نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، در حالی هشتمین تجربه خود را پشت سر میگذارد که جمع زیادی از فعالان حوزه چاپ و نشر در کنار هم گرد آمدهاند تا با توانمندیهای این حوزه در عرصههای مختلف آشنا شوند و نگاهی به فضای پیش روی این صنعت در یکسال آینده داشته باشند.
در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به سراغ بازدیدکنندگان تخصصی و کارشناسان این حوزه که به بازدید از این رویداد آمدهاند رفتیم و درباره مشکلات و موانع پیش روی چاپ دیجیتال، مروری بر دستگاهها و ماشینآلات این حوزه،راهکارهای برونرفت از مشکلات کنونی و آینده این صنعت به گفتوگو نشستیم.
جای خالی ماشینهای با کیفیت
سعید ایرانعقیده؛ فعال حوزه چاپ دیجیتال با ارزیابی دستگاهها و ماشینآلات چاپ دیجیتال، توضیح داد: طی سالهای اخیر در ایران اصلا منطقی نیست که افراد در حوزه تکنولوژي سرمایهگذاری کنند زیرا با توجه به نرخ ارز در ده سال اخیر ارزش پول ما یک هفتم شده است، از سوی دیگر کالاهای چینی بسیار زیاد شدهاند و بخش عمده دستگاههای ما متعلق به چین یا ماشینآلات دست دوم کشورهای دیگر است.
وی افزود: همچنین اگرچه میدانیم ماشینآلات اروپایی و امریکایی کیفیت بسیار خوبی دارند اما با توجه به قیمتهای بالا و ریسک در این حوزه اصلا نميتوانیم سرمایهگذاری انجام داده و تکنولوژي روز به ایران وارد کنیم زیرا نمیدانیم سرنوشت این ماشینها به دنبال رکود سفارشهای چاپی چگونه میشود.
ایرانعقیده با بیان اینکه یکی از معضلات ما افت شدید واحد پول ایران است، گفت: این موضوع تاثیر زیادی روی نوع سرمایهگذاریهای ما دارد امروز وقتی درباره انواع ماشینآلات صحبت میکنیم باید ببینیم چه تعداد ماشین اروپایی و امریکایی در طول سال توسط ایران خریداری میشود البته منظورم دستگاههای نو است وگرنه ماشینآلات دست دوم به وفور خریداری میشود.
وی تاکید کرد: امروز دیگر ماشینهای شرکتهای معتبر در ایران نیستند و برخی از آنها به ندرت و با دردسرهای بالا میآید و قیمتهای بالا وارد میشود که در طول سال شاید به تعداد انگشتان یک دست برسد و بقیه ماشینآلات دست دوم هستند و در این میان معتقدم بیشتر باید به فکر بقا در حوزه چاپ دیجیتال باشیم تا اینکه به دنبال طرح توسعه آنها باشیم.
ایرانعقیده با بیان اینکه اهمیت چاپ دیجیتال به دلیل تغییرات دنیای امروز هر روز بیشتر میشود، گفت: مقوله چاپ دیجیتال به دلیل تغییرات سریع و آنی تکنولوژي همچنین بهروز بودن اخبار و اطلاعات عرصه نشر و رسانه توانسته است در این سالها پررنگتر از چاپ افست باشد و حرکت چاپ دیجیتال به دلیل تغییرات آنی سرعت بیشتری دارد.
جای خالی آمارهای دقیق
اما رضا رضایی؛ رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و از پیشکسوتان این حوزه درباره لزوم سرمایهگذاری در حوزه چاپ دیجیتال معتقد است از لازمههای پیشرفت هر جامعهای در حوزه تجارت داشتن آمار دقیق و آگاهی از گردش مالی بازار صادرات است که میتواند در این زمینه موثر باشد اما وقتی در کشورمان آمار مدونی نداریم و نمیتوانیم هدایت سرمایهگذاری مناسبی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه آمار اقتصادی و تجاری درست و معتبری در کشور نداریم، عنوان کرد: این در حالی است که بهرهمندی از این آمار از ابتداییترین فعالیتهایی است که همه کشورها از آن بهرهمند هستند و روزی که این آمارها را داشته باشیم میتوانیم بر اساس نیاز جامعه و گردش مالی به جهتدهی به آینده کاری چاپ دیجیتال کمک کنیم به طوری که در بخشهایی که دارای خلا و کمبود است سرمایهگذاری کنیم.
