دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
پیام مدیرعامل کانون به مناسبت هفته‌ کتاب

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامش به مناسبت هفته کتاب گفت:خانواده‌ای که ارکان اصلی آن دارای مهارت کتاب‌خوانی‌اند و در نگاه آن‌ها ارتباط با کتاب تعریف مشخصی دارد، می‌توان انتظار داشت که کودکان و نوجوانانی علاقه‌مند به کتاب پرورش یابند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پیام علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون در تبیین نقش خانواده‌ها در کتاب‌خوانی در آستانه‌ چهارمین روز از بیست و پنجمین دوره‌ هفته‌ کتاب و روز «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده» منتشر شد.
 
بر اساس این گزارش، وی در این پیام بیان کرده است: در عصر ارتباطات و فن‌آوری، بهره‌بردن از دانش روز یکی از ویژگی‌های پیشرفت تلقی می‌شود. امروزه استفاده‌ی کودکان از فضای مجازی و تسلط آنان بر بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌ها و پرشدن ذهن کودکان و نوجوانان از اطلاعات‌ مناسب و نامناسب، خاستگاه بسیاری از بی‌حوصلگی‌ها، خستگی زودهنگام و عدم تعادل میان فضای ذهن و محیط بیرون است. هر چند هدف در این مجال کوتاه، پرداختن به این سبک زندگی نوظهور نیست اما باید باور داشت که نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین پایگاه برای آشنایی و مواجهه با هر نوع رویکردی، بسیار قابل تامل و بررسی است.

وی بر خطر ظهور نسلی که فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی است تاکید کرد: امروزه کم‌رنگ شدن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها و جایگزینی گوشی‌های همراه با محتوایی که می‌تواند در پرورش استعدادها و رشد شخصیت موثر باشد، جامعه را با خطر ظهور نسلی که فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی است روبه‌رو خواهد کرد.

در ادامه پیام مدیرعامل کانون آمده است: کتاب به عنوان نقطه‌ی عطفی در مسیر کودکان و نوجوانان، می‌تواند در قامت یاری مهربان دست‌های کوچک‌شان را بگیرد و به جهانی دعوت‌شان کند که جادوی کلمه‌ها را به تصویر می‌کشد. شکی نیست که فرایند کتاب‌خوان شدن، هرگز در یک مقطع زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد و مقدماتی لازم است که در قدم اول، خانواده اصلی‌ترین نقش را در این مرحله دارد. یافته‌های جدید روان‌شناسی نشان می‌دهند که حتی لمس فیزیکی کتاب و حضور کودکان نوپا در کتابفروشی‌ها تاثیر به‌سزایی در ایجاد علاقه به کتاب‌خوانی دارد. حتی توصیه شده برای کودکان یک تا چهار سال، قفسه‌های قابل دسترس و باز کتاب در اتاقشان تعبیه کنیم.

حاجیان‌زاده معتقد است: به نظر می‌رسد همان‌طور که والدین با برنامه‌ای مشخص و با دقت، برای غذای جسم کودکان، ‌از ساده به متنوع برنامه‌ریزی می‌کنند، لازم است برای کتاب، این غذای ناب روح نیز برنامه‌ی مشخصی داشته باشند. امروزه تربیت به معنای اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نیست،‌ بلکه تکیه بر دیده‌ها و شنیده‌ها و یافته‌های کودکان در متن خانواده است.

مدیرعامل در این پیام افزوده است: در این زمینه نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی و متخصص این حوزه بیش از پیش می‌تواند پررنگ باشد. مراکز فرهنگی هنری کانون با بهره‌گیری از مربیان حاذق و توانمند و کتاب‌خانه‌هایی مملو از کتاب‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف، به عنوان یاری‌گر خانواده‌ها، می‌توانند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گام‌های موثری را بردارند. برنامه‌های متنوع و جذاب کتاب‌محور و امکان دعوت از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در کتاب‌خانه‌ها و همچنین بهره بردن از انواع شیوه‌های موثر در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه‌ی آزاد، می‌تواند دلایل مهمی برای استقبال خانواده‌ها از کتابخانه‌های کانون باشد.

