کامران غبرایی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد:
پیتر ینی به زبان فلسفی هنرش آشناست/رهایی نقاشی از حصار آکادمیک
کامران غبرایی درباره سبک کار پیتر ینی میگوید: او هر تمرین را به سرعت طرح میکند و درواقع تمرینها را بهگونهای بیان میکند که نشان میدهد به زبان فلسفی هنرش کاملا آشنا است.
کامران غبرایی درباره پیتر ینی در گفتوگو با ایبنا اظهار کرد: او معلم هنر در سوییس بوده و پس از مدتی در دانشگاههای مختلف استاد مهمان شده و درس گفتارهایی داشت. پیترینی در این کتاب به صورت مختصر مباحث را مطرح کرده و هر تمرین را به سرعت طرح میکند و درواقع تمرینها را بهگونهای بیان میکند که نشان میدهد به زبان فلسفی هنرش کاملا آشناست.
وی درباره این مجموعه کتاب بیان کرد: ایدهای که نویسنده در این کتاب دنبال میکند این است که نقاشی را از آن حصار آکادمیک و سختگیری که از دوره رمانتیک تا به الان دامنگیرش شده رها کند. همچنین آن را تبدیل میکند به یک امر خلاقانه که میتواند به راحتی به هرکسی، مجموعهای از ایدهها و روشها و زمینهها بدهد تا فرد بتواند از دل آن یک تصویر خلق کند.
این مترجم در ادامه بیان کرد: در مقدمه کتاب نیز سعی برآن بوده تا این را شرح بدهم که هدف نویسنده بیدارکردن خلاقیت است. تمرینها و ایدههای آن نیز بسیار ابتدایی بوده بهگونهای که حتی ممکن است ناپخته به نظر برسد. این کتابها برای هر سن، هر فرد و هر گروهی مناسب است بهطوری که برخی افراد در کلاسهای موسیقی از این ایدههای ابتدایی استفاده میکنند که رابطههایی بین خلق تصویر و خلق موسیقی و خلاقیت پیدا کنند.
این مترجم همچنین اظهار کرد: اگر این چهار کتاب را از دور نگاه کنیم خیلی تفاوتهای ماهوی ندارند. یعنی هر چهار جلد آن حول محور «بیدارشدن خلاقیت» میچرخد ولی تمرینهایی که در هرکدام از این چهار جلد تدوین شده یک موضوع مشخص را در نقاشی هدف گرفته است. به عنوان مثال یکی از این جلدها به نام «طراحی پیکره» سعی دارد نقاشی فیگوراتیو را نشان بدهد اینکه چگونه باید پیکره کشید؟
غبرایی درباره کتاب «نگاه هنرمند» توضیح داد: نویسنده در این کتاب بیشتر به دنبال آن است که نگرش انسان نسبت به نقاشی را واسازی کند. یعنی از ابتدا تک به تک نگاه کنیم که هر کدام از اجزایی که در نقاشی است چطور است و بعد نگاه خود را بازخوانی کنیم و ببینیم چطور قبلا با پیشفرض، نقاشیها یا ایدههایی تصویری را نگاه میکردیم و الان چطور میتوانیم از آن بگذریم و به نگاه تازهای برسیم. پیتر ینی در قسمتی از کتاب میگوید: ذهن انسان کارگاه اوست و چشمانش چراغهای کارگاه. او میخواهد چشم را به محل کار تبدیل کند و نگریستن برایش امری تازه است و شرح میدهد که چگونه از این نگریستن درس تازه بگیریم.
مترجم «تاریخ موسیقی غرب» درباره جلد دوم این مجموعه یعنی «شگرد طراحی» گفت: همانطور که از اسم این کتاب پیداست بیشتر به جزئیاتی میپردازد که در کلاسهای طراحی مطرح و نزد استادان طراحی تدریس میشود، تا با همین نگاه ساختار زدایانه ایده تازهای به نقاش بدهد و وادارش کند از جای تازه شروع کند.
مترجم تاریخ موسیقی غرب گفت: این چهار جلد بایکدیگر ارتباط دارند اما ضرورتی ندارد که حتما بایکدیگر خوانده شوند. پیشنهادم به مخاطب این است که «شگرد طراحی» و «نوآموختن طراحی» که درحال انتشار است را با هم بخوانند، این دو جلد دو امر پیدرپی هستند که هم دیگر را تجدید میکنند و به اصطلاح همافزایی دارند. تردید ندارم هرکس که یکی از این چهار جلد را بخواند به خواندن بقیه نیز مشتاق میشود. امیدوارم این مجموعه تأثیر مثبتی بگذارد و ارزشهای جدی آن درباره بیدار کردن خلاقیت کشف شود.
نگاه هنرمند و شگردهای طراحی به قلم پیتر ینی و ترجمه کامران غبرایی در 1100نسخه با قیمتهای 14500 و 13000تومان از سوی انتشارات چتر فیروزه منتشر شده است.
نظر شما