اجرایی به زودی تهیه شود تا بتوانیم قدم‌های بیشتری برای ارسال کم‌هزینه کتاب به مصرف‌کنندگان داده شود.
 
مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: ‌در این زمینه به زودی درگاهی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در موسسه خانه کتاب راه‌اندازی می‌شود که بر اساس آن، ناشران قبل از ارسال کتاب، درخواست خود را به خانه کتاب ارسال کرده و با تایید موسسه، اداره پست ارسال کتاب را انجام دهد.

وی درباره میزان تخفیف‌ ارسال کتاب از طریق پست نیز گفت: محاسبه میزان تخفیف مرسولات کتاب متفاوت است اما طبق توافقات اولیه این تخفیف بین 20 تا 60درصد خواهد بود.

 پست، نقیصه‌های توزیع را برطرف می‌کند
یکی دیگر از سخنرانان این نشست، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود. او در سخنانی با بیان اینکه شرکت ملی پست ظرفیت بسیار خوبی برای توزیع کتاب در سراسر کشور دارد، گفت: شرکت پست جایگاه قدیمی و جاافتاده‌ای در فرهنگ ما دارد به طوری که در برخی روستاها و نقاط دورافتاده که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست اما به راحتی توسط پست ممکن است.
 
وی افزود: در بین همکاران کسانی هستند که در فضای مجازی دو سوم از چاپ یک کتاب هزار نسخه‌ای خود را از طریق شرکت پست به سراسر کشور توزیع می‌کنند و اگر این هزینه به خریدار تحمیل شود، این استفاده از ناشران و کتابفروشان سلب می‌شود.
 
آموزگار با بیان اینکه شرکت پست یکی از خدمات زیرساختی در سراسر دنیا به شمار می‌آید، عنوان کرد:‌ به عنوان مثال در کشور آلمان، ارسال کتاب و مجله تقریبا رایگان است، آنهم در کشوری که اعتقادی به سوبسید و یارانه نیست و بر بستر اقتصاد آزاد تاکید می‌شود،‌ در این کشور مالیات ارزش افزوده برای مشاغل 19 درصد است اما برای کتاب 6 درصد است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت موضوع کتاب است.
 
وی ادامه داد:‌ در ایران نیز ما انتظار داریم که چنین فضایی از سوی شرکت پست برای حوزه ناشران رخ بدهد و ارسال کتاب و مجله از سایر اقلام متمایز شود، زیرا سیستم توزیع کارآمدی درکشور نداریم و شرکت پست در این زمینه می‌تواند نقیصه‌های موجود را برطرف کند، البته این تفاهم‌نامه با انتظارات ما فاصله زیادی دارد که امیدواریم در سال‌های آینده کاربردی‌تر باشد.
 
ضرورت توجه به آسیب‌های پیشین
همچنین نادر قدیانی؛ مدیرمسئول انتشارات قدیانی و رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک به برخی از مشکلات ناشران کودک در استفاده از تخفیف‌های شرکت پست اشاره کرد و گفت: عموما حجم کتاب‌های کودک بسیار کم است و قیمت پایینی دارد و از حداقل وزنی که تعیین شده کمتر است، بسیاری از همکاران ما مجبورمی‌شوند دو تا سه کتاب را نیز به عنوان هدیه در بسته قرار دهند تا بتوانند مرسوله خود را پست کنند.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه امیدوارم راه‌حل و راهکار مناسبی از سوی شرکت پست پیش‌بینی شود تا کمتر شاهد بروز چنین مشکلاتی باشیم، زیرا شاهد هستیم که بسیاری از ناشران سالانه به همین روش هزاران نسخه کتاب را به سراسر کشور ارسال می‌کنند.
 
قدیانی همچنین به دو مشکل اساسی قابل پیشگیری در اجرای تفاهم‌نامه اشاره کرد و افزود: معمولا پس از امضای تفاهم‌نامه زمان زیادی بین یک تا دو هفته زمان لازم است تا این تفاهم‌نامه به واحدها ابلاغ و سپس اجرایی شود، در این زمینه فکر می‌کنم به دنبال دیجیتالی و الکترونیکی شدن خدمات در اداره‌ها می‌توان راهکاری برای جلوگیری از این موضوع پیش‌بینی کرد.
 
