مهدی سعیدیکیا، مدیرمسئول انتشارات «آها» با اشاره به اداره صنعت نشر با رویکرد سنتی درباره سامانه «سادنا» گفت: سامانه «سادنا» بین ناشران، دانشجو و استادان دانشگاه ارتباط ارگانیک برقرار میکند.
وی با اشاره به جریان سنتی صنعت نشر کشور افزود: صنعت نشر کشور در حوزه معرفی آثار همچنان با رویکرد سنتی به کار خود ادامه میدهد؛ بهعبارت دیگر بین استاد و ناشر قبل از انتشار کتاب ارتباطی وجود ندارد. سامانه «سادنا» امکان برقراری ارتباط استاد و ناشر را فراهم کرده و موجب شده تا استادان دانشگاه نیز با ناشران معتبر آشنا شوند و خدمات رایگان دریافت کنند.
سعیدیکیا ادامه داد: «سادنا» سامانهای برای معرفی و ارسال کتاب است استادان بعد از اطلاع از انتشار کتابهای جدید در صورت نیاز بعد از سفارش، کتاب را بهصورت رایگان دریافت میکنند. دانشجویان کاربر سامانه سادنا نیز میتوانند از خدمات آموزشی آن مانند آزمون و اینفوگرافی بهرهمند شوند. مجموع این امکانات در واقع خدمات پس از فروش به حساب میآید.
این فعال حوزه نشر با اشاره به معضل کپی غیرمجاز کتابها و منابع دانشگاهی گفت: «سادنا» ناشران را به نظام بازاریابی در صنعت نشر نزدیک میکند و به آن نظم میبخشد. «سادنا» سه سال پیش با چند ناشر فعالیت خود را آغاز کرد و بهطور رسمی در سیامین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران آئین رونمایی آن برگزار شد. تعداد اعضای سادنا به چهار هزار استاد و 12 هزار دانشجو رسیده است.
سعیدیکیا درباره مقاومت ناشران سنتی در استفاده از سامانه «سادنا» اظهار کرد: برای آشنایی ناشران با این سامانه دورههای آموزشی پیشبینی شده است. ناشران با توجه به رکود بازار نشر بهویژه در بخش دانشگاهی نسبت به این موضوع توجه نشان میدهند.
این عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درباره خدمات آتی «سادنا» به کاربران ادامه داد: تصمیم داریم تا نقش استاد را در مدل کسب و کار ناشر پُررنگ کنیم. نشر دانشگاهی بیشتر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه است در حالیکه این ارتباط باید با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط داشته باشد؛ خدمات متنوعی در فاز بعدی برای دانشجویان پیشبینی شده است. بهرهمندی از قرعهكشی و يا شركت در يک عمل خيرخواهانه با خريد كتاب يا خدمات ديگر مورد نياز دانشجويان با خرید کتاب ارائه میشود.
نظر شما