یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
برندسازی علمی در شناساندن کتاب در خارج از مرزها موثر است

علیرضا پوراسد، مولف کتاب‌های دانشگاهی با اشاره به مدل‌های جدید کسب و کار و درآمدزایی ناشران کتاب‌های دانشگاهی، کسب و کار جریانی را یکی از روش‌های درآمدزایی در زمینه‌ صنعت نشر عنوان و گفت: در صورت برندسازی می‌‌توان، اسپانسر یا پشتیبان مالی جذب و درآمدزایی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «تاثیر برندینگ علمی بر کتب دانشگاهی» یکشنبه (17 اردیبهشت) در پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب در سرای اهل قلم ناشران دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست علیرضا پوراسد، مولف کتاب‌های دانشگاهی با اشاره به چالش‌های نشر بر لزوم برندینگ علمی به عنوان راه‌حل این چالش‌ها اشاره کرد و افزود: برخی چالش‌های صنعت نشر همچون رکود و دیگر مشکلات اختصاصی چالش‌های عمومی هستند که در دیگر فعالیت‌های اقتصادی نیز وجود دارند.
 
این مولف کتاب‌های دانشگاهی، چالش‌های اختصاص صنعت نشر را شامل کپی رایت، کاهش تیراژ و افزایش عنوان به طور همزمان، سیستم توزیع ناکارآمد، کاربردی نبودن برخی کتاب‌ها و محقق نشدن عبور از مرزها به معنای صادرات محصولات فرهنگی برشمرد.
 
پوراسد با تاکید بر اینکه چالش‌های نشر یک مجموعه علل و یک مجموعه منشا را شامل می‌‌شود از تحولات جهانی به عنوان یکی از منشاهای مشکلات صنعت نشر نام برد و افزود: همچنین تحریم‌های جهانی علیه ایران و تحولات ملی و کاهش قدرت خرید مردم از منشاهای داخلی مشکلات این صنعت نام برد.
 
به گفته‌ وی افزایش سن جمعیت ایران، و کاهش تعداد جوانان و دانش‌آموزان یکی از علل کاهش تیراژ کتاب است.
 
برندینگ علمی با نوبل آغاز شد
این مولف با بیان اینکه برندینگ علمی به صورت سازمان یافته با نوبل آغاز شد گفت: برندینگ علمی به کاهش هزینه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی کمک می‌‌کند. هزینه‌هایی که بسیار زیاد هستند.
 
پوراسد نخستین مرحله در برندسازی را ثبت برند در اداره‌ ثبت شرکت‌ها عنوان کرد و با اشاره به اینکه برای این کار باید دارایی‌های شرکت در ابتدا ثبت شود، افزود: همچنین برندینگ در کتب دانشگاهی نام انتشارات و کتاب را برجسته می‌‌کند و در این شرایط می‌‌توان هم از آموزش و هم از مشاوره در زمینه‌ کتاب نیز درآمدزایی کرد.
 
وی یکی از مشکلات در زمینه‌ی انتشارات دانشگاهی را گزینش و بررسی سابقه‌ی مولف عنوان و تاکید کرد: اگر ناشران روند مشخصی برای بررسی صلاحیت افراد داشته باشند از سرقت‌های ادبی و کپی رایت جلوگیری می‌‌شود.
 
وی ادامه داد: در صورت برندسازی، گزینش مولفان نیز ساده‌تر و از کپی رایت جلوگیری می‌‌شود.
 
این مولف یکی دیگر از مزایای برندینگ علمی را کاهش هزینه‌ی مراحل دعاوی و پیگیری حقوقی برشمرد.
 
پوراسد در مورد تاثیر برندینگ بر صادرات کتاب نیز گفت: با برندسازی علمی شناساندن کتاب در خارج از مرزهای کشور آسان‌تر می‌‌شود.
 
وی با اشاره به مدل‌های جدید کسب و کار و درآمدزایی ناشران کتاب‌های دانشگاهی، کسب و کار جریانی را یکی از روش‌های درآمدزایی در زمینه‌ صنعت نشر عنوان و اظهار کرد: در صورت برندسازی می‌‌توان، اسپانسر یا پشتیبان مالی جذب و درآمدزایی کرد.
 
پوراسد در پایان در مورد تفاوت بین نام و برند گفت: وقتی نام کتاب در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها در طبقات مختلف از جمله آموزش و مشاوره علاوه بر فروش کتاب ثبت می‌‌شود، می‌‌توان از برند یا همان نام و نشان تجاری استفاده‌های دیگر نیز کرد.
 
حسنی مسئول انتشارات یادوارده کتاب نیز به مشکل کپی رایت در کنار نبود حمایت‌های دولتی از صنعت نشر اشاره کرد و گفت: در حالی که تخلفات رانندگی و بسیاری دیگر از تخلفات به دقت از سوی مسئولان نظارت می‌‌شود اما ناشران، شاهد کپی شدن کتاب‌های خود از سوی دیگر ناشران و دیگر افراد در شمار انبوه هستند که این ناشی از ضعف نظارت دولت و نبود حمایت از این فعالان فرهنگی است.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها