سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
قدم‌های مثبت در راستای نگرش علمی به هتل‌داری

کتاب «مدیریت درآمد- از تئوری تا عمل» مبتنی بر تحقیقات علمی و تجربه‌های هتلداری مباحث تئوری و علمی همراه با روش‌های عملیاتی برای به کارگیری آنها است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مدیریت درآمد- از تئوری تا عمل» نوشته پروفسور استانیسلاو ایوانوف، استاد دانشگاه مدیریت وارنا و ترجمه مشترک مهدی براتی و الهام کزازی منتشر شد. این کتاب مبتنی بر تحقیقات علمی و تجربه‌های هتلداری، و حاوی مطالب کاربردی و مفید در زمینه مدیریت درآمد در هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی انتفاعی است.

صنعت هتل‌داری از زمان پیدایش تا امروز، و در سطح جهان، پیوسته در حال تغییر و تحول بوده است: از ارائه خدمات ابتدایی «تخت و صبحانه» تا ارائه خدماتی که هم از نظر تنوع و هم از نظر شیوه‌های ارائه حرفه‌ای و لوکس به طور باورنکردنی پیشرفت و توسعه داشته و در بسیاری از موارد حتی توانسته‌اند مقوله اقامت را به خدمات ثانویه یک هتل تبدیل کنند. تشکیل زنجیره‌های بزرگ هتلداری در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی با ویژگی‌های منحصر، تعریف خدمات مختلف و گاه متمایز قابل ارائه برای میهمانان، آسان‌سازی دسترسی میهمانان به خدمات اقامتی، پذیرایی و حتی تفریحی هتل و ... ، با شناسایی صحیح و اصولی نیازها و خواسته‌های مشتریان و تلاش در جهت رفع این نیازها محقق شده است.

بدیهی است کلیه اقداماتی که برای توسعه و پیشرفت هتل‌داری انجام شده، با هدف به دست آوردن سهم بالاتر از بازار پردرآمد آن است و این امر امکان‌پذیر نبوده و نیست مگر با نگاه علمی به این صنعت. بی‌تردید پیشرفت‌های حاصل شده در هتل‌داری؛به ویژه در کشورهای پیشرو در این امر؛ مرهون به کارگیری تیم‌های تحقیق، توسعه و رویکردهای علمی این رشته است. در کشور ما نیز با ورود رشته هتل‌داری به برخی از دانشگاه‌ها، قدم‌های مثبتی در راستای نگرش علمی به هتل‌داری برداشته شده است، اما راه درازی تا تحقق کامل این امر در پیش است و به کارگیری کتاب‌ها و سایر منابع علمی و کاربردی در این زمینه می‌تواند بهترین راه‌گشا در دست‌یابی به اهداف توسعه‌ای این صنعت باشد.

علیرغم تصور همگانی بر پیچیدگی دانش مدیریت درآمد در هتل، اصل و مبنای آن؛ در صورت شناخت دقیق و اشراف بر مفاهیم و اصول مدیریت درآمد؛ امری ساده و در عین حال تأثیر گذار است. براساس تعاریف پذیرفته شده، مفاهیم مدیریت درآمد درباره فروش محصول مناسب به میهمان یا مشتری مناسب با قیمت مناسب در زمان مناسب و برای مدت زمان مناسب است. به دیگر سخن، مدیریت درآمد شامل به کارگیری تکنیک‌های کارآمد با استراتژی مناسب در جهت مدیریت تقاضا است که این تکنیک‌ها ارتباط تنگاتنگی با پیش‌بینی رفتار مصرف کننده؛ در سطح خرد؛ و بهینه‌سازی محصول در دسترس و قیمت آن، با هدف افزایش درآمد دارند.

امروزه لزوم به کارگیری روش‌های علمی در کنار روش‌های تجربی، به عنوان بستر و چارچوب مناسب، برای دستیابی به موفقیت در ارائه خدمات صنعت هتلداری امری اثبات شده و بدیهی است که به ویژه در کشورهای پیشروی این صنعت توجه ویژه‌ای به آن شده است. در عمل، روش‌های عملیاتی مرتبط با مفاهیم مدیریت درآمد، توسط مدیران با تجربه صنعت هتل در کشور به کارگرفته می‌شود. با این حال آن‌چه در این میان اهمیت می‌یابد نگاه اصولی، علمی و همه جانبه به تکنیک‌های مدیریت درآمد به منظور به کارگیری جامع و همه جانبه آن‌ها و به تبع آن، دست‌یابی به افزایش درآمد هتل است.
کتاب «مدیریت درآمد هتل- از تئوری تا عمل» با توجه به نیاز جامعه هتل‌داری کشور اعم از شاغلان در هتل و دانشجویان رشته هتل‌داری ترجمه شده است. این کتاب شامل مباحث تئوری و علمی همراه با روش‌های عملیاتی برای به کارگیری آن‌ها است.

در بخش‌هایی از کتاب به اصول اقتصادی مدیریت درآمد، فرایندها و سیستم کلی آن اشاره شده است. از جمله مباحث با اهمیت کتاب، معرفی معیارهای مدیریت درآمد و روش‌های اندازه‌گیری و سنجش این معیارها با فرمول‌های ریاضی و آماری کاربردی در جهت برنامه‌ریزی صحیح برای بهینه‌سازی درآمد در هتل است.
علاوه بر معیارهای معرفی شده، داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت درآمد و شیوه‌های تجزیه و تحلیل این اطلاعات نیز در بخش‌هایی از کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. خلق ارزش برای مشتری با هدف افزایش درآمد مبحث دیگری از کتاب است که به ویژه برای مدیران بازاریابی هتل‌ها مقوله‌ای بسیار کاربردی است.

از جمله اصول مهم در مدیریت درآمد هتل، دانش به کارگیری ابزارهای مختلف مدیریت درآمد در شرایط و موقعیت‌های مختلف است. این ابزارها شامل ابزارهای قیمتی، ابزارهای غیرقیمتی و ابزارهای ترکیبی است که به طور جامع و مفصل در سه فصل از کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

به کارگیری ابزارهای مدیریت درآمد امکان ایجاد دغدغه‌های اخلاقی در بازار رقابت هتل‌ها را به همراه دارد و به همین دلیل فصل پایانی به اصول اخلاقی مدیریت درآمد اختصاص یافته است تا کتاب را به مجموعه‌ای جامع و کامل برای به کارگیری علاقه‌مندان تبدیل کند.

در ترجمه کتاب ضمن تلاش برای حفظ اصالت متن و عدم اعمال سلیقه شخصی، با استفاده از تجربه طولانی در مدیریت هتل‌های بزرگ کشور و با توجه به شرایط حاکم بر مدیریت هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایران، سعی شده است تا مطالب به اصطلاح «ایرانیزه» شده و قابلیت استفاده کامل در هتل‌های کشور را داشته باشد. در این راستا بخشی از محتوای کتاب اصلی که مغایر با فرهنگ و شئونات مذهبی و یا بدون کاربرد بوده، حذف شده است.

مطالعه این کتاب علاوه بر مدیران هتل‌ها، به کلیه افرادی‌که مسئولیت مدیریت درآمد در هتل‌ها را دارند، مدیران بازاریابی و فروش، پژوهشگران، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های گردشگری و هتل‌داری و دیگر علاقه‌مندانی که به دنبال راه‌هایی برای ارتقاء دانش خود در این زمینه هستند، توصیه می‌شود.

بی‌تردید تا علمی شدن صنعت هتل‌داری در کشور راه طولانی در پیش است و امید که ارائه این کتاب به جامعه هتل‌داری کشور گامی مؤثر در این زمینه باشد تا در آینده‌ نزدیک شاهد موفقیت‌های روزافزون برای سرمایه‌گذاران و فعالان این صنعت باشیم.

کتاب «مدیریت درآمد- از تئوری تا عمل» نوشته پروفسور استانیسلاو ایوانوف،استاد دانشگاه مدیریت وارنا و ترجمه مشترک مهدی براتی و الهام کزازی در 197 صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و به قیمت 15 هزار و پانصد تومان از سوی  انتشارات مهکامه به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها