کتاب «بیطرفی در اخلاق رسانه از منظر قرآن کریم» به قلم احمد کوهی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات منتشر شد.
کتاب «بیطرفی در اخلاق رسانه از منظر قرآن کریم» بر این اصل اخلاقی در رسانهها تاکید دارد.
«کلیات»، »عینیگرایی و بیطرفی در ادبیات اخلاق رسانه»، «روششناسی»، «بررسی اصل بیطرفی از منظر قرآن کریم» و «نتیجهگیری» پنج فصل این کتاب هستند.
در صفحه 83 نویسنده با نگاهی به موضوع «عینیگرایی رسانهای در سیر تاریخی رویکردهای معرفتی» نوشته است: «در حقیقت تاریخِ نگاه به بیطرفی و عینیت در رسانهها، تابعی از نگاههای هستیشناسانه و معرفتشناسانه در حوزه بررسی علوم است. با مرور سیر تطورات نظریههایی که معرفت بشری نسبت به واقعیت خارجی را تشریح میکنند، میتوان به درک صحیحتری از سیر و چیستی تحولات عینیت در رسانهها نایل آمد و همچنین برای قضاوت در مورد این اصل به موضع قابل اتکایی دست یافت.»
همچنین در ادامه مباحث در صفحه 184 درباره «بیطرفی در اخلاق رسانه از منظر قرآن کریم» میخوانیم: «با توجه به آیات و استدلالهای نقل شده به نفع و یا بر علیه اصل بیطرفی، نکات زیر نتیجه گرفته میشود:1- آیات قرآن ناظر به پدیده متاخری به نام رسانههای جمعی و یا اصول اخلاقی این رسانهها نمیباشد؛ با اینحال از آیاتی که درباره آداب و احکام سخن و کلام نازل شده است، میتوان استفادههایی در این مساله نمود. 2- هیچ آیهای در قرآن به شکل صریح و مستقیم، امری و یا نهیای برای لزوم و یا عدم بیطرفی صادر نکرده است که به شکل مطلق و کلی، بیطرفی را تایید کند و یا آنرا نفی کرده و کار ناپسندی تلقی نماید. 3- در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بر مطالبی دلالت دارند که میتواند متناظر به ابعاد مفهومی عینیت یا بیطرفی باشد. با اینحال هیچکدام از این آیات نتوانست عینیگرایی و بیطرفی را لازم دارد؛ چراکه با استدلال به کلماتی مانند حق، سدید و ادای امانت نمیتوان اثبات نمود که باید به دنبال واقعیاتی بود که این واقعیات صرفا عینی و خارجی هستند. این استدلالها همراه با پیشفرض هستند و استدلال به آنها مصادره به مطلوب است. 4- همچنین آیات قرآن دلالت صریح و یا استلزامی نداشت که بیطرفی ممنوع است. 5- از این آیات هرچند به شکل مطلق نمیتوان نفی بیطرفی را استنتاج نمود؛ با اینحال نسبت به عقاید اساسی حقه و نسبت به رسانههای دینی، این نکته پذیرفته شدهای است که باید موضعگیری کنند و به شکل جهتدار عقاید حقه را اثبات و تبلیغ نمایند.»
نخستین چاپ کتاب «بیطرفی در اخلاق رسانه از منظر قرآن کریم» در 282 صفحه با شمارگان 50 نسخه به بهای 28 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات منتشر شده است.
نظر شما