علیبیک، نبود شبکه توزیع کتاب در کشور را خلاف واقع ارزیابی کرد و با تاکید بر حفظ جایگاه کتابفروشیها در گردونه نشر کشور بیان کرد: کتاب ارزش افزوده ندارد.
وی ادامه داد: تمهیدات مسئولان برگزاری موجب شد تا تعداد مراجعان افزایش پیدا کند و ناشرانی هم که به اصطلاح کتاب خوب داشتند، شاهد استقبال بازدیدکنندگان بودند. در حالیکه به نظر میرسد با توجه به مولفه افزایش قیمت، اگر این دوره نیز در شهرآفتاب برگزار میشد به احتمال زیاد با افت فروش و کاهش میزان استقبال مواجه میشدیم.
علیبیک با اشاره به دیدگاه برخی از ناشران درباره نبود شبکه توزیع کتاب، بهعنوان یکی از مهمترین دلایل استقبال مردم از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: نبود شبکه توزیع کتاب در کشور صحبت خلاف واقعی است. ناشر اولیها چندان از سوی توزیعکنندگان مورد توجه قرار نمیگیرند، علاوه براین شهر کتابها که بخش قابلتوجهی از جریان عرضه را در دست دارند، معمولا به تعدادی نشر خاص میپردازند؛ بهعبارت دیگر با مراکز پخش معدودی همکاری دارند و کتابها بهطور مبادله عرضه میشوند. کتابفروشیها نیز در این وضعیت دچار بیماری میشوند که نیازمند بررسی ریشهای است.
این فعال حوزه نشر با تاکید بر لزوم اهمیت نگاه ریشهای به وضعیت توزیع کتاب افزود: بیشتر شهرکتابها در اختیار چند ناشر معدودند و با توزیع کننده در قالب مبادلهای فعالیت میکنند. کتابهای این دسته از ناشران بیشتر دیده میشود. ناشران نوپا نیز در این شرایط دیده نمیشوند هرچند که در این بین ناشران خوبی فعالیت میکنند.
علیبیک درباره مهمترین آسیب نبود شبکه جامع توزیع کتاب بیان کرد: جنبههای مختلفی را برای شناسایی آسیبهای نبود شبکه توزیع کتاب میتوان برشمرد؛ بهعنوان مثال با توجه به افزایش قیمت کتاب و فضای محدود کتابفروشیها، چند سال پیش، ایده کتاب امانی را پیشنهاد کردم، البته چندان عملی نشد. مسائل متعددی در این زمینه قابل بررسی و یکی از مهمترین آنها حفظ فعالیت کتابفروشان در گردونه نشر است.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ جایگاه کتابفروشی در چرخه نشر افزود: ناشران بسیاری از قابلیتهای فضای مجازی برای معرفی، عرضه و فروش کتابهای خود استفاده میکنند که البته طبیعی است که حلقه پیوسته ناشر، توزیعکننده و کتابفروش را از بین میبرد.
این عضو مجموعه نشر مردارید با بیان این مطلب که فعالیت در حوزه نشر توجیه اقتصادی ندارد گفت: کتابفروش باید حداقل 400 تا 500 میلیون تومان کتاب در فروشگاه داشته باشد تا بتواند پاسخگویی هزینههای خود باشد. کالای کتاب نهتنها ارزش افزوده ندارد، بلکه با 20 تا 30 درصد خرید کتابفروش نمیتوان به وجه نقد رسید؛ بنابراین جدا از ارزش معنوی، کتاب از نظر مادی چندان ارزش سرمایهگذاری ندارد.
به گفته علیبیک، با توجه به خواب مالی قابل توجه کتاب و از سوی دیگر نداشتن ارزش افزوده، با شوکهای مختلف مانند قیمت کاغذ، توجه روز افزون مخاطب به فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای و گوشیهای همراه هوشمند بهعنوان عوامل موثر در کاهش توجه به کتاب، کتابفروش توجیهی برای سرمایهگذاری نمیبیند.
مدیر انتشارات مروارید درباره رونق کتابفروشیها در کشورهای پیشرفته با وجود ظهور فناوریهای نوین بیان کرد: تا زمانی که نیاز به کتابخوانی در قشر کودک و نوجوان مانند خوردن و خوابیدن و ورزش کردن ایجاد نشود، کتاب روزبه روز مهجورتر میشود. متاسفانه گرایش به کتابهای روانشناسی، درسی و کمک درسی، کتابهایی که مخاطب مجبور به خرید آنهاست در حال افزایش است.
وی ادامه داد: قشر کتابخوان ما جزو طبقه متوسط جامعه است و با توجه به انواع فشارهای اقتصادی ازجمله کاهش درآمدها و افزایش قیمت کتاب، شاهد ریزش جمعیت این قشر هستیم. فشارهای اقتصادی از یک سو وتلاش برای تهیه اقلام زندگی مانند، گازنبری عمل میکنند و به اقتصاد و گردش مالی صنعت نشر فشار میآورد.
نظر شما