سپیده چمنآرا، از دبیران گروههای علمی تولید محتوای انتشارات مدرسه از فعالیت گروه ریاضی میگوید: ساختار انتشارات مدرسه در حال تغییر است
سپیده چمن آرا در مورد شکل گیری این گروه گفت: «گروه ریاضی به دعوت هیأت مدیره و شورای سیاستگذاری انتشارات مدرسه، پاییز 94 تشکیل شد. محمد ناصری مدیر کل دفترتکنولوژی وانتشارات کمک آموزشی که عضو هیأت مدیره انتشارات مدرسه نیز هستند از من دعوت کردند وگفتند ساختار انتشارات مدرسه در حال تغییر است. به همین دلیل نیاز است گروهها از نو تشکیل یا بازسازی شوند. برای این که گروه تشکیل شود از متخصصین امر دعوت کردم که با هم همکاری داشته باشیم. درابتدا از زهرا گویا، سهیلا غلامآزاد، نرگس مهربانی، لیلا خسروشاهی و حسین غفاری که همگی متخصص در حوزه آموزش ریاضی هستند و همچنین در پایه های مختلف معلم هستند، دعوت به کار کردم.»
او درمورد هدف اصلی گروه گفت: « ما موظف بودیم طرح های جدید برای تولید در انتشارات مدرسه داشته باشیم. چیزی که بیشاز همه در گروه مد نظرم بود این بود که طرحی ارائه شود که هم نوآورانه باشد و هم درآموزش کمبودش را حس کنیم و هم این که در شأن انتشارات مدرسه باشد. برای این که انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و خوب است کاری که انجام می شود برای بقیه ناشرین الگو و در واقع فرهنگ سازی و ترویج کارهای خوب آموزشی باشد».
وی در مورد تولیدات آموزشی گروه ریاضی عنوان کرد:« بستههایی که ما داریم تولید میکنیم یک سری محتواها، ابزارها و وسایلی هست که به معلم کمک میکند تا بتواند کلاس درس ریاضی بهتری داشته باشد. در واقع این بستهها پشتیبان معلم می تواند باشد. ما برای دورهء ابتدایی و متوسطهاول این طرح را در نظر گرفتیم. برای موضوعاتی که در درس ریاضی این مقاطع وجود دارد بستهها را تعریف کردیم. در دوره ابتدایی هشت موضوع را انتخاب کردیم که اولین موضوع کسر است که از پایه دوم ابتدایی شروع میشود و تا پایه نهم در کتابهای درسی است. در واقع کسرها جزء مهمترین موضوعات درس ریاضی هستند که به همین دلیل به تولید این بسته اولویت دادیم. موضوعات دیگرمان آمارواحتمال، اعداد،عملیات وتقریب، تفکر هندسی، الگوها و تفکر جبری ،اندازه گیری و نسبت و تناسب ودرصد و اعشار است. دوموضوع دیگر که جزء دروس اصلی ریاضی ابتدایی هستند و چندین پایه را در بر میگیرند و لازم است که معلم برای تدریس بهتر آنها پشتیبانی شود را اولویتهای بعدی در نظر گرفتیم یعنی «تفکرهندسی» و «آمار و احتمال». این بستههای آموزشی با رویکردهای جدیدی که در کتابهای درسی و برنامههای درسی وجود دارد طراحی شده است. بسته کسر را با همکاری برخی از دوستان شروع کردیم و تقریبا رو به اتمام است. امیدواریم که برای نمایشگاه امسال بتوانیم این بستههای آموزشی را رونمایی کنیم. دو بسته دیگر«آمار و احتمال» و «تفکر هندسی»هم به طور موازی در حال انجام است»
چمنآرا از فعالیت گروه ریاضی و تغییرات آن در دوره جدید سخن گفت و افزود: « قبل ازروی کار آمدن مدیریت جدید فاصله ای بین کارهای ما افتاد یعنی عملا زمانی که ما کتابهای بسته کسر را تحویل دادیم دیگر جلسهای تشکیل نشد وکارهم خوابید. اما با روی کارآمدن مدیر جدید، وبا توجه به ایدههای جدید ایشان و حمایتشان مصمم شدیم گروه را تشکیل دهیم. در اصل گروه را تجدید کردم و گروه جدیدمان از سه نفر تشکیل شده است ( خودم وخانم زهره پندی و خانم دکترمهدخت نقیبی). درگروه جدید، هم روند کاربسته ها را دنبال می کنیم و هم روی طرح و برنامه متوسطهاول برای معلمان و دانش آموزان کار می کنیم. چون فکر می کنم پشتیبانی از معلمان ریاضی خیلی مورد نیاز است، وحتی جزء ضروریات است. به خاطر این که هم دانش موضوعی وهم دانش تدریس معلمان افزایش پیدا کند نیاز به منابع خوب بومی داریم. در حال حاضر دنبال این هستیم که دو یا سه طرح دیگرهم برای دانش آموزان متوسطه اول و هم پشتیبانی از معلمان این دوره ارائه دهیم»
دبیر گروه علمی تولید محتوای انتشارات مدرسه درمورد محتوای کتاب ها در بسته های آموزشی گفت : «بسته ها شامل سه کتاب است. کتاب اول شامل تدریس خود آن موضوع برای معلمان، و کتاب دوم در رابطه با موضوع یادگیری و یاددهی آن موضوع است. سعی می کنیم با این کتاب معلم را به دانش حرفه ای مجهز کنیم. کتاب سوم مرتبط با کتاب دوم است که شامل تعداد قابل توجهی فعالیت، بازی و پروژه برای داخل کلاس است که معلم میتواند از آنها استفاده کند و دانش آموزان ضمن انجام آن با مفهوم درس بیشتر آشنا می شوند و یادگیری آنها بیشتر می شود. علاوه براین سه کتاب، ابزارهایی هم در کتابها معرفی میکنیم. این ابزارها، ابزارهای متداول کمک آموزشی هستند که طرحشان را دادهایم که به بسته اضافه می شوند. همچنین در بسته که شامل سیدی است مواد دیگری مانند پاورپوینت یا فیلمهای آموزشی برای معلمان یا نسخه پیدیاف از کاربرگها یا ابزارهای مرتبط با فعالیت های کتاب سوم نیز موجود است»
او همچنین به کتابهای مشابه در بازار اشاره کرد و افزود: « انتشارات مدرسه از سال ها پیش تاکنون کتاب های بازیهای آموزشی و سرگرمی داشته است که بعضی ها هم منبع ما هستند. برخی به دلیل این که شاید بومی نیستند یا با توجه به رویکرد جدید کتابهای درسی دیگر چاپ نمیشوند. همچنین یک سری کتابهای پشتیبان معلم برای آموزش هم در بازاروجود دارد. اما رویکرد آنها خیلی متفاوت است. انتشارات مدرسه یک سری کتاب هم داشته مثل ریاضیات پایه برای معلمان، که در حال حاضردردانشگاه فرهنگیان از آنها استفاده می کند. این کتابها هم ترجمه هستند هیچ کدام تألیف نیستند. به هر حال در تمام دنیا محتوای عمومی ریاضیات مدرسهای به شکل کتاب هایی نوشته شده و یکی دوتا از آنها هم در ایران ترجمه شده است و الآن در دانشگاه فرهنگیان هم به عنوان منبع استفاده می شود ولی بومی نیستند. یعنی متناسب با برنامه درسی و کتاب درسی ما نیستند. بلکه کلی و عمومی هستند. می توانم به جرات بگویم کار ما برای اولین بار است که ارائه می شود. امیدوارم الگویی باشد برای ناشرینی که علاقهمند هستند برای معلمان مواد آموزشی مناسب تهیه کنند».
نظر شما