رضایی تاکید کرد: امروز در بخشهایی از چاپ دیجیتال با وفور بیش از نیاز ماشینآلات روبرو هستیم و باید برای هدایت سرمایهگذاری افرادی که میخواهند به این حوزه وارد شوند آمار و ارقامی داشته باشیم تا کارها با برنامهریزی مناسبی برای آینده چاپ دیجیتال داشته باشیم.
به گفته وی، ما امروز در دنیایی زندگی میکنیم که همه کارها و برنامهریزیها در چارچوب آمار انجام میشود اما در کشورمان از این آمار محروم هستیم و مدیران نیز احساس مسوولیت نمیکنند تا در این زمینه قدمی بردارند و مساله آمار جدی گرفته شود تا بتوانیم در حوزه صنعت و اقتصاد گامهای مثبتی برداریم و به نظرم یکی از مهمترین اقدامات در اینروزها آمادهسازی آمار و ارقام بهروز است.
این پیشکسوت صنعت چاپ با بیان اینکه ویژگی چاپ دیجیتال در این است که نیاز جامعه را در کوتاهترین زمان و بهترین کیفیت برطرف میکند، ادامه داد: چاپ دیجیتال در تمام امور کمتیراژ از جمله بستهبندی یا نشر کاربرد دارد و مشتری اگر کتاب یا یک بستهبندی را در تیراژ پایین بخواهد به دلیل توجیه اقتصادی از چاپ دیجیتال استفاده ميکند و به همین دلیل مصرف زیادی در دنیای امروز دارد.
رضایی افزود: هزینه اولیه کارهای کمتیراژ در دستگاههای افست و فلکسو در مقایسه با چاپ دیجیتال بسیار بالا است و در این میان با توجه به اینکه سازندگان ماشینآلات دیجیتال تلاش میکنند قیمت تمام شده کالا در این دستگاهها پایین بیاید تا رقابت بیشتری با انواع سایر چاپها داشته باشد به مرور استقبال از این حوزه بیشتر میشود.
فرصتی که نباید از دست داد
بسیاری از کارشناسان معتقدند که آینده چاپ دیجیتال در ایران هنوز بکر و خام است و باید صبر کرد و دید که سرمایهگذاریهای جدید در این حوزه به کدام سمت میرود و آیا دیجیتالکارها به سمت ماشینهای حرفهای میروند یا میخواهند از سیستمهای معمولی با کاربرد اداری استفاده کنند. سعید علیرضایی؛ یکی دیگر از فعالان چاپ دیجیتال با بیان اینکه چاپ دیجیتال فرصتی برای چاپخانهداران سنتی است، گفت: چاپ دیجیتال نیز مانند همه تکنولوژیهای جدید برای گروهی تهدید و برای گروهی دیگر فرصت است و ما در هر عرصهای که یک تکنولوژي جدید وارد میشود با چنین مباحثی روبرو بودیم اما چاپ دیجیتال برای افرادی که سنتی فکر میکنند و نمیخواهند بهروز باشند و توان بهرهوری از انرژی را ندارند یک تهدید به شمار میآید.
وی با اشاره به گروهی که به سمت چاپ دیجیتال حرکت کردهاند نیز گفت: گروهی هم هستند که علاوه بر بهروز بودن، مطالعه بیشتری دارند و میتوان گفت که چاپخانههای جوانتری هستند میتوانند از این فرصت استفاده کنند و قسمتی از بازار را که افست از دست میدهد جذب کنند.
علیرضایی هچنین درباره حرکت چاپ دیجیتال در آینده نزدیک نیز توضیح داد: در گام نخست چاپ دیجیتال نشر و تبلیغات را هدف قرار داد و بستهبندی در مرحله آخر بود اما همین الان هم چاپ دیجیتال بسیار جدی در قسمت بستهبندی وارد شده است اگرچه همهگیر نشده است و هنوز جا دارد ولی به این حوزه ورود پیدا کردهاند.
وی با بیان اینکه تا امروز به هیچ وجه چاپ دیجیتال با کیفیت بسیار بالا و تهدید بسیار جدی هنوز به بازار نیامده است، یادآور شد: اکنون تکنولوژي ماشینهای چاپ دیجیتال در کشور، بسیار ابتدایی هستند به طوری که شاید در هیچ جای دنیا به اسم دستگاه چاپ دیجیتال به آن نگاه نمیکنند بلکه بیشتر به عنوان ماشین اداری و نیاز داخلی مجموعهها استفاده میشود به نام دیجیتال معرفی میشود.
وی تاکید کرد: با توجه به نرخ ارز بسیاری از سیستمهای بزرگ دیجیتال که تا چهار ـ پنج سال پیش به بازار ایران میآمد هم نمیآید و ما سالها است که ورود ماشینالات دیجیتال با کیفیت بالا مثل ماشینهای اچپی یا کداکاکسپرس یا آخرین نسل سیستمهای زیراکس به بازار نیامده و همه مدلهای قدیمی هستند که هیچ کدام جدی نیستند.
پوستاندازی چاپ
حمید خیراللهی؛ یکی از شرکتکنندگان نمایشگاه و فعال حوزه چاپ دیجیتال نیز با اشاره به ویژگیهای چاپ دیجیتال گفت: چاپ دیجیتال همواره پویا بوده و همیشه در حال پوستاندازی و تغییر است و سمت و سوی جدیدی پیدا میکند در این میان بعضی از خدمات آن کمتر سودآور و بخشی دیگر بیشتر سودآور است.
وی افزود: امروز زمانی است که دیگر نمیتوان چاپ دیجیتال را از بازار حذف کرد، زیرا بخش بسیار مهمی از چاپ است چه در زمینه چاپ کاغذی، فلکسو و بنر یا پارچه.
خیراللهی با ارزیابی از وضعیت چاپ دیجیتال در کشور توضیح داد: در ایران به دلیل عدم ثباتی که از نظر وضعیت ارز داریم دو مشکل کلی وجود دارد؛ نخست قیمتگذاری در حوزه بعضی از خدمات چاپی است که به نسبت خدمات این حوزه در دنیا بسیار گران است و به همین دلیل صنعت استقبال زیادی از چاپ دیجیتال نکرده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ماشینهای حرفهای چاپ دیجیتال به دلیل گرانی این دستگاهها نمیتواند به ایران وارد شود که موضوعاتی مثل نرخ ارز، تحریمها و عدم حمایت نظام بانکی از چاپ دیجیتال در این موضوع سهیم هستند.
این فعال حوزه چاپ با بیان اینکه چاپ دیجیتال میتوانست در خانواده خود فعالیتهای گستردهای را پوشش دهد، گفت: اما در این میان امکان حضور ماشینهای حرفهای در ایران وجود نداشت به عنوان مثال ماشینهای شرکت زیراکس توانایی حضور در بازار ایران را پیدا نکردند و ماشینهای کنونی نمیتوانند بازخورد صنعتی مورد نظر را تامین کنند.
خیراللهی با اشاره به عدم حمایت بانکها از چاپ دیجیتال، توضیح داد: خریدار مجبور است همه سرمایهگذاری را خودش انجام دهد و ماشینهایی با قیمت بیش از یک میلیارد تومان فشار زیادی بر فروشنده و خریدار ایجاد میکند چراکه ما باید هزینه تامین منابع مالی مورد نیاز را خودمان تامین کنیم در حالی که وظیفه ما اینکار نیست بلکه در همه جای دنیا این کار وظیفه بانکها است.
وی تاکید کرد: معتقدم چاپ دیجیتال هنوز نتوانسته است جایگاه حقیقی خود را در ایران پیدا کند و این موضوع نسبت به فعالیت ایران در منطقه نیز وجود دارد به طوری که در منطقه و در مقایسه با کشورهایی مثل ترکیه و امارات ضعیف هستیم.
خیراللهی با بیان اینکه در بحث چاپ دیجیتال پارچه ما حتی به کشورهای منطقه هم نزدیک نیستیم، گفت: متاسفانه وضعیت ما به گونهای است که اصلا به این کشورها نزدیک نیستیم در بحث یو وی نیز این فاصله زیاد است. البته تا قبل از سال ۲۰۰۹ و تحریمها ایران اصلا عقب نبود اما پس از آن فاصله زیادی با این کشورها داریم.
هشتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال تا اول تیرماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل دایمی نمایشگاههای شهرداری تهران در بوستان گفتگو برپا است.
نظر شما