گیلیان فلین نویسنده ژانر وحشت و مهیج است که از بیشتر آثار او اقتباس ادبی شده است. محمد امامی در یادداشتی به رمان «جاهای تاریک» پرداخته است.
این همه سال گذشته اما از آن شب و از آن جای تاریک که لیبی در آن پناه گرفته گریزی نیست. لیبی آن شب به علت سرمازدگی انگشتان یک دست و یک پایش را از دست میدهد. این اما همه آن چیزی نیست که آنجا در تاریکی جا گذاشته، تکهای از وجودش انگار در آن شب باقی مانده. تکهای که در همه این سالها سعی کرده فراموشش کند. فراموش کند آن تکه و هر آنچه متعلق بوده به آن را.
حالا اما قرار است سفر قهرمان رمان آغاز شود. نامهای به دستش میرسد و با کاو آشنا میشود که کارش کند و کاو در جنایتهای واقعی است، گروهی که اعتقاد به بیگناهی «بن دی» برادر او دارد و سعی میکند با ارائه شواهدی او را تبرئه و از زندان آزاد کند. پس اولین حرکتی که در رمان توسط قهرمان انجام میشود و درام درست از همان جا شکل میگیرد، مقابله قهرمان داستان است با خود، با خودی که نمیخواهد به گذشته برگردد. حاصل این کشمکش درونی نه تنها جذابیت رمان که بهگمانم عمق این رمان است. شاید حرکت به سمت همین اعماق است که رمان «گیلیان فلین» را فراتر از یک تریلر جنایی میکند.
«جاهای تاریک» دومین رمان این نویسنده است. نویسنده چهل و هفت سالهای که فیلم «دختر گمشده» دیوید فینچر بر اساس سومین رمان او به همین نام ساخته شده. مرحله بعدیِ سفرِ قهرمان هم به زیبایی ساخته و پرداخته شده. جایی که لیبی پیشنهاد کلاب را میپذیرد و حالا باید با برادرش رو در رو شود. لیبی در ابتدا با توجه به مشکلات مالی که با آن روبهرو است پیشنهاد این کلاب را میپذیرد، پیشنهادی که برای او منافع مالی هم بههمراه دارد. درواقع اعضای کلاب به ازای هر حرکتی که او انجام میدهد مبلغی را پرداخت میکنند. از یک جایی اما گرچه همچنان پول را دریافت میکند و ابایی هم ندارد از این که نشان دهد به خاطر دریافت پول این سفر را آغاز کرده، لیبی خود علاقهمند میشود به پیگیری داستان و به دست آوردن روایتی تازه از ماجرا. او انگار درگیر سوالهایی شده که هر لحظه برایش ایجاد میشود. حالا در پییافتن پاسخ است، حالا قهرمان داستان حرکت بعدی را در جهت تغییر با موفقیت پشت سر گذاشته. حالا او پذیرفته از زوایای دیگری به داستان نگاه کند، وارد گذشته شود و کندوکاو کند وقایع آن شب را، قدم دیگری برای تغییر برداشته، اما هنوز سفر در جریان است و او باور به اتهام «بن» برادرش دارد. و چه سخت است تغییر باور. مواجهه با روایتی متفاوت از روایت خود. روایتی که بیست و پنج سال آزگار آن را پذیرفته و پرداخته و با آن زندگی کرده. این مواجهه در طول رمان همراه میشود با فلاش بکهایی به آن روز تلخ و به آن شب مرگبار. خواننده هرچه رمان را میخواند تصاویر جدیدتر و اطلاعات تازهتری دریافت میکند و این تریلر هیجانانگیز با جذابیت تمام پیش میرود و توی خواننده به حل معما نزدیکتر میشوی. معما و رازآلودگی جزو جداییناپذیر آثار این نویسنده است. وی داستانش را از چند منظر روایت میکند و همینطور که تکههای پازلش را سرجای خود قرار میدهد مخاطب را با واقعیتی جدید روبهرو میکند و این کار را به استادی هر چه تمامتر انجام میدهد.
این همه اما همه هنر «گیلیان فلین» نیست. وی جنایتی را روایت میکند در شرارتبارترین شکل ممکن آن. زن و کودکان بیدفاعی که به طرز وحشیانهای کشته شدهاند، کودکی که شاهد این داستان بوده و خانوادهای که از هم پاشیده و نیست شده و نابود. تاریکی آیا وحشتناکتر از این؟ وحشت درست همینجاست، در عمق تاریکی است که معنی میگیرد، در جایی که انسان روی دیگر خود را نشان میدهد، نیمه تاریک خود را. نیمهای که سعی کرده پنهان نگهش دارد و گویی این شیطان است که سعی دارد به او، به انسان، این نیمهاش را نشان دهد. نویسنده توی مخاطب را به دیدن جاهای تاریک شخصیت خود میبرد. تو را مجبور میکند تا ضمن حل این معما و در کنار هم چیدن قطعات پازل در جای درست خود، درست وقتی محل قطعه بعدی را پیشبینی میکنی و میخواهی حدس بزنی قاتل کیست، چشمانت به تاریکی عادت کند و چیزهای بیشتری ببینی.
رمان «جاهای تاریک» نوشته گیلیان فلین از سوی نشر چترنگ با ترجمه مهدی فیاضیکیا به قیمت ۳۸هزار تومان از سوی انتشارات چترنگ به چاپ رسیده است.
نظرات