اما آنچنان كه اصغر محمدي، در كتاب «ادبيات ستيزنده» نشان ميدهد، همه قصهها و داستانها در دهههاي چهل و پنجاه خورشيدي، چنين پايان خوشي ندارند. او در اين كتاب به منظور تبيين جامعهشناختي توليد و محتواي گفتمان ادبيات داستاني سياسي در دو دهه پيش از انقلاب اسلامي، پس از تمهيدات آغازين و بيان صورت مساله و بيان روش كارش، از ميان انبوه آثار ادبيات داستاني دهههاي مذكور، پنج اثر را بر ميگزيند: تنگسير، نفرين زمين (١٣٤٦) نوشته جلال آلاحمد، سووشون (١٣٤٨) نوشته سيمين دانشور، اسرار گنج دره جني (١٣٥٣) نوشته ابراهيم گلستان و همسايهها (١٣٥٣) نوشته احمد محمود. اينها آثار شاخص دورهاي حساس از تاريخ معاصر ايران هستند كه با «انقلاب سفيد» يا «انقلاب شاهومردم» آغاز ميشود و به انقلاب اسلامي و سرنگوني دودمان پهلوي به پايان ميرسد. اين دوره ١٧ ساله از هم از نظر سياسي و اجتماعي و هم از حيث ادبي اهميت فراوان دارد. از جنبه سياسي و اجتماعي، با اصلاحات ارضي و تسريع فرآيند نوسازي (مدرنيزاسيون) و توسعه صنعتي تحولات شگفتانگيزي در ساختار اجتماعي ايران پديد ميآيد.
همسو با اين دگرگونيها از جنبه ادبي هم به لحاظ كمي و از منظر كيفي شاهد يك اوجگيري هستيم. به لحاظ كمي، از تعداد ٩٩٢ نويسنده در ايران معاصر در فاصله بين مشروطه تا سال ١٣٧٠، ٥٢٩ نفر (٤/٥٧ درصد) به سالهاي ١٣٤٠ تا ١٣٥٧ اختصاص دارند و همچنين از كل ١٨٧٤ نوشته در اين بازه زماني، ٩٩٢ اثر (٩/٥٢ درصد) به اين دوره اختصاص دارند. از منظر كيفي نيز اين دوره سرآمد ادوار ديگر است و گسترهاي از سرشناسترين نويسندگان ايراني مهمترين آثار خود را در همين دوره نوشتهاند؛ جلال آلاحمد، سيمين دانشور، ابراهيم گلستان، صادق چوبك، احمد محمود، صمد بهرنگي، بزرگ علوي، رضا براهني و... نكته قابل توجه ديگر در آثار ادبي اين دوره حضور افكار و عقايد گوناگون و گاه متضاد است، از ماركسيستها و به طور كلي چپگرايان گرفته تا اسلامگرايان و مليگراها. البته «نقطه اشتراك همه آنها ضديت با رژيم حاكم و اعتراض به سياستهاي رژيم پهلوي است».
سووشون هم نقد سياستهاي دولت را پي ميگيرد. اما اينجا نقطه تمركز حضور خارجيها (عمدتا بريتانياييها) در صفحات جنوبي كشور است كه قحط و كمبود آذوقه را همراه دارد. يوسف و زهرا (زري) حاضر نميشوند محصول خود را به بيگانگان بفروشند. خانكاكا برادر يوسف كه قصد دارد وكيل شود، از امتناع آنها ناراضي است. تنها همراهان و همفكران آنها يكي عمه است و يكي مجيد خان و ديگري ملكسهراب و چند تن ديگر كه اقدام مشتركشان به نتيجه خاصي نميرسد. حكومت مركزي ضعيف است و پايگاه نظامياش آماج حمله ايلات. تلاش خارجيها به سركردگي سرجنت زيگر براي متقاعد كردن يوسف بينتيجه ميماند و نهايتا به قتل مشكوك او منجر ميشود. سيمين دانشور در سووشون بر خلاف آلاحمد صرفا به قرائت سياسي- ايدئولوژيك كالبد جامعه روستايي اكتفا نميكند و براي ترسيم فضاي حماسي، از قدرت مشروعيتبخشي اساطير مدد ميگيرد. او با پيوند زدن اسطوره سياوش با محمد مصدق و قرار دادن ماجراي قتل يوسف و در روزهاي پاياني مرداد، ميكوشد به مبارزه مصدق با استعمار وجهه ادبي ببخشد. دانشور در جايي گفته است: «من در سووشون مرگ يوسف را در بيستونهم مرداد ذكر كردم، در حالي كه منظورم ٢٨ مرداد، سقوط مصدق بود».
در اسرار گنج دره جني خبري از اسطورهسازي از زارمحمد تنگسير و بهرهگرفتن از اساطير در سووشون نيست. گلستان در اين رمان، صراحتا به نقد صريح شيوه «سطحي و پوشالي» دولت در نوسازي ميپردازد. مردي دهاتي (بخوانيد شاه)، گنجي (بخوانيد نفت) بادآورده را زيرزمين مييابد و آن را صف هوا و هوسهاي سطحي و زودگذر خود ميكند. اطرافيان او (معلم و نقاش، بخوانيد روشنفكران حكومتي) هم به جاي گوشزد كردن خطاها، به تحسين برنامههاي او ميپردازند و مردم هم بيخبر از همهجا، به شام و موسيقي دلخوشند. داستان با نزاعي خونين بر سر گنج مدفون و زلزلهاي مهيب (بخوانيد انقلاب) به پايان ميرسد كه بساط همه را برميچيند .
كتاب اصغر احمدي، در نهايت به تحليل گفتماني همسايههاي احمد محمود ميپردازد؛ يك رمان واقعگرا كه ديگر در آن نشاني از اسطورهپردازي و بيان نمادين نيست. خالد، قهرمان رمان در دو راه عشق و مبارزه سياسي، دومي را برميگزيند و به نظم ناعادلانه موجود اعتراض ميكند. «ادبيات ستيزنده» يك رساله دانشگاهي است و به انتظام مرسوم آثار آكادميك پايبند است. كتاب تلاقيگاه ادبيات داستاني، جامعهشناسي، مطالعات زبانشناختي و تاريخ است.
نويسنده نشان ميدهد كه چطور تحولات سياسي و اجتماعي در برههاي حساس از تاريخ ايران به ظهور ادبياتي انقلابي ياري رساند و چگونه در مسيري گريزناپذير، با انسداد سياسي و تند شدن فضا، به سمت راديكاليسم و ستيز با نظام سياسي حاكم پيش رفت، به گونهاي كه نه از تاك نشان ماند و نه از تاكنشان.
نظر شما