وی ادامه داد: اتمام زمان تفاهم‌نامه مشکل دیگری است که می‌توان برای آن نیز راهکار جدید در نظر گرفت تا دغدغه‌ها کم شود، به عنوان مثال شش ماه قبل از اینکه تاریخ تفاهم‌نامه به پایان برسد برای تمدید آن اقدام کنیم یا اینکه بندی اضافه شود که امضای تفاهم‌نامه جدید، تفاهم‌نامه قبلی معتبر باشد.
 
پست به یاری کتاب آمد
در ادامه این نشست، محمد احمدی؛ معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اشاره به فعالیت‌های این شرکت پست گفت: شرکت ملی پست در همه جای دنیا و ایران همیشه برای عرضه محصولات فرهنگی به دست مخاطبان دل‌نگرانی دارد و تسهیلات ویژه‌ای نیز در این زمینه پیش‌بینی کرده است.
 
وی افزود: در حوزه مطبوعات و نشریات نسبت به حوزه‌های دیگر همیشه خدمات نیم‌بها به مخاطبان ارائه دادیم  و قرار است در تفاهم‌نامه کنونی نیز این فرصت فراهم شود که علاوه بر ارائه تخفیف، برنامه‌های دیگری نیز تمهید شود.
 
احمدی با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی و کاهش تیراژ کتاب‌ها طی سال‌های اخیر، گفت: تلاش کردیم مبتنی بر این مسائل، سرویس جدیدی پیش‌بینی کنیم که سرویس عادی گواهی شده نام دارد و هدف اصلیش این است که اثربخشی طرح برای مصرف‌کننده بیشتر شود.
 
به گفته وی، در این فرصت حداکثر تلاش خود را با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی انجام داده‌ایم تا کیفیت و خدمات خود را در این تفاهم‌نامه توسعه دهیم زیرا معتقدیم که این اقدام فرصت کلانی برای زیرساخت و برند و جایگاه اجتماعی پستچی و سطح دسترسی به عنوان یک فروشگاه کلان فراهم خواهد کرد.
 
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست همچنین با اشاره به تعرفه‌های شرکت ملی پست گفت: تعرفه مصوب شرکت از سوی سازمان ملی مقررات تعیین می‌کند که اگر این مبلغ را دریافت نکنیم باید پاسخگو باشیم، در این تعرفه مصوب ما برای مطبوعات 60 درصد نسبت به نامه هم‌وزن تخفیف قائل شدیم و در این تفاهم‌نامه روی 18 تا 30 درصد از این 60 درصد نیز تخفیف داده شده است.
 
احمدی یادآور شد:‌ نکته‌ این است که ما باید در این چارچوب یک آیین‌نامه اجرایی بنویسیم تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه تصویبی حمایت از حوزه نشریات را پیش بینی کند، چراکه مجموعه شرکت پست در قالب شرکت اداره می‌شود، مجبور است روی پای خود بایستد و هزینه‌های بسیار زیادی را به دلیل گستردگی بیش از حد در سراسر کشور متحمل می‌شود.
 
وی با اشاره به هزینه‌های حمل و نقل در این زمینه، توضیح داد: هزینه حمل و نقل در کشور آلمان که از بزرگترین زیرساخت‌های حمل و نقل در دنیا برخوردار است، باز هم هزینه‌های آن حدود 6 درصد ارزش پولی یک محصول را دارد که این رقم در کشور ما 12 درصد است و مجموعه‌هایی مثل شرکت پست که مجبور هستند خدمات USO (تعهدات خدماتی جهانی) را به جامعه بدهند این عدد بالاتر می‌رود.
 
احمدی تاکید کرد: ما اولین سازمان اجتماعی و ارتباطی در ایران هستیم به طوری که بیش از 140 سال است که شرکت ملی پست در قالب اتحادیه جهانی فعالیت می‌کند و دغدغه فرهنگی جایگاه پست را به‌حدی رسانده است که به آن افتخار می‌کنیم. ما تلاش کردیم در فاصله بین امضای تفاهم‌نامه جدید خدمات خود را ادامه بدهیم، همچنین آیین‌نامه اجرایی این تفاهم‌نامه امروز ابلاغ می‌شود تا در واحدها پیگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها