جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
فقر ايده مهم‌ترين آسيب داستان نويسي ايراني معاصر

كارگاه ايده يابي در داستان نويسي با حضور حسن محمودي در فرهنگسراي كيش با حضور داستان نويسان كيشوند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) كارگاه نويسندگي با تدريس حسن محمودي در آخر هفته گذشته، چهارشنبه و پنج شنبه، سيزدهم و چهاردهم دي ماه در فرهنگسراي سنايي كيش با استقبال هنرجويان و داستان نويسان ساكن جزيره كيش رو به رو شد.

 نويسنده رمان «روضه نوح» در نوبت اول اين كارگاه، ضمن تشريح بخث زبان در داستان از اهميت آن براي يك داستان نويس سخن گفتند.او در اين كارگاه، زبان را يكي از مهم‌ترين وجه تمايز نويسندگان شاخص ايراني در صد ساله اخير دانستند و به بررسي تفاوت‌ها و وجه اشتراك نويسندگان ايراني از اين زاويه پرداختند و به هنرجويان پيشنهاد كردند كه براي درك اهميت مفهوم زبان و ضرورت تسلط يك نويسنده به مقوله زبان، آثار شاخص نويسندگان مهم نسل‌هاي داستان نويسي ايراني معاصر را بخوانند تا متوجه شوند كه هر داستان نويس در وهله نخست، جهان داستاني‌اش را با زبان مي سازد.

او تاكيد كرد كه هيچ داستان نويس تاثيرگذار و شاخص و ماندگاري را نمي‌توان سراغ گرفت كه از زباني منحصربفرد در آثار خود برخوردار نباشد.

نوبت دوم كارگاه اين داستان نويس اختصاص داشت به اهميت بوم در داستان فارسي و تجزيه و تحليل بوم در آثار شاخص نويسندگان ايراني. در اين‌باره نيز چندين اثر شاخص ايراني با توجه به بوم آن بررسي و تحليل شد. 

محمودي بر كم توجهي به زيست بوم داستان نويسان ايراني در آثارشان اشاره كرد و مثال‌هايي از آثار شاخص داستان ايراني آورد كه در آن‌ها به طرز استادانه‌اي توجه به زيست بوم شده است.

او همچنين با تشريح نمونه‌هايي از افراط در بومي نويسي در برخي داستان‌ها و نويسندگان تاكيد كرد كه برخي‌ها با آوردن واژه‌هاي بومي بيش از اندازه در يك اثر موجب دشوارخواني آن مي‌شوند، در حالي كه بايد بوم را به شكلي همه فهم در داستان تجلي داد تا موجب گريز مخاطب نشود و در عين جال مانع ترجمه آن به زبان‌هاي ديگر نشود.

محمودي همچنين از بي توجهي به بوم و زيست‌هاي متفاوت و متنوع و بكر از سوي داستان نويسان به عنوان آفتي ياد كرد كه آثار را شبيه هم مي‌سازد و باعث مي‌شود تا تصور شود برخي از نويسندگا از روي دست هم ديگر مي‌نويسند.

نويسنده «از چهارده سالگي مي‌ترسم» در سومين نوبت از كارگاه داستان نويسي خود بر ضرورت توجه بر ايده يابي براي شكل گيري يك اثر شاخص و ماندگار و تاثيرگذار تاكيد كردند و اهميت آن را با توجه به آثار شاخص ايراني تشريح كردند و فقر ايده را از مهم‌ترين آسيب‌هاي داستان نويسي معاصر قلمداد كردند.

تدريس داستان نويسي اين نويسنده در ادامه برنامه‌هاي كارگاه قصه و رمان در جزيره كيش و به همت دبیر خانه مناطق آزاد و اهتمام سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

پيش از اين به دعوت ابراهيم حسن بيگي رضا اميرخاني و محمدرضا بايرامي در سلسله برنامه‌هاي كارگاه قصه و رمان به جزيره كيش سفر ادبي داشته‌اند. انتشار مجموعه داستان «فركانس سكوت» نيز از خروجي‌هاي مدرسه قصه و رمان ابراهيم حسن بيگي و شاگردان او است كه نشر قدياني آن را منتشر كرده‌ است. اين هنرجويان هر دوشنبه عصر در فرهنگسراي سناي كيش نشست دارند و تاكنون جداي از مجموعه داستان مشترك‌شان يك رمان نيز خروجي داشته‌اند.

حسن بيگي قصد داشت مدرسه قصه و رمان را در جزيره كيش راه اندازي كند كه در حال حاضر با حضور بيش از سي داستان نويس در حوزه كودك و نوجوان و بزرگ‌‌سال در شكل كارگاهي فعاليت خود را ادامه مي‌دهد.

   

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محسن قاسمی ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    با سلام باید از استاد حسن محمودی تشکر کرد که وقت گذاشتند به کیش امدند . واقعا جلسه مفیدی بود امیدورام شاهد استمرار این جلسات در کیش باشیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها