شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
شیوه «طراحی حرکت» را در این کتاب بیاموزید

کتاب طراحی حرکت با رویکرد آموزش طراحی حرکات نمایشی و ایجاد خلاقیت در طراحی این حرکات از سوی نشر نودا منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ساندراسرنی‌مینتون استاد طراحی حرکات نمایشی و مولف کتاب طراحی حرکت این کتاب را براساس سال‌ها تجربه در زمینه تدریس و کارگردانی حرکات نمایشی نوشته‌ است. این کتاب از رویکرد پایه‌ای استفاده می‌کند و طوری ترتیب داده شده که مخاطب بتواند با استفاده از فرآیند اکتشاف، طراحی حرکت را شروع کند. 

فرآیند طراحی حرکت به‌طور همزمان هم قابل فهم و هم مرموز است. قابل فهم است، زیرا شاخص‌ها و معیارهای مشخصی وجود دارد که می‌تواند برای راهنمایی و تعریف اکتشافات طراحی حرکت و ترکیب آن مورد استفاده قرار گیرد؛ اما کشف حقیقی حرکت یا بخش خلاقه این فرآیند از فضای ناپیدای زیرین که میان ذهن و بدن وجود دارد، ناشی می‌شود.

نویسنده کتاب، ساندراسرنی‌مینتون در مقدمه کتاب می‌نویسد: «وقتی صحبت‌ از تجربه شخصی می‌شود، می‌توانم بگویم زمانی که درگیر خلق حرکات برای اجرا می‌شدم، حرکتی مناسب یا یک عبارت حرکتی ناگهان در طول بداهه‌پردازی ظاهر می‌شد. با این حال، صرفاً برخی از این حرکات که در طول این فرآیند ظاهر می‌شدند نسبت به سایر حرکات مناسب‌تر به نظر می‌آمدند، زیرا احساس بدنی‌ام به من می‌گفت که این حرکات با قصد و هدف من برای خلق یک اجرا یکی و همسو هستند.»

مینتون معتقد است نخستین قدم در فرآیند طراحی حرکت خلاقه این است که هدف‌تان را برای آن شناسایی کنید. هدف، مقصود و منظور شما را ـ به‌عنوان طراح حرکت ـ همان طوری تجسم می‌بخشد که می‌خواهید از آن طریق با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. دانستن هدف‌تان تمرکز برای خلق حرکات و گزینش آن‌ها را فراهم می‌آورد.

از طرفی مشخص‌کردن هدف به تعیین شکل و فرم نهایی و کلی اجرای حرکات کمک می‌کند و در مسیر طراحی حرکت، هدف هم خط سیر رسیدن به آن، و هم مقصد نهایی در این سیاحت است. با این حال، نمی‌توان گفت که هدف طراحی حرکت نمی‌تواند تغییر کند. این کتاب یادآوری می‌کند که بسیاری از طراحان حرکت، از جمله طراحانی که کاملاً مشهور هستند، با یک هدف در ذهن شروع به خلق حرکات می‌کنند! تنها برای این که بفهمند حرکات خلق‌شده با قصد و هدف موردنظر آن‌ها همسو نیستند. 

این استاد طراحی حرکت در بخش دیگر کتاب «دانش اجرای حرکت» را دومین ضرورت برای موفقیت در فرآیند طراحی حرکت می‌داند، او معتقد است چنین دانشی سه لایه دارد:
«نخست این‌ که طراح باید آگاهی کاملی از موضوعی که حرکت بر پایه آن طراحی شده است، داشته باشد؛ طوری که او (طراح) باید موضوع را به صورت وارونه و از درون و بیرون بشناسد.

دوم اینکه شناخت بدن یک فرد و حرکات آن لازم است؛ این بدان معناست که شناخت پتانسیل آناتومیک بدن برای اجرای انواع مختلف حرکت، و همچنین داشتن سطح بالایی از توانایی حرکتی یا تکنیک اجرای حرکات ضروری است. سطح بالای تکنیکی برای خلق حرکات کاملا ضروری نیست، اما داشتن توانایی تکنیکی بالا طراح را قادر می‌سازد تا بتواند طیف وسیعی از حرکات را خلق کند. بنابراین، داشتن سطح پایینی از توانایی حرکتی، خلاقیت حرکتی و انتخاب میان آ‌ن‌ها را محدود می‌کند.