وی در پایان پیام خود بیان می‌دارد: به یقین برجسته شدن کتاب در فرهنگ خانواده و تقویت برنامه‌هایی نظیر بحث کتاب، ساعت مطالعه و حضور جمعی در فضاهای فرهنگی با محور کتاب، آینده‌ای روشن را برای خانواده‌ی کتاب‌خوان رقم خواهد زد.

گفتنی است روز سه‌شنبه 23 آبان 1396 در جریان برگزاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روز «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده» نام‌گذاری شده است.

پیام مدیرعامل کانون برای هفته‌ کتاب
در عصر ارتباطات و فن‌آوری، بهره‌بردن از دانش روز یکی از ویژگی‌های پیشرفت تلقی می‌شود. امروزه استفاده‌ی کودکان از فضای مجازی و تسلط آنان بر بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌ها و پرشدن ذهن کودکان و نوجوانان از اطلاعات‌ مناسب و نامناسب، خاستگاه بسیاری از بی‌حوصلگی‌ها، خستگی زودهنگام و عدم تعادل میان فضای ذهن و محیط بیرون است. هر چند هدف در این مجال کوتاه، پرداختن به این سبک زندگی نوظهور نیست اما باید باور داشت که نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین پایگاه برای آشنایی و مواجهه با هر نوع رویکردی، بسیار قابل تامل و بررسی است.

امروزه کم‌رنگ شدن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها و جایگزینی گوشی‌های همراه با محتوایی که می‌تواند در پرورش استعدادها و رشد شخصیت موثر باشد، جامعه را با خطر ظهور نسلی که فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی است روبه‌رو خواهد کرد. کتاب به عنوان نقطه‌ی عطفی در مسیر کودکان و نوجوانان، می‌تواند در قامت یاری مهربان دست‌های کوچکشان را بگیرد و به جهانی دعوتشان کند که جادوی کلمه‌ها را به تصویر می‌کشد. شکی نیست که فرایند کتاب‌خوان شدن، هرگز در یک مقطع زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد و مقدماتی لازم است که در قدم اول، خانواده اصلی‌ترین نقش را در این مرحله دارد. یافته‌های جدید روان‌شناسی نشان می‌دهند که حتی لمس فیزیکی کتاب و حضور کودکان نوپا در کتابفروشی‌ها تاثیر به‌سزایی در ایجاد علاقه به کتاب‌خوانی دارد. حتی توصیه شده برای کودکان یک تا چهار سال، قفسه‌های قابل دسترس و باز کتاب در اتاقشان تعبیه کنیم.

به نظر می‌رسد همان‌طور که والدین با برنامه‌ای مشخص و با دقت، برای غذای جسم کودکان، ‌از ساده به متنوع برنامه‌ریزی می‌کنند، لازم است برای کتاب، این غذای ناب روح نیز برنامه‌ی مشخصی داشته باشند. امروزه تربیت به معنای اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نیست،‌ بلکه تکیه بر دیده‌ها و شنیده‌ها و یافته‌های کودکان در متن خانواده است. به یقین در خانواده‌ای که ارکان اصلی آن داری مهارت کتاب‌خوانی‌اند و در نگاه خانواده ارتباط با کتاب تعریف مشخصی دارد، می توان انتظار داشت که در این خانواده کودکان و نوجوانانی علاقه‌مند به کتاب پرورش یابند. در این زمینه نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی و متخصص این حوزه بیش از پیش می‌تواند پررنگ باشد. مراکز فرهنگی هنری کانون با بهره‌گیری از مربیان حاذق و توانمند و کتابخانه‌هایی مملو از کتاب‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف، به عنوان یاریگر خانواده‌ها، می‌توانند در ترویج فرهنگ کتابخوانی گام‌های موثری را بردارند. برنامه‌های متنوع و جذاب کتاب‌محور و امکان دعوت از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها و همچنین بهره بردن از انواع شیوه‌های موثر در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه‌ی آزاد، می‌تواند دلایل مهمی برای استقبال خانواده‌ها از کتابخانه‌های کانون باشد.

به یقین برجسته شدن کتاب در فرهنگ خانواده و تقویت برنامه‌هایی نظیر بحث کتاب، ساعت مطالعه و حضور جمعی در فضاهای فرهنگی با محور کتاب، آینده‌ای روشن را برای خانواده‌ی کتاب‌خوان رقم خواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها