مدیر انتشارات مارلیک با اشاره به مشکلات زیرساختی و مالی گفت: بسیاری از همکاران ما به دنبال فروش ملک خود و کاهش یا توقف فعالیت در حوزه نشر هستند، زیرا ناشران بخش خصوصی در وضعیتی به سر میبرند که دیگر امیدی به ادامه کار در حوزه نشر ندارند.
وی افزود: این در حالی است که ما یک دوره طلایی در کار خود داشتیم و در زمینه انتشار کتاب وضعت خیلی خوبی داشتیم و برای ادامه کار انگیزه داشتیم اما الان وضعیت بهگونهای شده است که نه من به عنوان ناشر و نه مولف و مترجم علاقه و دلگرمی به کار در این حوزه نداریم.
محسنی با بیان اینکه مجبوریم که به صورت محتاطانه در زمینه انتشار کتاب اقدام کنیم، عنوان کرد: من مجبور به فروش محل دفتر انتشارات خود که طی بیش از بیست سال در آنجا مشغول کار بودم شدم تا بار مالی خود را سبکتر کنم و بخشی از فشارهای مالی را کاهش دهم.
وی با اشاره به موضوع مالیاتهای سلیقهای و تاثیر آن بر کار نشر گفت: در حالی که ما از پرداخت مالیات معاف هستیم اما گاهی بدون توجه به همه قوانین وضع شده برای ما مالیات میآمد و قانون به صورت کاملا سلیقهای اجرایی از سوی وزارت دارایی اجرا میشد فارغ از اینکه یک موسسه انتشاراتی در حال تهیه و تامین خوراک فکری قشری از جامعه را بر عهده دارد و باید از این موسسات حمایت کرد.
محسنی با بیان اینکه اکنون از فعالیت در حوزه نشر واقعا دلسرد شدهام، یادآور شد: در هر کشوری به مسایل فرهنگی و هنری اهمیت ویژهای میدهند و نهادهای دولتی و سازمانها همه در تلاش هستند تا به این مجموعههای فرهنگی کمک کنند اما در کشور ما مجموعهای مثل شهرداری تهران اصلا به موضوعات فرهنگی توجهی نداشت و همیشه به شکلهای مختلف برای کار ما مشکل ایجاد میکردند.
وی همچنین به تاثیر مسائل اقتصادی در حوزه نشر هم اشاره کرد و گفت: در ماههای اخیر تهیه مواد اولیه حوزه نشر به شدت افزایش پیدا کرده است و ورود افراد و دلالان سودجو به واردات کاغذ زمینهساز گرانیهای اخیر شدهاند و صنعت نشر را زمینگیر کردهاند، زیرا وقتی سرنوشت فرهنگ و نشر به دست عدهای سودجو میافتد وضعیت کنونی در حوزه نشر به وجود میآید.
مدیر انتشارات مارلیک با بیان اینکه بسیاری از همکاران من نیز به دنبال فروش ملک خود و کاهش یا توقف فعالیت در حوزه نشر هستند، تاکید کرد: امروز ناشران و دستاندرکاران بخش خصوصی حوزه نشر در وضعیتی به سر میبرند که دیگر امیدی به ادامه کار در حوزه نشر ندارند و به دنبال تغییر کار خود هستند.
محسنی یادآور شد: من هنگام تنظیم و انتقال سند مکان انتشارات مارلیک، بغص در سینه داشتم نه بهخاطر اینکه ملکی را که میشد همواره و حتی برای نسلهای بعدی به عنوان یک پایگاه فرهنگی و هنری محفوظ نگاه داشت را ارزان فروختیم، بلکه بهخاطر اینکه سندی انتقال پیدا کرد که نزدیک ۳۰ سال، بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب و هنر و اندیشه را در این مکان گرد هم آورده بود.
وی با بیان اینکه گاهی در حین کار به این موضوع فکر میکردم که هیچکس تمایلی به ادامه حیات یک مرکز فرهنگی و هنری ندارد، گفت: به همین دلیل بخش عمده کتابهای خود را از طریق نهاد کتابخانهها و با نظر انتشارات مارلیک به کتابخانههای سراسر کشور و به ویژه مناطق محروم، اهدا کردم و از این پس دامنه فعالیت خود را محدودتر خواهم کرد.
محسنی در بخش دیگر صحبتهایش اظهار امیدواری کرد: امیدوارم روزی برسد که مخاطب بیشتر کتاب بخواند و مسئولان برای فرهنگ و هنر کشور سرمایهگذاریهای معنوی و مادی خاصی قائل شوند و جایگاه ارزشمند کتاب و نشر حفظ شود و به امید روزی که واردات کاغذ و اقلام وابسته به نشر از وارادت موز و میوههایی که نامشان را هم نمیدانیم از اولویت بیشتری برخوردار باشد.
تولید محتوای آثار هنری
مدیر انتشارات مارلیک با اشاره به تاریخچه تاسیس انتشارات مارلیک، گفت: سال ۱۳۷۳ به کمک جمعی از استادان دانشگاه هنر این انتشارات فعالیت خود را در زمینه تولید محتوای آموزشی در حوزه هنر آغاز کرد و تلاش کردیم کتابهایی کاربردی در این زمینه تالیف کنیم.
وی افزود: کتابهای حوزه هنر اغلب در دو بخش هستند؛ بخشی از آنها کتابهای لوکس و نفیس هستند مثل مجموعه دیوان حافظ یا خیام که ظاهر و آثار آن اهمیت ویژهای در این نوع کتابها دارد اما در زمینه کتابهای محتوای خلاءهای زیادی در اوایل دهه ۷۰ داشتیم.
محسنی با بیان اینکه تلاش کردیم در زمینه کارهای محتوایی کتابهای هنر اقدامات زیادی انجام دادیم، عنوان کرد: من شخصا به دلیل فعالیتهای دانشگاهی و تحصیلی خود، کار در این حوزه را آغاز کردم و مجموعهای از نویسندگان و مترجمان مختلف را در کنار هم قرار دادیم تا بتوانیم آثار ارزشمندی در این حوزه تولید کنیم.
وی با اشاره به اولین کتاب منتشر شده در این انتشارات، توضیح داد: کتاب «باستانشناسی هخامنشی، اشکانی، ساسانی» نخستین کتاب ما بود به قلم علیاکبر سرفراز و بهمن فیروزمندی از استادان و بزرگان حوزه باستانشناسی در ایران به رشته تحریر درآمد و با استقبال بسیار خوبی نیز از سوی جامعه دانشگاهی روبرو شد و پس از آن در زمینههای مختلف گرافیک و هنرهای کاربردی عناوین شاخصی را تولید کردیم.
مدیر انتشارات مارلیک با بیان اینکه بخش عمده مخاطبان این انتشارات، دانشجویان و استادان رشته هنر هستند، تاکید کرد: اواخر دهه ۶۰ برای کنکور یا تحصیل در دانشگاه اغلب در حوزه کتابهای هنر با کمبودها و خلاءهای جدی روبرو بودیم و در این زمینه اغلب آثارترجمه شده یا قدیمی بودند یا در معنای عام و کلی بودند و از جمله اهداف من برای فعالیت در حوزه انتشارات از بین بردن این کاستیها در کتابفروشیها و کتابخانهها بود.
محسنی با اشاره به انتشار حدود ۳۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف هنری، یادآور شد: بخشی از این آثار ترجمه شده و برخی دیگر به صورت تالیف بوده است و خوشبختانه جای خود را به خوبی در میان جامعه دانشگاهی و مراکز علمی باز کردند چون قشر جوان تشنه دانستن بودند.
نظر شما