سومین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح موفق، داشتن دانش کامل در مورد حرفه و هنر طراحی حرکت است؛ داشتن آگاهی و دانش شناخت از این هنر طراح را قادر می‌سازد تا حرکات کشف شده در طول مراحل خلاقه را به‌گونه‌ای سازماندهی کند که با اهداف و مقاصد آن هم‌خوانی داشته باشد.»

او با نقل قولی از استاد خود آلما هاوکینز (Alma Hawkins) معتقد است خلق حرکت و اجرای حرکات به معنای حرکت از درون است، در حالی که به انگیزه‌ای درونی برای خلق اشکال جدید پاسخ داده می‌شود و این واکنش‌ها پاسخ منحصربه فرد شما به تجربیات زندگی را ارائه می‌دهد. فرآیند طراحی حرکت می‌تواند گاهی چالش‌برانگیز و گاهی دلسردکننده باشد. تلاش‌های اولیه برای طراحی حرکات ممکن است با تمامی معیارهای شرح داده شده در بالا مطابقت نداشته باشد، اما هر اجرایی که از حرکات خلق می‌شود گامی در مسیر تبدیل‌شدن شما به یک فرد چیره‌دست در فرآیند ساخت حرکت است. این گام شما را به توانایی خلق حرکاتی نزدیک می‌کند که دیدگاه درونی‌تان را بازتاب می‌دهند.
 
فصل‌های مختلف این کتاب به شرح زیر هستند:
فصل‌ اول: بداهه‌پردازی که کلید فرایند طراحی حرکات نمایش است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بداهه‌پردازی توانایی کشف خودجوش و تصویر کردن حرکاتی است که نمایشگر یک ایده، محتوا یا سبک نمایش حرکتی می‌باشند. انگیزه‌‌های بسیاری برای اکتشافات حرکتی همراه با تمریناتی که به شما در استفاده از این انگیزه‌ها کمک می‌کنند، پیشنهاد داده می‌شود. همچنین ممکن است در این کتاب به پاسخ‌هایی برای مشکلات رایج دست پیدا کنید که شامل توانایی تمرکز کردن، کارکردن از طریق محدودیت‌های خلاقانه و توانایی به خاطره سپردن حرکات است. امیدوارم که بتوانید از اطلاعات آورده شده در این کتاب برای جلوگیری از برخی تجربه‌های دشوار استفاده کنید که معمولا تازه‌کارها در طول مراحل اولیه خلق حرکت مرتکب آن‌ها می‌شوند.

فصل دوم: نحوه استفاده از حرفه و مهارت طراحی حرکت در طرح‌ریزی و شکل‌دادن به نمایش حرکتی را توضیح می‌دهد. در واقع، در این فصل شما یاد می‌گیرید که چگونه با دستکاری کردن و تنوع بخشیدن به حرکات کشف شده در طول بداهه‌پردازی، از کم‌ترین چیزها بیشترین را بسازید. در این ویرایش، موادگسترش پیدا کرده‌‌اند تا اطلاعات بیشتری در رابطه با استفاده از متدهای غیرسنتی طراحی به شما ارائه بدهند. همچنین استفاده از فضای صحنه نیز مورد بحث قرار گرفته است.

فصل سوم و چهارم: ایده‌هایی در رابطه با تلاش برای شکل‌دادن و فرم بخشیدن به حرکت، ارائه می‌شوند، ایده‌هایی به خوبی شرح فرم‌های رایج حرکت، که عموماً توسط طراحان برتر شکل گرفته‌اند. در نهایت در فصل چهارم، یاد می‌گیرید که چگونه قدم‌های لازم برای اجرای نمایش حرکتی در صحنه را بردارید. شما درخواهید یافت که فصل‌ها شبیه به هم نظم داده شده‌اند. تمریناتی که با عنوان «گسترش مهارت‌هایتان» نام برده شده‌اند، به شما اجازه می‌دهند تا دانشی را که از متن یادگرفته‌اید به کار ببندید.

کتاب طراحی حرکت نوشته ساندراسرنی‌مینتون با ترجمه مرجان اسدی و نیلوفر حقی به تازگی با قیمت 25هزارتومان از سوی نشر نودا راهی بازار کتاب شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها