دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کتاب‌های درسی نیاز به تجدید نظر جدی دارند

درتاج درباره وضعیت کیفی کتاب‌های ‌درسی گفت: کتاب‌های درسی فقط حوزه شناختی دانش‌آموزان را مد نظر قرار داده‌اند و به حوزه‌های روانی- حرکتی و عاطفی و انگیزشی چندان کمک نمی‌کند؛ بنابراین کتاب‌ها نیاز به تجدید نظر دارد.

فریبرز درتاج؛ معاون پژوهشی سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره لزوم کاهش حجم کتاب‌های درسی گفت: حجم کتاب‌های درسی ما در مقایسه با کشورهای پیشرو در امر آموزش، تقریبا دو برابر است؛ درحالی‌که دانش‌آموزان این کشورها ساعات بیشتری در مدرسه به سر می‌برند. با توجه به مدت زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه، در این زمان کم ظرفیت تدریس این حجم کتاب‌های درسی وجود ندارد بنابراین بکارگیری روش‌های خلاقانه در این زمینه ضروری است.
 
وی با تاکید بر لزوم توجه به آموزش مهارت‌های زندگی بر مبنای کتاب‌های درسی افزود: علاوه‌بر کاهش حجم کتاب‌های درسی باید به آموزش مهارت‌های زندگی نیز توجه شود. البته نمی‌توان انتظار داشت که  تغییرات لازم درباره کتاب‌های درسی به سرعت انجام شود؛ چراکه اعمال تغییرات در آموزش و پرورش در زمانی طولانی اجرایی می‌شود.
 
درتاج درباره برگزاری همایش‌های گوناگون با محوریت کتاب‌های درسی گفت: به عقیده من برگزاری همایش‌های گوناگون که از سوی وزارت آموزش و پرورش با محوریت کتاب‌های درسی، می‌تواند روند تحول کتاب‌های درسی را تسریع کند.
 
معاون پژوهشی سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره خاطرنشان کرد: طبق برآوردی که در سال‌های اخیر از کتاب‌های درسی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این کتاب‌ها فقط حوزه شناختی دانش‌آموزان را مد نظر قرار داده است و به حوزه‌های روانی- حرکتی و عاطفی و انگیزشی چندان کمک نمی‌کند؛ بنابراین کتاب‌های نیاز به تجدید نظر دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها