پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
دعوت به خواندن «علم و ایدئولوژی» لویی آلتوسر

سید محمد دادگران کتاب «علم و ایدئولوژی» نوشته لویی آلتوسر را برای مطالعه ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد. این کتاب را انتشارات نیلوفر منتشر کرده است.

سید محمد دادگران، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «علم و ایدئولوژی» نوشته لویی آلتوسر با ترجمه و تصحیح مجید مددی را برای مطالعه ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد و افزود: اخیراً این اثر را که مددی ترجمه کرده، مطالعه کردم که با توجه به نوع روایتی که نویسنده از اتفاقاتی که بر مارکسیسم و پسامارکسیسم گذشته، بسیار جالب است.

وی ادامه داد: آلتوسر در این کتاب انتقادهایی را به نظام جماهیر شوروی و استالین وارد می‌کند و تجدید نظری که او در عقایدش دارد بسیار قابل تامل است. آلتوسر در این کتاب دیدگاه‌های خود را درباره مارکسیسم و پسامارکسیسم بیان می‌کند که با توجه به آثار دیگری که در این باره منتشر شده نگاه جالب و متفاوتی دارد.

این استاد برجسته ارتباطات در پایان گفت: مطالعه کتاب آلتوسر می‌تواند نکات بسیار آموزنده‌ای را درباره احزاب مارکسیستی در اختیار مخاطبان قرار دهد و مطالعه آن را به خوانندگان توصیه می‌کنم.


ایبنا: «لویی آلتوسر» پس از کارل مارکس در حقیقت دومین مارکس در جهان است و یا به گفته‎ بسیاری از اندیشه‎وران بزرگ‎ترین فیلسوف قرن بیست و بیست‎ویکم. آلتوسر در سخنانش اغلب به این موضوع اشاره می‎کند که «من در پاسخ به پرسش مارکسیسم چیست، می‎گویم باید پرسید مارکسیسم چه نیست»؛ و با بیان اینکه مارکسیسم، اومانیسم، هیستوریسم و اکونومیسم نیست اعلام می‎کند «مارکسیسم علم است نه ایدئولوژی». 

«علم و ایدئولوژی» جلد اول مجموعه‌ای هفت‌جلدی است که به قلم «مجید مددی» به نگارش درآمده است؛ البته به تصریح خود مددی برگردان نوشته‎هایی از آلتوسر درباره‎ی مقوله‎ی ایدئولوژی که به‌صورتی پژوهشی با نوشته‎های کوتاه و بلند و یادداشت‎هایی از خود وی در تبیین و توضیح مقالات آلتوسر است.

آلتوسر در این جستار به «خطای نظریه‌باورانه‌ی» خود اعتراف می‌کند و «تأکید بیش از حد بر نظریه را مورد انتقاد قرار می‌دهد»، وی می‌گوید: «... به‌رغم همه‌ی احتیاط‌ها، من مقوله‌ی گسست را برحسب اصالت عقلانی علم و غیرعلم تعریف کردم و نه آشکارا به زبان کلاسیک رویارویی میان حقیقت و خطا؛ و حتی برحسب رویارویی میان دانش و نادانی که از ویژگی‌های فلسفه‌ی روشنگری است، تعریف نشده است» و نیز می‌افزاید: حتی بدتر، آن را برحسب تقابل میان علم (به‌صورت مفرد) و ایدئولوژی (به‌صورت مفرد) تعریف کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها