کتاب «چالشهای گفتمانی ظریف» دارای هفت فصل با عناوین «انتخاب ظریف از سپهر رسانهای»، «کنش ارتباطی ظریف»، «ارتباطات ظریف در چارچوب نظریهها»، «گفتمان و مدل تحلیل گفتمان صفحه فیسبوک دکتر ظریف»، «نگاه کلی به متن و گفتمان ظریف»، «تحلیل گفتمان انتقادی صفحه فیسبوک دکتر ظریف» و «فرصتها و تهدیدها، بیمها و امیدها» است.
این کتاب به تحلیل گفتمانی صفحه فیسبوک دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در طول مذاکرات هستهای میپردازد.
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم دکتر صادق زیباکلام آمده است: «ظریف اقدام متهورانهای انجام داد که در نوع خود بینظیر بود. او که به همراه دولت روحانی از همان ابتدا مورد بیمهری صداوسیما و رسانههای حکومتی قرار گرفته بود، تصمیم گرفت با استفاده از فضای مجازی با مردم و مخصوصا نسل جوان ارتباط برقرار کند. صفحه او در فیسبوک و پیامهای توئیترش، با استقبال صدها تن از ایرانیان مواجه شد. استقبال فضای مجازی از ظریف سبب شد او دریابد که مذاکرات هستهای (و برای اینکه درستتر گفته باشیم) بازکردن گرهکور هستهای با استقبال گسترده بهویژه نسل جوانتر مواجه شده است.»
مولف در این کتاب با رویکردی برخاسته از تحقیقات کیفی در حوزه علوم ارتباطات، دلایل و چگونگی استفاده دکترظریف را از یک شبکه اجتماعی در بستر رسانههای نوین برای گزارش لحظهلحظه مذاکرات هستهای ایران با کشورهای 1+5 بررسی کرده و «تحلیل گفتمان» متفاوتی را ارائه داده است.
کتاب «چالشهای گفتمانی ظریف» در 172 صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و به قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر شده و برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. غرفه این انتشارات در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سالن 3 عمومی (A3)، راهروی 4، غرفه 777 است.
نظر شما