شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
ناشران در شیوه نیاز‌سنجی‌ها بازنگری کنند

مسعود کوثری معتقد است ناشران برای موفقیت در بازار فعلی کتاب باید شیوه‌های تازه‌ای را در نیازسنجی مخاطبان خود در پیش گیرند تا بازار را از دست ندهند.

مسعود کوثری؛ مدیر انتشارات علمی و فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره نیاز‌سنجی در وضعیت فعلی صنعت نشر بیان کرد: دو موضوع در بحث نیاز‌سنجی در صنعت نشر وجود دارد. نخست مقوله توزیع کتاب است و متاسفانه با وجود چند مرکز پخش قوی، ناشران همچنان برای توزیع کتاب با مشکلاتی مواجه هستند بنابراین جریان پخش کتاب در کشور ما ناقص دنبال می‌شود.  
 
به گفته وی، بسیاری از ناشران کتاب‌های قابل توجهی تولید می‌کنند اما به دلیل مشکلات سیستم توزیع به دست مخاطبان نمی‌رسد.
 
کوثری درباره دومین موضوع در بحث نیاز‌سنجی ادامه داد: با توجه به تاثیر شرایط مختلف اجتماعی بر تحول دیدگاه مخاطبان،‌ ناشران باید در شناسایی نیاز‌‌ آن‌ها بازنگری داشته باشند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که تشخیص نیاز‌ مخاطبان به شیوه‌های سنتی انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، ناشر فقط به شهرت نویسندگان و شعرا توجه دارند. ادامه این روش موجب می‌شود، ناشران بازار را از دست بدهند.
 
مدیر انتشارات علمی و فرهنگی درباره دیدگاه برخی ناشران از وضعیت نشر کشور و نبود بازار گفت: دشواری ادامه فعالیت در عرصه نشر وجود دارد اما اگر بگوییم که دیگر بازاری وجود ندارد غلو کرده‌ایم. نشر کودک و نوجوان همچنان با حفظ سطح خود و البته توجه به رشد، بخش امید‌بخش صنعت نشر ماست. بازار نشر بزرگسال شاید قدری کاهش پیدا کند که البته نباید نگران این موضوع باشیم. در هرحال ناشر باید به دنبال تولید محتوا و توزیع مناسب باشد.
 
وی با تاکید بر لزوم پرهیز از موازی‌کاری در تولید کتاب بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات قابل توجه در بحث نیاز‌سنجی، پرهیز از موازی‌کاری است. متاسفانه شاهدیم که یک عنوان کتاب از سوی چند ناشر ترجمه و منتشر می‌شود. با توجه به اینکه ایران هنوز عضو کنوانسیون برن نیست، برای پیشگیری از بروز این معضل باید به فکر ایجاد راهکاری باشیم.  پیشگیری از موازی‌کاری بخشی از زیان‌ها را جبران می‌کند.
 
کوثری با اشاره به لزوم تجدید‌نظر کتاب‌های دانشگاهی و کمک آموزشی به‌عنوان یکی دیگر از راه‌های نیاز‌سنجی ادامه داد: به نظر می‌رسد که دانشجویان با توجه به دسترسی به پایگاه‌های علمی، منابع مورد نیاز خود را به زبان اصلی تهیه می‌کنند و مانند گذشته با کمبود منابع درسی مواجه نیستند. بنابراین منتظر کتاب ترجمه نیستند.        
        
این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت تقویت کتابفروشی‌ها بیان کرد: کتاب‌ها باید در دسترس باشند. کتاب‌فروشی‌های کوچک توانایی عرضه همه کتاب‌ها را ندارند؛ بنابراین دو راه وجود دارد، نخست ایجاد کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای و یا فروش اینترنتی و دیگر روش‌های سریع ارسال کتاب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها